Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 531 ggr
akvarium123
10/17/18, 10:04 PM

Resonera. Tips!

Nu går ju jag i 8;an vilket för mig betyder att ett kunskapssteg till ska trappas upp. Och nu så är det tydligen väldigt mycket om detta med att RESONERA och föra RESONEMANG. Och jag blir tokig på det. Det blir som om man vrider ut och in sig när man skriver allt detta med; detta leder till att.. som i sin tur leder till att detta och detta gör så att… vilket i slutändan leder till… 

Och det känns som om jag mest bara TJATAR när jag skriver texter just nu när allt typ går ut på att resonera. 

Har någon några/något tips på vad man kan tänka på när man ska resonera? Och hur många resonemang ska man använda? Nu menar jag på A nivå (ev C nivå). 

Gärna också hur man skriver bra resonemang i matematiken. 

Det handlar främst om SV/MA/ENG/NO/SO. Tror det var alla ämnena som man resonerar i.

Annons:
Novachan
10/17/18, 10:29 PM
#1

Jag minns också som att man fick upprepa mycket av samma skrivsätt när man skulle skriva fritt och förklara saker. Var skönt när man hittade andra ord eller meningar som syftade på samma sak så man kunde växla lite. Du kanske kan kolla upp lite synonymer? Annars så är det bara att pina igenom tyvärr…

BokDuvan
10/17/18, 10:30 PM
#2

Resonemang handlar väl mer om att förklara och understödja. Vet inte riktigt vad jag ska säga, gör typ det automatiskt… Men tänk på att det viktiga inte är att du får in 10 st resonemang utan att du utvecklar de. Gå in på djupet och verkligen förklara. När du skriver analyser t.ex, gå in på språket, ordval, meningsuppbyggnad och vad för effekt det har på läsandet och utifrån en van läsare respektive ovan läsare osv. Mina lärare vill iaf oftast ha minst tre resonemang i flera led om det hjälper dig på något sätt, känner rent spontant att historia är ämnet där man ska resonera mest. Vad hände då, varför, vad ledde hitler till, hur påverkade det judarna, hur påverkade det idag, hur ser kartorna ut osv. Finns rätt så mycket att resonera där Alla texter med åsikter= utrymme för resonemang. I matten är det lite knepigare att förklara men om jag förstår rätt så är resonemang vilka metoder du väljer att använda för att lösa problemet och hur du går till väga. Alltså om du väljer att addera 7 sex gånger istället för att ta 7x6 och hur du kommer fram till en lösning Kanske flummigt svar men det kanske hjälpte lite?

Upp till toppen
Annons: