Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1150 ggr
Felizz033
11/5/18, 10:12 PM

P-piller

Hej, är 15 (fyller 16 om 3 månader) och jag vill skaffa p-piller pågrund av min mensvärk. Får så ont att jag inte kan röra mig och blir ibland yr och svimfärdig. Men problemet är att jag vågar inte ta upp det med mamma. Vi har inte en sån bra relation att vi pratar om exakt allt och speciellt inte om såna saker. Är rädd att hon typ ska bli arg eller tycka att jag överdriver och att jag inte borde använda de. Vågar verkligen inte berätta men tänker heller inte gå till ungdomsmottagningen utan att hon vet om det. Snälla hjälp

Annons:
vendelay
11/5/18, 10:15 PM
#1

Varför kan du inte gå till UMO utan att berätta det? De kommer inte ringa hem. Jag började med p-piller av samma anledning när jag i din ålder och berättade det inte för mina föräldrar. Så länge du har legitimation kan du hämta ut tabletterna själv på apotek.

Annars är det ju bara att berätta. Kanske skriva en lapp eller ett sms? Eller be henne sätta sig ner och så kan ni prata om det. Du kan berätta att du har väldigt ont av din mensvärk och förklara hur p-piller hjälper. 

Varför tror du att hon skulle bli arg?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Thotis90
11/5/18, 10:26 PM
#2

Jag tycker att du ska kontakta en gynekolog för att diskutera utredning för endometrios, vare sig du berättar för din mamma eller inte. Jag har haft endometrios i 14 år och det har varit väldigt besvärligt genom åren. Just nu har jag varit blödningsfri 3 år (alltså inte haft någon mens på 3 år) tack vare minipiller och jag har under den tiden inte haft några smärtor alls, men förut när jag hade mens  så hade jag så ont att jag inte ens kunde sitta. Jag brukar råda alla som känner att de inte kan leva med smärtorna, som känner att smärtorna påverkar vardagen och livskvaliteten, borde söka hjälp.

Om du inte har hört talas om endometrios så hittar du information
HÄR → https://endometriosforeningen.com/endometrios/vad-ar-endometrios/symtom/

HÄR → https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Endometrios/

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Novachan
11/6/18, 1:15 AM
#3

Tänker också på endometrios när jag läser dina besvär. Mens är en sådan sak man kan prata om med i princip vilken kvinna som helst, speciellt nu - förr tystades det ner. Din mamma kanske också har eller har haft liknande besvär, eller någon i släkten. Oavsett så kan du absolut prata med henne om mens. Din mamma vill veta om du mår dåligt oavsett vad det beror på!

Du kan som sagt också gå till UMO eller skolsjuksköterskan eller boka en tid hos vårdcentralen för att få hjälp på egenhand men enklast är att bara prata med din mamma. Det är inte heller fel att prata om mens med sin pappa, äldre syskon eller andra släktingar

powerade
11/11/18, 11:07 PM
#4

Pratade med mamma å hon tyckte verkligen jag skulle skaffa ppiller med tanke på ålder å killar. UMO erbjöd ppiller eller smärtstillande för mensvärken men vi valde ppiller. Är väl bättre med smärtstillande om du inte har behov av ppillernas andra funktioner. I början med mina ppiller hade jag aldrig ont men det börjar komma tillbaka men just nu används dom inte bara till det å dom funkar bra i övrigt så stannar kvar med dom.

Novachan
11/12/18, 8:26 AM
#5

#4 Tycker det lär lite konstigt att de ville att du skulle välja mellan p-piller och smärtstillande när du är där för att skaffa p-piller…

Hur som helst! Man kan ta smärtstillande oavsett om man använder p-piller eller inte (förutsagt att man inte har andra sjukdomar eller tar mediciner som gör att man inte bör använda vissa andra mediciner samtidigt, men det brukar inte vara några problem med p-piller och smärtstillande)

Har du extra ont, ta smärtstillande de dagarna. Om smärtan blir värre trots p-pillerbehandling och smärtstillande så kontakta UMO eller vårdcentralen igen.

vendelay
11/12/18, 1:16 PM
#6

#4 Fast p-piller har ju fler fördelar. Jag äter p-piller för att inte ha mens = ingen mensvärk. Det hjälper mycket mer än smärtstillande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
powerade
11/12/18, 9:01 PM
#7

#5 vi ville mest ha för.smärtan men sa vi pratat om ppiller men dem tyckte det är bättre prova smärtstillande istället för ppiller av den anledningen så jag gärna ändå har mens så har inte tagit bort den.

[Devya]
11/14/18, 11:43 AM
#8

#6 P-piller kan dock komma med många otrevliga biverkningar också och ibland kan det ta länge innan man hittar rätt sort om man någonsin hittar rätt sort.

För mig var det dock bra att gå på p-piller för att undvika graviditet och smärta, men om det var bara pga smärta som kunde lätt lindras med hjälp av värkmedicin så skulle jag givetvis inte knaprat i mig p-piller.  Jag tror inte riktigt på att p-piller är så fantastiska sist och slutligen men ibland har man ju förstås inte så många andra val.

Thotis90
11/14/18, 6:47 PM
#9

#8 Jag hade turen att hitta rätt behandling ganska snabbt. Jag provade två kombinerade p-piller innan jag gick över till minipiller, som har varit fantastiskt för mig! Jag klarar inte av att inte äta minipiller, för jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskt under lutealfasen och har fortfarande smärtor. Med minipiller är jag stabil i humöret, är smärtfri, blödningsfri och har inga biverkningar alls.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Alvirpo
11/17/18, 10:27 AM
#10

Jag började ta p-piller av samma anledning för något år sedan. Om jag inte hann ta en naproxen och två alvedon INNAN mensen kom, var det kört. Dömd till en vecka av sådan smärta att jag flera gånger spytt och varit nära att svimma. Kunde absolut inte vara i skolan då. Fick tillslut nog av det, och gick till UMO med min mamma och skaffade p-piller. Blev rätt på en gång och det fungerar alldeles perfekt! Kände inte av några biverkningar alls, och jag slipper numera ha mens. Eller ja, har mens några enstaka gånger per år, men den är då mycket kortare, blöder mindre, och har framför allt inte lika ont längre! Går fortfarande på värktabletter dygnet runt under mensen, men skulle jag råka glömma att ta så är det hanterbart!

Upp till toppen
Annons: