Annons:
Etikettövrigt
Läst 738 ggr
Anonymerna
10/20/18, 12:02 PM

Vad göra?

Hej, kanske lite konstigt inlägg men jag försöker endå. Så grejen är att jag råkade skära mig själv lite för "mycket", så det blev synligt kvar på armen. På måndag måste jag ha idrott och då har jag inga långärmade tröjor för det för att täcka. Då funderar jag, ska jag skolka eller ska vara med endå fast än det kan vara möjligt att några märker? Mest är jag orolig för om lärarna kommer ta en snack med mig eller så.. Aja, skriv era tankar här nere, är tacksam för alla svar.

Annons:
Maria
10/20/18, 12:06 PM
#1

Det är väl bra om lärarna tar ett snack med dig tänker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

HopeForTheo
10/20/18, 12:26 PM
#2

Tycker du borde ta ett snack med lärare eller kurator, dels för att din syn på ditt självskadebeteende verkar vara väldigt normaliserad. Dom kan inte tvinga dig att sluta, men dom kan få dig att inse konsekvenserna av det du gör. Det är viktigt att ta tag i ett självskadebeteende tidigt, annars är det något som kommer följa med dig resten av livet, dina ärr kommer bli som en konstant påminnelse om dina mörkare perioder, även när du mår bättre (Du kommer må bättre, oavsett om du tror det nu eller ej). Jag förstår att det är svårt att se på saker från en positiv vinkel nu, men du måste försöka, även om det känns hopplöst. Vet du varför du skär dig?

Anonymerna
10/20/18, 1:00 PM
#3

#2 känner mig väl inte direkt konstigt som skär sig då och då ibland, det är inte grovt jag gör det. Det är bara nu det råkade bli mer än vanligt, utan mening. Själv tycker jag inte att jag behöver någon sådan hjälp av lärare eller kuraturer, tycker det blir bara jobbigt om de lägger sig i, fastän jag förstår att de vill försöka hjälpa. Asså jag mår inte direkt dåligt just nu, jag mår helt okej. När jag börjar skära mig är det oftast när jag är helt nere, har ångest eller har negativtänkande som är svårt att få stopp på. Har skärt mig även för att få koncentration på plugg. Sedan nu mera kan jag känna någon lockande till vassa föremål, och börja då lite omedvetet haha. Men det är inte så att jag inte vet och inte förstår konsekvenserna, jag ångrar oftast efteråt för att jag har gjort det, speciellt nu när det blev synligt på ett synligt ställe. Annars så försöker jag själv att avstå från det, och inte ta vassa föremål i handen om jag inte behöver det för något annat bra.

Aleya
10/20/18, 4:43 PM
#4

#3 du skulle nog behöva en vuxen art prata med istället för att fundera på hur du ska täcka dessa sår eller ej. Tro mig: skaffa hjälp nu istället för att som haverera som vuxen och får ännu svårare att lösa måendet då det gått så länge.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

zoella.420
10/21/18, 2:06 PM
#5

Du skulle kunna säga att du glömt idrotts kläder eller ha en långärmad tröja som idrotts tröja.Du skulle kunna täcka upp det med foundation eller nån accesoar.

Jag tycker även att du kanske borde gå och prata med en kurator eller någon vuxen som du känner dig trygg med.

:D

Lona
10/21/18, 4:06 PM
#6

Fast…att skära sig är inte helt "normalt". Jag blir faktiskt mer bekymrad över att du inte tycker att det är något att bry sig om (stämmer det verkligen? Om du är riktigt ärlig mot dig själv?) än det faktum att du gör det.
Du ska inte behöva må så att du skär sig för att kunna koncentrera dig, för att du är nere, har ångest eller dras till vassa föremål. Ibland behöver man lite hjälp att hamna på rätt spår och må ok igen och jag tror att du är där nu.
Det kan vara skitjobbigt, det där att be om hjälp, att berätta varför och att ta emot den där hjälpen, men det blir definitivt inte lättare om några år. Du kanske tycker att det är pinsamt och att du skäms, men de som jobbar med sånt här tycker inte att det är konstigt - eller att du är konstig, du är inte ensam om det här!
Tro mig, vi är nog ganska många på forumet som varit där och som håller med.
Snälla, för din egen skull, be någon om hjälp! (Förälder, annan släkting, granne, lärare, skolsyster, fritidsledare, en kompis förälder eller kontakta till exempel BRIS. Det kostar inget att ringa till dem och det syns inte vart du har ringt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: