Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3159 ggr
Gymnasten
10/17/18, 7:23 PM

Hur ska jag fråga mamma om bh?

Hej! Jag är en 11 årig tjej som går i 5:an och kanske hälften av tjejerna i min klass har köpt bh, själv har några av dem inga bröst och endån köpt det och deras föräldrar brydde sig inte. Jag har börjat få bröst och gick en dag till min mamma och frågade om jag kunde få bh och hon svarade ja, i helgen gick vi till affären och min mamma sa”75a är minsta storleken men den känns stor för dig men du kan prova den” såklart var det inte allra minsta för mina kompisar säger att 65a är minsta. När jag hade tagit på mig bh:n sa min mamma att hon ångrade sig och att jag kan få en om några år och vi lämnade tillbaka bh:n, jag vill fortfarande ha bh men vågar inte fråga igen eftersom att hon ångrade sig, har ni tips?

Annons:
JoannaLi
10/17/18, 7:32 PM
#1

Fråga henne varför hon ångrade sig, och förklara sedan varför du vill ha en! Lugnt och sakligt kommer man långt på :) Man kan behöva acceptera ett nej, men förklara att det helt enkelt är ett klädesplagg som du skulle känna dig mer bekväm med att ha, t.ex. 🙂

koppargaller
10/17/18, 8:08 PM
#2

Prova sportbh.

Novachan
10/17/18, 8:20 PM
#3

Skillnaden mellan 75A och 65A är längden på bandet som är runt bröstkorgen. Själva kupan är densamma. Jag vet inte vilket mått som upplevdes som stort eller om det var båda delarna, hur tyckte du det kändes/såg ut när du provade bh:n? Sen kan samma storlek faktiskt vara olika stora i olika butiker. Så det kan också vara värt att testa bh:ar från olika butiker. Man måste inte ha bygelbh, bygelösa kan vara ett alternativ. Vissa bygellösa ser i princip ut som om de skulle haft bygel. Sportbh-modeller finns också. Finns både sportbh och bygellösa bh:ar med och utan vaddering.

Personligen tycker jag Lindex har ett av de bästa utbuden vad gäller storlek och typer av bh:ar.

[134643]
10/17/18, 8:31 PM
#4

#3 Nej, det stämmer inte eftersom bhar har så kallade systerstorlekar. Går du ner i omkrets måste du gå upp i kupa för att få samma kupa som i den större omkretsen. 

Jag har t.ex 75B. Om jag skulle gå behöva gå ner till 70 i omkrets så skulle 70C vara samma kupstorlek som 75B. Det innebär alltså att 65A har en mindre kupa än 75A. 75A representerar 65C i kupstorlek. 

Självklart får man ändå gå efter omkretsen också så att bnh passar, och rent krasst innebär det att ifall 65A har för liten omkrets för TS så finns det inte något annat hon kan testa. 

Krångligt? Ja. Men ack så viktigt 😉

Ts; Fråga din mamma om varför hon ångrade sig så att ni har möjlighet att diskutera det igen 🙂

Novachan
10/17/18, 9:15 PM
#5

#4 Det stämmer nog nu när du säger det. Känns ju inte helt ologiskt men något krångligt ja 🤪

[134643]
10/17/18, 9:32 PM
#6

#5 Haha ja, vet inte varför det är just så. Känns som att man krånglar till det lite i onödan ;)

Annons:
Linn Is The New
10/18/18, 9:25 AM
#7

Vill absolut inte vara den bittra tanten men varför ska du ha bh? Är det för alla andra har det och att det är snyggt eller liknande? Jag skulle rekommendera dig att vänta med bh till åtminstone 6-8 klass beroende på hur snabbt dina bröst växer. Bh är bara krångligt och om du kan gå utan så är det nyttigt och bra.

Men om det är bröstvårtorna som du tycker stör dig finns te.x nipplecovers att köpa.  Men om du fortfarande är helt övertygad om att skaffa en säger jag lycka till och rekommenderar en skön sportbh.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Travis D
10/18/18, 3:52 PM
#8

Tänker lite som #7 varför ska du ha bh i femman? Jag själv går i 7:an och använder fortfarande topp. Ja du har börjat få bröst men varför bh? Om du bara börjat få bröst så kan du lika gärna använda topp. Själv har jag väl typ normal stora men jag tycker det är mer bekvämt med topp

Novachan
10/18/18, 6:31 PM
#9

#7 #8 Varför ska någon ha bh? Det är inget man måste ha utan det är ett val, liksom om man vill använda topp eller ingenting under kläderna. En bh/topp kan uppfylla olika funktioner beroende på vad man önskar. Låt TS bestämma själv vad hon vill.

Jag minns inte helt men jag tror jag började använda bh redan i 3:an eller 4:an - jag var först i klassen med att börja. Jag hade mina anledningar till det och blev direkt ifrågasatt i omklädningsrummet av "mobbaren i klassen" under ombytet när det upptäcktes att jag börjat använda bh:

"Varför har du bh på dig?"

då frågade en av mina klasskompisar henne:

"Vet du inte vad en bh är till för?" (eller något i den stil, jag minns inte exakta ordvalet.)

Det fick tyst på henne och kändes jävligt bra. Jag hade ju uppenbart fått bröst, vilket alla kunde se, och då gjort valet att börja använda bh - jag hade ju också valet att inte använda bh. Oavsett storlek på ens bröst väljer man alltid själv om man vill använda bh eller inte,  även oavsett kön (eller ickekön) eller ålder (men föräldrar håller ju såklart i plånboken när man är ung). Jag hade mina anledningar till varför jag ville ha bh på mig, ingen har med det att göra utom jag. Sluta ifrågasätta TS:s val.

Linn Is The New
10/18/18, 7:29 PM
#10

#9  Skrev vi någonsin att tjejen bör skaffa bh när hon blir äldre?  Båda två skrev ju uppenbarligen att hon bör vänta.  Det är bra att låta brösten växa först eller använda ett mjukare material, då det är nyttigt för brösten.  Jag får ifrågasätta om jag vill dessutom gjorde jag det på ett bra sätt. 

Och vad jag vet när jag var i den åldern så skaffade tjejerna bh och så för det är vuxet, ser snyggt ut och ibland utav grupptryck. Därför vill vi att ts tänker efter eftersom bh :n fyller en funktion som en support för bröst.  Jag vet nämligen flera tjejer här i skolorna där de på 12 år börjat bära bh och string för att det gör att killarna faller på fall och att "man växer upp snabbare". Inte ofta pga det riktiga syftet.

Varför skaffa bh när brösten är så små? Är det inte bättre att vänta ett tag så bh:n fyller den nytta den är skapt för?  Jag hade skrivit annorlunda om hon faktiskt hade haft bröst som skulle kunna vara i vägen för idrott/vardag eller att det blir någon stirrtävling bland killarna men så är inte fallet. Dessutom ser jag inga liknelser i det fall du hade och ts:s. 

Sen innan du kommer med en pekpinne kan du ju låta ts själv besvara mina frågor och funderingar ☝️

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Travis D
10/18/18, 7:30 PM
#11

#9 Varför ha bh innan man fått bröst? Bh, brösthållare. Jag har inte sagt att hon inte får ha det. Men det är helt ologiskt och onödigt att ha det om man inte har bröst. Innan 7:an kan man lika gärna bara ha helt vanlig topp. Man har ju ändå ingen anledning till att ha en bh som är för stor. Är den för stor så är det bra dumt. Vet en tjej i min gamla klass som hade bh för hon tyckte det såg ut som om man hade större bröst då- bara helt mupp tyckte vi. Undrar varför man ska ha bh om man inte har bröst.

Travis D
10/18/18, 7:31 PM
#12

Ts. Varför vill du ha bh?

JoannaLi
10/18/18, 8:04 PM
#13

#10 det är väl en valid reason (hälsoaspekten dvs) men då kan man informera om det, istället för att ifrågasätta TS. Om du delger information kan TS ta en egen ställning, utan att behöva försvara sina val. Ingen av oss har något att göra med varför TS vill ha bh, det är inte vad hen ber om råd om. Hen ber om råd för hur hen ska fråga sin mamma om att få en. Det är vad vi bör fokusera på.

Annons:
Linn Is The New
10/18/18, 8:23 PM
#14

#13 Jag frågar bara ts och dessutom ber jag henne lycka till och rekommenderar henne att köpa en sport bh istället. Jag har all rätt i världen att fråga henne, och ingen tvingar henne att svara. Dessutom tycker jag det är bra för henne att veta (om nu hon köper det pga grupptryck eller liknande) att hon kan gå en egen  väg. Jag respekterar hennes val men undrar bara vissa saker, och det är upp till henne att svara på dessa frågor. 

Dessutom så skriver jag "rekommenderar", vilket då inte är ett påhopp som ni verkar tycka att jag gör. Hon får göra precis hur hon vill och jag har ej skrivit något angående det. Tycker dessutom min information jag gav är nyttig för yngre tjejer att veta om.  Ni verkar vända på min kommentar som att den är full av negativitet vilket den absolut inte är.  Men men, man får väl tolka saker hur man vill😃

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Novachan
10/18/18, 10:33 PM
#15

Har redan skrivit varför man kan ha bh oavsett ens bröststorlek, vilket inkluderar små eller "inga bröst" = För att det är ett val, det handlar inte om behov eller inte behov. Säger inte att ni inte får fråga saker men tänk på hur frågorna kan uppfattas av TS! Att säga eller antyda till att folk inte behöver bh kan uppfattas som elakt. Därför berättade jag om min egna erfarenhet av liknande händelse som ni nu sätter TS i och vad som sades då. I mitt fall sades "Varför har du bh på dig?" och ni skriver "Varför ska du ha bh?", samma antydan till ifrågasättande om val till bh. Jag försökte med exemplet visa er hur TS kan uppfatta det - för jag tror inte ni menade något illa med frågan. Det spelar ingen roll hur stora TS bröst är, det handlar inte om behovet finns utan vad hon vill.

Jag har redan förklarat att bh:ar kan uppfylla olika funktioner, support kan vara en del av den (alla är inte för support) men även om den är för support kan den uppfylla flera funktioner samtidigt som kanske är vad man vill ha egentligen. Det är en gammal myt om att en bh skulle påverka själv brösten och dess utveckling. Var några år sedan det uppkom att man gjort en studie utomlands (tror det var USA) om att bh:ar varken har negativ eller positiv påverkan på brösten jämfört med om man inte använder bh - detta uppmärksammades i media för att man tyckte att forskarna var idioter som slösade tid och pengar på en sak som kändes så självklar. Så nej det finns inga hälsoskäl som motiverar till att man inte bör ha bh, vare sig om brösten är färdigutvecklade eller ej. Det finns antydan från båda sidor om användande av bh eller inte kan ge hängiga bröst, men hängiga bröst är inte ett hälsoproblem. Finns en fransk studie som vars resultat antyder att unga personer kan få en liten fördel av att inte använda bh om man vill förhindra att få någon mm mindre hängiga bröst. Studien säger inte att ALLA som använder bh får hängiga bröst utan att man kunde se att vissa fick det. Men alla bröst blir hängigare med tiden, mer eller mindre, liksom alla hud (bl.a. därför vi får rynkor), p.g.a. gravitationen.

Linn Is The New
10/18/18, 10:41 PM
#16

Som sagt, tolkningsfråga.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

snigelfisken
10/24/18, 9:53 PM
#17

Det låtar inte bra att hon "ångrade sig" om att DU ska ha bh. Det är ditt val, inte hennes. Fråga henne om det.

Travis D
10/24/18, 10:01 PM
#18

Annars kan du ju köpa en själv för egna pengar om hon inte vill köpa en =)

Upp till toppen
Annons: