Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 600 ggr
Thedogmaja
10/29/18, 10:35 PM

Kan inte sova på nätterna, bara hostar

Är en tjej på 14 år som under 2 veckor inte kunnat sova ordentligt på nätterna. På dagarna hostar jag lite så och då. Men på natten får jag massa hostattacker. (Både torr och slemhosta) Hostmedicin eller halstabletter hjälper inte. - Vad ska jag göra??

Annons:
SuperLimm
10/29/18, 11:05 PM
#1

Gå till läkaren tycker jag är en bra början. Blir man störd på natten av sin hosta finns det bättre hostmediciner att få utskrivet.

Mvh Linn

Stallmima
10/29/18, 11:14 PM
#2

Att få sömnen förstörd så där är inte bra, ring och boka tid på vårdcentralen eller kontakta vårdupplysningen och be om råd

vendelay
10/29/18, 11:21 PM
#3

https://www.ekotipset.se/blogg/2018/10/21/lindra-hosta-med-lk-i-sovrummet-det-fungerar

Husmorsknep - hon påstår att det funkar varje gång. Har ej provat själv pga har katter, men annars hade jag lätt testat!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sindri
10/29/18, 11:24 PM
#4

Mediciner hjälper bara mot tillfällig hosta, och inte alltid ens mot det.
Gå absolut till vårdcentralen men tänk också efter innan om  det är något i din omgivning som ändrats. Är det något som kan påverka dina luftrör? Det kan finnas olika orsaker som torr luft, syntetiska doftämnen (som kan finnas i parfymer, tvättmedel, skönhetsprodukter mm), som gör att luftrören svullnar.
Det kan också vara livsmedelsallergi, så tänk efter om du börjat äta något nytt på sista tiden.
Har ni renoverat hemma? Nya material, målarfärger etc.
Det kan också vara så enkelt som att elementen är på för att det blivit kallare ute,  Jag måste använda luftfuktare hela vintern för luften blir så torr inomhus.

Det är lättare för en läkare att hjälpa dig ju mer han/hon vet.

[HästTokigTjej]
10/30/18, 8:22 AM
#5

Som många tidigare sagt är det väl bra att ta kontakt med läkare. Om du endast vill ha någon bättre hostmedicin kan du ju ringa kry, det gjorde jag när jag var ordentligt förkyld för några veckor sen och inte orkade gå utanför huset haha. Annars kan det ju vara bra att ta dig till vårdcentralen för att se om d finns nån bakomliggande orsak. Som #4 nämnde blir halsen ofta mer irriterad när luften blir kallare och torrare nu mot vintern, så om du har en luftfuktare hemma kan d va bra att sätta igång den. Man hostar även mer när man ligger ner så försök ta många kuddar och sova i en mer sittande ställning. Sen tycker ju många att det hjälper att dricka varmt te ellr honungsvatten på kvällen, men vet ej hur mkt det stämmer haha. Du kan ju testa iaf.

Upp till toppen
Annons: