Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 556 ggr
[EM_L]
2018-10-21 20:50

Gymnasieval

Hej!

Går egentligen bara i åttan, men funderar redan på gymnasiet.

Jag är sugen på det estetiska programmet.

Men vill då ha både musik och bild&konst&formgivning.

Jag förstår inte riktigt man ska sätta ihop detta. Vi säger att jag vill gå det estetiska programmet på Latinskolan i malmö.

Ska man då ha ett individuellt val?

Hur hänger det här ihop med gymnasieval och scheman?

Jag förstår inteXD Det är flera andra ämnen också ju=)

Annons:
Vikan
2018-10-21 21:15
#1

Går visserligen samhälle och har ingen koll på estetiska progrmmet, men individuella val kan jag svara på. I ettan fick vi välja ett individuellt val till tvåan, det är en kurs som egentligen inte ingår i det programmet man läser. T.ex. har jag läst psykiatri som är en kurs på vård- och omsorg. Sedan fick vi välja ett till i tvåan till trean samt programfördjupningar.

Just individuella val gör att man kan slås ihop med flera andra program på skolan,  läste t.ex. psykiatri med estetare.  Och urvalet för kurserna man kan välja beror helt på vilken skola kan går på. 

Rekomenderar att prata med SYV på er skola så du kan få hjälp med vilken linje, samt vilka skolor som har de kurserna du vill läsa till

Lona
2018-10-21 21:17
#2

Tråkigt svar, men har ni ingen studierådgivare eller liknande som du kan fråga? Hen är ju inte bara till för niorna utan för er andra elever också och borde kunna hjälpa dig. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[EM_L]
2018-10-21 22:21
#3

Ok! Då gör jag det!

BokDuvan
2018-10-21 22:54
#4

Om jag har fattat det rätt kommer du ju antingen att gå bild o form eller musik, i ditt program ingår ju hissa kurser som är specifika för din linje, men även de obligatoriska ämnena, svenska, matte engelska osv. Antar att du sedan kan välja till kurser som inte har med din linje att göra. Har för mig att det går att välja bort vissa kurser och läsa något annat, men SYV har såklart bäst koll

Upp till toppen
Annons: