Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1253 ggr
shia
11/20/18, 3:25 PM

gymnasiet...

Hej… som en del ksk redan vet har jag en lång lista med problem och blablabla. kortfattat, ätstörning, självskadebeteende, deprimerad, panikattacker och prestationsångest(en enrom)

nu går jag då i nian och ska då alltså välja gymnasium om några månader. 

Grejen är… jag vet inte vad jag ska gå. jag kommer in dit jag vill (324 meritpoäng, tror dock jag kan lyckas höja till ksk 330 denna termin, och har som mål 340 nästa termin)

Men… jag tycker inget verkar intressant eller ens lite roligt. Det ultimata hade varit ridgymnasium här i vår stad elelr närheten som är bra. vi har endast naturbruks, och det bättre av dem typ 15 mil härifrån var jag å praoade å skakade bara på huvudet. 

Det jag vill är att efter gymnasiet läsa beridarutbildning på flyinge, samt unghästberidarutbildning. och sedan resa runt å jobba i olika länder, täcker främst satsa på ridning/dressyren. men har dörrar öppna för hoppning samt trav/travtränar/monté. 

jag är så trött på skolan men de dagar jag mår bra kan skolan vara rolig och jag kan vara intresserad och arbeta bra, alla andra dagar som inte är toppenbra varvas med panikattacker på skoltoaletten, ångest dunkande inombords hela lektionerna som h´leder till att jag ägnar all uppmärksamhet åt att smärtan ska försvinna å försök lugna mig utan att behöva bryta ihop på toan. det har blivit bättre, men främst för att lärarna märker när det blir för mycket för mig. 

Jag har så jävla höga krav på mig själv. Jag blir aldrig nöjd. Ett A känns som ett D, Ett b som ett E- och ett C känns som ett F. 

grejen är jag bestraffar mig själv å tänk negativa tankar om att jag är så dålig hela tiden och om jag ex fått tbx ett prov som gick helt åt skogen enligt mig är allt jag ser felen, tänker resten av dagen på hur korkad fet tjock och ful jag är å att jag är en idiot som inte fattar någonting. 

jag kraschade förra hösten, allt vart för mkt, samtidigt som jag fortsatte pressa mig själv på A nivå, trots jag mådde sämre, matproblemen värre, svimmade på idrotten, åt ej på flera dagar, (i 6 an klarade jag kraven osv, å halva sjuan. men sen misshandlade jag mig själv mer och mer medans jag ställde högre å högre krav på mig själv. )

efter jag försökte ta mitt liv märkte jag hur trött jag var. jag orkade knappt göra någonting. proven å lektionerna drog ur energi på mig så var inte med på idrotten på 6 veckor. sakta började jag komma tbx men kraschar igen nu känns det som. 

iaf… Om jag tänker såhär, så natur kunskapsmässigt är väl lagomt för mig, jag får utmaningar och kan sträva efter att bli bättre och får mkt utmaningar- hade varit perfekt för den friska mig. ¨

BIld(som är det andra jag tänker på) hade nog känts lätt och ksk lite för lätt i matten osv. - samtidigt som det blir lagomt om jag inte är frisk. att det inte ställs lika höga krav osv. samt så jag gillar de estetiska ämnerna (kan inte helelr gå på de betyg jag har bättre, har som A i alla estetiska ämnen å alla no ämnerna så.. )

och känns som då får jag ha några lektioner att bara koppla bort. 

pratade med min fysiklärare/matte idag, hon undrade hur jag tänkte kring gymnasiet. (hon vet hur stressad jag är, mina problem, krav, osv och sen vi fick henne även i matte har hon försökt att få mig känna mindre stress och press osv. hon vet vilka dagar hon kan komma med de svårare uppgifterna över nivån som krävs för A, för att jag ska få lite å klura på. samt de dagar jag har så mkt kaos inom mig att de uppgifter som är de vi helst ska vara klara med den dagen är tillräckligt och att jag sedan bara tar det lugnt å rita. )  (när jag pratade med skolkuratorn frågade han om hon berättat för mig varför hon gör så? (hon hade då tydligen pratat med honom om hur hon försöker få mig att sänka kraven på mig själv osv) och berättade typ det jag skrivit. 

iaf sa jag att jag inte hade en aning, typ natur eller bild. hon sa då att oavsett vad jag välj klarar jag av det, men att tex bild så är det ju praktiskt med också och lägre krav (jämfört med natur,) och att om jag går där, klarar jag utan tvekan allt där, och blir klar med det på skoltid och inte behöver ägna tid hemma. medans att om jag går natur med samma krav som jag har på mig nu, kommer jag behöva jobba hemma också, och att det kommer bli jättetufft att ha de krav jag har på mig nu då. att det blir mkt jobb att ha A i allt där utan att gå in i väggen å stressa mig själv för mkt. men att om jag går där och sänker kraven och inte kräver av mig själv att ha A i alla ämnen utan nöja mig med att ha ksk B och C i några ämnen , att jag då skulle klara det galant. 
(med klarar= att jag lever under gymnasietiden och inte blir utbränd, går in i väggen, kraschar osv)

Annons:
Xseros
11/20/18, 4:50 PM
#1

Allså jag seriöst….324 merit!?!! och du tycker det är DÅLIGT!?! Jag går också i nian och ska nog välja naturvtsk. naturbruksprogrammet har jag ingen koll på alls, men om du vill ha advancerad matte och sådana ämnen så är ju Naturvtsk. det bästa programmet eftersom att det har de högsta ämnena, men jag tycker följande,; fråga din skolas SYV eller kurator (eller om de är samma person som på min skola) och fråga henne vad hon tycker, hon är ändå utbildad expert.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
11/20/18, 4:52 PM
#2

Och du, sätt inte så höga krav på dig själv. Du är älskad som du är.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[EM_L]
11/21/18, 9:22 AM
#3

Dina betyg är ju jättebra! Sätt inte så höga krav på dig själv är du snäll. Jag ber dig.

Xseros
11/21/18, 10:03 AM
#4

Om du vet att du kommer in på vilket program som helst, varför känner du att du MÅSTE få högre? Du har ju enligt mina beräkningar A i 9 ämnen!!!! (om du bara har B och A, annars har du A i ÄNNU fler. Jag har 267.5 merit och det är något jag är typ stolt över eftersom att det som drar ner det ändå är de praktiska som Idrott, Bild och Slöjd. så snälla. Du är FANTASTISK i skolan, och troligtvis utanför också.
Läs din egen signatur för katten! Den är ju jätte bra i detta fallet (de flestas är jättebra i detta fallet. kanske inte min dock)


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

akvarium123
11/21/18, 3:55 PM
#5

Åh vill också ha så mycket poäng. Med de där betygen kan jag lova dig att du kommer in på vad du vill. Det är fritt fram att välja. Varsågod! 

Jag skulle vara jättestolt över att jag kan få A i nästan alla ämnen. Själv så har jag också en viss prestationsångest (liten) men jag har då som mål att ha C eller högre i alla ämnen.

shia
11/21/18, 4:09 PM
#6

Tack för alla svaren. Jag tycker inte 324 osv är dåligt. Men jag är aldrig nöjd. Jag vill jämt mer… I 6-7 var det ändå på en bra nivå jag var glad vid A å nöjd vid b ändå. Men när ätstörningen vart mer kontrollerad växte mitt kontrollbehov över betygen också. Så ja..fick tex tbx en sv filmanalys(ligg krin B-A i sv(höjde till b i våras) d. Jag bröt typ ihop inombords.. Sv läraren kom å sa att första sidan var jättebra, men sen när hon vände till nästa sida, å jag läste då å ser ju att allt är jättekonstigt, meningsbyggnad, argument, allt. Hon sa att något hände däremellan. Å fråga mig vad var det som hände? Hon sa hon vart jättechockad. Jag sa jag inte visste vad som hände, men har mina aningar… Den v jag skrev klart sista sidan var jag med 9 a å började om på dieten under 300 kcal/dag igen å åt typ inget den v å kan säkert ha bidragit till det vart kaos… Iaf.. Vi har samtal med syven alla vi i nian å skulle tro det är min tur snart så får höra få vad hon säg

Annons:
BokDuvan
11/21/18, 4:12 PM
#7

Duuu, det är jättebra betyg, det är en prestation få kan stoltsera om. Även om du sänker dig, vad gör det? Förstår din prestationsångest fullt ut, men hey, vi är bara människor :) Om du vill gå häst finns det ju annars internat på de större gymnasierna om du kan tänka dig att flytta hemifrån

Xseros
11/21/18, 4:38 PM
#8

Du, lyssna. du är 15. det är inte då man börjar banta. Ett D är väl, om man  har ett B++ i genomsnitt inte speciellt bra, men vet du? det är bara EN uppgift. En av väldigt många. När läraren sätter betyg brukar de kunna se över några missar så länge resten är bra.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Travis D
11/21/18, 4:58 PM
#9

Om du vill gå häst linje finns ju Vreta, Strömsholm och Ingelstadsgymnasiet (som jag kommer söka till) har hört att dom är bra dock vet jag inte om strömsholm är internat men det är iallafall Vreta och ingelstadsgymnasiet. Strömsholm och Vreta är mer tävling och Ingelstadsgymnasiet är mer övriga hästjobb om jag fattat rätt :)

Ett D lär inte göra något.

shia
11/21/18, 5:12 PM
#10

Alltså d kommer inte sänka mitt betyg, men just å få d å inte a är för mig dåligt. Då jag bara se allt fel… Hade strömsholm(är även det internat) funnits här å inte typ 60/80 mil bort hade det varit alternativ(typ om de vart 10-20 mil ist. Men då vi ska flytta nu ut på landet, har massor med Mark, stall, å min passhäst kommer flytta hem till oss samt så kommer tränaren ha 2 nu i vinter hos oss 0 framöver ksk det blir 4-5 å syrran ska få föl till våren så kommer ksk ha 4-7 hästar på gården till sommarn. Varav jag kommer kunna rida 2-3 ggr/dag samt vara på travet å köra å lär mig jättemycket där så kommer jag inte gå ngt så långt borta… Sen hsr mamma/pappa inte råd då vi lägg mkt pengar på huset osv. Skulle ksk just å pass kunna ha så jag kan bo där, men skulle aldrig kunna ta med min passhäst eller ngn annan häst dit. #8 önskar så jag kunde hålla med om det… Började banta mitten i femte klass. Så typ 4 år nu… Prövat de flesta dieter men då de flesta hälsosamma tar tid(då jag eg inte är överviktig enligt bmi) å jag vill gå ner mkt å fort(innan jag blir hindrad) så ja… Var ett tag intresserad av ett rid/naturbruks 10 mil från oss där man bor där vardagar. Var där och praoade. Fick vara med på några lektioner med häst också… Å träffa på de olika lärarna. Samt prata m eleverna. Hon jag kön i 2 an, red första gången ordentligt då(2 v sedan) sedan hon praoade hos oss å hade ridlektion för mig…. (typ 2 v efter sommarlovet) å lärarna var kass(förutom en, men hon hade mer stallet osv.) jämfört med travtränare jag är hos. Så…. Men tror det lutar mer åt natur med liu nu(har då ridning 1 gång i veckan skoltid) då jag tänk att jag ska orka 3 år. Klarade ju nästan 6-8 an. Med ny miljö osv ksk jag tar skolan bättre…. Men ja… Jag vet ju heller inte hur jag mår om ett år…. Just nu mår jag typ sämre än förra hösten.. Är trött 24/7 å ja… Inte ätit ordentligt mål den sö.. Åt 1 dl havrrgryn/2dl vatten 1 msk äppelmos samt 1 dl mjölk till frukost samt middag i måndags å likadant igår. Å samma till frukost imorse. Ska äta middag ikväll. Kan ju ha med det jag är trött men den maten funkar för mig att äta. Tar bara 40-50 min och hetsät då inget sen=slipp spy… Men jag tror att fixar jag bara nian fixar jag natur…

shia
11/21/18, 5:14 PM
#11

Min sv lärare sa att jag kunde kolla igenom sv uppgiften någon gång om jag har tid och lust, det svåra är dock vi bytt sv/eng lärare typ varje årskurs så hon vet bara de lärarna skrev å berätta från tidigare år… Men sen tänk jag att denna termin få va som det är å nästa termin höj jag till A i allt. Svenska/eng nationella är mina styrkor om man säg så.. (tack vare de jag fick B å a i sv/eng 6 an. Sänkte sen eng till D men höjde sen Till a igen

Xseros
11/21/18, 5:25 PM
#12

Du mer än fixar. Med de betygen så. Men jag säger såhär. sluta med dieten. Det är alldeles för tidigt att börja banta och du lär inte bli överviktig eftersom att du rider, Jag går inte på någon sorts diet men går till och från skolan (ca. 1,5 km) och det räcker. Jag finner dieten ditt största problem just nu eftersom att det är roten till "problemen" i skolan och är troligtvis även där som din prestationsångest mestadels ligger.  Ridning är mycket bra motion (inte för att jag ridit själv mer än ponnyridning på marknader) men vad jag vet är nästan all rörelsesport bra motion. Så, steg 1.
Sluta att gå på diet.
steg 2.
Prata med SYVen om dina tankar
steg 3.
Gör det som du innerst inne vill göra.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

BokDuvan
11/21/18, 7:03 PM
#13

Du, om jag får säga detta så är dieter rena bullshiten. Visst, du kanske tappar de kilona du vill tappa, men sen då? Ska du fortsätta med dieten eller äta som vanligt? Då går du ju upp igen. Förstår att det kan vara lätt att fixera sig vid din vikt, men du är en hästtjej, du måste vara stark och äta, annars kommer du inte få ut allt du vill <3

Annons:
shia
11/21/18, 8:20 PM
#14

Tack för alla svar ❤️ ni är alla otroliga. Det är typ det som är problemet, när jag gått med mkt å sen börjar äta för olika anledningar går jag ju upp de där kilorna. Samtidigt så vet jag jag ej behöv gå ner i vikt för ridningens skull. (tex monté så får man inte väga mindre än 65 med sadel osv å det bästa där är att ha så lite död vikt som möjligt osv.) och dressyr rid jag ju stora hästar iochmed min längd. Tror jag även börjar ta ut prestationsångest en över ridningen. Blir aldrig nöjd med mig själv, (varav jag tror ridlärarna börjat märka det eller om de vet om mina problem, ingen aning,. Men ja, de kämpar typ med att få mig förstå att det jag gör är bra osv å efter ett dåligt pass att jag ändå utvecklats jämfört med 1/2 år sen osv) Ngn med erfarenhet av restaurang(och turism? Eller vsd het de hotell?) gymnasiet? Är det bra? Kan man läsa höskoleförberedande där. Börjat fundera på det nu

[EM_L]
11/21/18, 9:49 PM
#15

shia.

I know, you can do it! Don´t give up!

Strunta i dieten. Ät frukost, lunch, middag, mellanmål varje dag.

Ät normalt.

Gör det du innerst inne i ditt hjärta vill göra.

Låt livet leka. Jag är 15 och både du och jag är i den åldern mellan barndomen och vuxenlivet. Och flera andra är också där.

I den här åldern vi är i, så ska man ha kul! Jag har skojtankar varje dag om att jag ska sno någon killes keps och springa iväg med den med honom springandes bakom mig.

Jag har också mått dåligt. Förra veckan fick jag ett utbrott. Det var nog med att killarna höll på att tänja på mina gränser.

Låt dig få ett utlopp av dina känslor, gråt, skrik.

Jag vet att du klarar det shia.

----------

Angående gymnasium. Har ingen erfarenhet av det.

Själv funderar jag på natur för att läsa vidare till veterinär.

Eller det estetiska.

/ tusen kramar från MEML ill shia.

silverfiisk
11/21/18, 10:08 PM
#16

#14 Jag är inte 100% säker, men jag har för mig att man kan läsa högskoleförberedande på alla gymnasieprogram. Kanske någon annan här vet? Annars kan du fråga din SYV. Om du inte vet säkert vad du vill gå på gymnasiet, men vet att du vill gå högskola så skulle jag rekommendera att gå en rolig linje där du trivs och kan ta det lite lugnt, istället för en tung med massor av arbete.

shia
11/21/18, 10:33 PM
#17

Läst å verkar som det ska gå, endast typ svenska 3 å eng 6 jag behöv lägga till om jag fattat rätt. För unghästberidarprogramet behöv jag bara ha yrkeshögskoleförberedandw(vilket jag får på restaurang om jag förstått rätt) samt den andra är det grundhöskoleförberedande eller liknande erfarenhet.

BokDuvan
11/21/18, 10:34 PM
#18

#16 tror du kan bli behörig för högskolan oavsett linje så länge du kompletterar med de kurser som behövs, vet inte exakt vilka det är men SYV lär ju veta Jaa, välj en rolig linje, min SYV säger det själv, gymnasiet är en tid för att ha roligt, plugga en linje som intresserar just dig så blir gymnasietiden bättre. Och tänk igenom ditt val noga, av detta årets ettor var det en tredjedel av de som bytte skola/linje efter terminens början vilket är lite sjukt att var tredje elev inte var nöjd med sitt val ändå

shia
11/21/18, 10:34 PM
#19

#15 tack =) läst det du skrivit i andra tråden också. Jag tror bara jag måste vilja det ordentligt först. Och verkar inte som jag vill tillräckligt hittils

silverfiisk
11/21/18, 10:46 PM
#20

Om du tycker att det är jobbigt att vara i skolan så kanske ett Yrkesgymnasie kan vara något? Då går man i skolan 50% och har praktik 50%.

Annons:
Xseros
11/21/18, 11:38 PM
#21

Att det är tufft i skolan är nog prestationsångesten. Jag har aldrig haft någon djupare sådan men allt har med självbild att göra. Hur jag håller min uppe är enkelt. Jag har inga sociala medier utom google och discord.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
11/21/18, 11:39 PM
#22

Sociala medier är skyldiga för många offer och ofta roteb till depression och liknande psykiska beteenden


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Shia1
2/15/20, 11:56 PM
#23

Ohoo! Älskar å hitta gamla trådar jag skrivit från mitt gamla konto. Tänkte iaf skriva det blev bild tillslut🙌 Och såhär halva ettan avklarat, riktigt nöjd. Har en superbra klass där vi är ca 20 st. Lärarna är riktigt bra! Och känns ärligt knappt som gymnasie😅 det mesta är lugnt men inte så en inte gör ngt utan en gör snarare nästan mer ibland. Jag tror detta blev rätt. Rädd för att natur som jag annars tänkte gå(vi flyttade t landet-hästar på gården-vill ej flytta då) Skulle blivit för tufft. Vi har liksom ett - två prov/månaden. +matteprov lite oftare. Då jag har ridning som inv val, så har jag Eg inga poäng att välja ma 2(som e den enda jag behöv lägga till för bredare behörighet(alltså basic) men kmr troligen tenta ma1 nu och läsa 2an denna termin. Samt kan jag även få läsa i trean 100 p(läs Eg 100p ettan +100p tvåan, å de andra 100i tvåan å 100 i trean) Så tänk isf välja eng 7. Jag trivs bra hittils. Och 2-3an blir det mindre teori dessutom och mer bild😍

Xseros
2/16/20, 5:30 PM
#24

Vad bra att höra att allt går så bra! lycka till!


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Lona
2/18/20, 2:02 PM
#25

Härligt! Jag såg inte att det var en gammal tråd först utan tänkte "Va?! Hon har väl redan flyttat ut på landet och börjat gymnasiet??". Undrade om det var du eller jag som var totalt förvirrad. 😁 I vilket fall, jag tror att du valde helt rätt. Jag hade liknande problem och valde också en "lättare" linje på gymnasiet vilket var klokt gjort. Jag behövde inte plugga så värst mycket trots att jag hade högst frånvaro i hela skolan. Skulle det ändå skita sig totalt så går det ju att ta ett sabbatsår och tex praktisera i något stall. Om du fortfarande bor hemma så är ekonomin förmodligen inget jätteproblem och någon form av ekonomisk ersättning borde du kunna få i så fall (tryck på att du varit så dålig både fysiskt och psykiskt, det är inte bara vanlig skoltrötthet!). Sen är det en grej jag tänkt skriva på Ridsport men det går ju lika bra här. Jag tänker att monté och även travsport är väldigt viktfixerade. Kanske inte det bästa om man redan har såna problem? Det blir ju ännu mer fokus på det då än om du till exempel blir någon form av beridare. Lite samma sak om du väljer att bli tävlingsryttare. Inte med vikten men med prestationskraven. Att tävla är förstås ett bra sätt att få kunder om du även vill utbilda hästar, men vad gör det med DIG? Kan du hantera om det inte går så bra en period? Lite lagom prestationskrav är förstås bra om man vill ut och tävla, men om du lägger för stor press på dig? Kan vara bra att ha med i beräkningen för tyvärr kommer du nog att bära med dig en del av de här tankarna och känslorna för resten av livet, åtminstone i många år framöver.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Shia1
2/18/20, 4:51 PM
#26

#24 tack!

#25

jo, det är ju sant. dock ang Monté/ vikt. kan säkert vara vikthetsande osv, men långt ifrån galopp. Minuim m sadel osv är 65kg. där ser man helst ryttarens vikt så nära det som möjligt för att slippa "död vikt"

men typ frank nivard osv har flera gånger vägt in närmare 70. 

(lite annan stil än galopp, här läggs viken mer bakåt(de skickliga franska ryttarna, samt flertalet i sverige)

dock är Monté såpass fysiskt krävande+ min längd inte är optimalXD (180 XD)

så vill jag satsa på dressyren. 

XD tävlandet är dock något helt annat än prestation i min värld. 

tävlat på ridskolehäst på ridskola/klubbtävlingar sen jag var 7(7-15)

Ponnytrav tävlade jag m låne ponny från travskolan när jag var 9-12 år. 

var långt ifrån bäst början XD

kom sist i varenda tävling princip, spec inom travet. men där var det som, alla andra hade sina egna yngre ponnysar, jag lånade en 16-18 årig shettis från travskolan jag körde 2 ggr i veckan, så jag fokuserade mer på känslan. 

likadant i ridningen, liksom vi var 15 i min klass varje gång. var aldrig i närheten av en rosett första 40-60 tävlingarnaXD (räknade ut jag tävlat ca 90 tävlingar, 25 i trav resten ridskole/klubb)

För kunde nästan gråta i glädje när min sköthäst travat felfritt ett helt lopp och vi bara var 30 m bakom sista häst. å va fly förbannad över en 3 e plats när hon skutta hela tiden XD

å inom ridningen, 2016 tog jag första vinsten- vilket chockade mig då alla andra red mycket bättre ansåg jag(mötte tävlingsryttarna som hade sina spec hästar, jag red en ny)

och sen 2017-2018 vann jag typ varje tävling. (8-12 /år).

men kunde fortfarande vara missnöjd om än jag vann om det var ngn miss, men fortfarande glad om än vi kom tvåa för det var en bra känsla m just den hästen. 

det är klart, säkert känn många prestationskrav då. men aldrig upplevt det hittills  för liksom där inne, visar man det bästa man kan i det läget, Och sen får man med sig saker att träna på. 

liksom som i trav, en häst kan vara dunderbra, men få ett lopp bakom fel häst å därav bli ex första utan peng men den var och kändes bra, eller kan den vinna och inte vara helt hundra. 

Lärt mig inom ridingen(eller ja LÄR) att det går upp och ned. spec sista två åren har jag fått känna det många gånger. Men hur mkt åt skogen det än går, å hur mkt stryk ens självförtroende får och hur mkt man vill lägga ned. SÅ finns det ngt envist i mig som fan inte ska ge upp XD

(försöker ta med mig det i verkliga livet också) 

För, visst, ser alla på insta m deras fina häst som dansar fram osv, medans jag och den häst jag red ask studsade runt i ett dike, men ibland kan nästan det kännas härligare att få hästen från det- > kunna ta galopp och alla gångarter lugnt på ridbana. något som för den andra är standard. 

XD blir långt här, men i min värld är tävling ett sätt att utvärdera det en lär sig. ungefär som en ma diagnos- det tar inte slut där, utan en checkar bara av vart en är. 

och ÄLSKAR stämningen på en tävling! DÄR kan jag snacka m alla osv, där känn jag att jag passar som. 

specielt sista halvåret på ridskolan när jag tävlade. När främmande barn samt barns vuxna kom fram å berömde hur man red- oavsett om en vunnit eller hamnat sist. Och flertalet kom ihåg vilka hästar jag red sist osv. 

och när de yngre kom och bad om hjälp och frågade om tips och ville ha hjälp att knoppa och fixa osv. känslan av att vara en slags förebild, och veta de finns de som ser upp till än. Den känslan är ganska härlig. 

okej nu är inte allt en dans alltid. vet inte alla gånger min dressyrtränare fått påminna mig om min och min hästs utveckling. förr förra v senast sa hon att det kan komma att kännas såhär skit och pyssligt flera pass framöver, men att jag ej skulle hem och dra ned ridån och bryta ihop utan sänka kraven, fokusera på det bra från varje ridpass, och rida för att det är roligt och lätt, att tänka att så bra det kändes i ex höstas, det finns kvar, måste bara lockas fram. 

okej, vet inte hur många gånger jag svurit påväg hem från ridpass i skogen när en bara stått i diken och haft sådär lagomt trevligt, men dagen efter ska en ha revansch XD Är en tävlingsmänniska dessvärre haha…

zoella.420
3/5/20, 3:51 AM
#27

.

:D

Annons:
Shia1
3/6/21, 11:15 AM
#28

Gymnasiet räddade mig, och finns nu att läsa på aftonbladet :)
skrivit här ganska många år så tänkte en del av er kanske vill läsa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlq70w/wilma-17-forsokte-ta-sitt-liv-under-pandemin

Wilma, 17, har A i nästan alla ämnen. Men hon har också haft episoder av psykisk ohälsa. När undervisningen lades på distans sögs hon in i mörkret. – Ingen märkte hur jag mådde. Inte förrän vi var tillbaka i skolan igen, säger hon.
M
4/25/21, 1:24 PM
#29

Jag hade 240 merit och kom in på sambeteende. Du ska inte gå natur med dina prestationskrav. Betygen i högstadiet är inte så viktiga, man behöver inte få A i allt. I gymnasiet var mitt mål att få C och högre i alla betyg och det var ett super bra krav som jag lyckades med!
Genom att ha så höga krav på sig själv så blir det snarare en motsatt effekt. Du kommer plugga för att få bra betyg och försöka ta in precis allt allt istället för att försöka ta in det viktigaste och sedan komplettera med egna tankar och funderingar. Sök rid gymnasium! Jag tror du hade mått bra av utbildningar som är mer praktiska. Du måste sänka dina krav, målet är att må bra, inte att få bra betyg. Du kommer inte må bra av att köra på det sättet du gör nu. Du har hela ditt liv framför dig och jag kan lova dig att du hellre mår bra och får C och över i alla ämnen än att stressa och kötta på för att försöka få A i allt. Du kommer titta tillbaka och inse hur mycket du har förlorat på att försöka nå upp till dina krav.

Livet tar sina egna vägar. Ibland spelar det ingen roll hur hårt man köttar. Det är bättre att satsa på sitt välmående så löser sig resten med tiden. Jag lovar! Jag fick C och över i allt, det enda som jag önskar är att jag hade kunnat läsa språk 3 och 4 i gymnasiet för att få den meriten. Men vill man så löser det sig på komvux utan några problem. Det låter inte så kul men det är 100 procent mer värt att må bra, försöka ha kul än att stressa hela sitt liv.
Vad är ditt mål i livet? Är det att må bra? Eller är det att få max betyg i allt? För mig är det ett misslyckande om jag sätter mig i situationer som är dåliga för mitt välmående. Men alla misslyckande leder till lyckande! Alla mina sne steg har gjort mig starkare, alla gånger jag lyckades mindre än vad jag hade tänkt så ledde det till att jag gjorde bättre nästa gång! Det tar tid att lära sig prata, det tar tid att lära sig gå. Det sker inte på 1 dag och inte på första försöket. Man försöker och försöker och misslyckas och till slut så lyckas man. Ett misslyckande är inte detsamma som dåligt. Ett misslyckande är ett framsteg, ett steg närmre till att lyckas! Du kanske inte alls hamnar på den utbildningen du tänkt dig. Men då kommer du också inse att det var inte den utbildningen du behövde. Ha alternativ. Försök se bredare. Gå inte bara i en rak linje, utan kolla runt omkring och se vad för spännande som finns där! Det är ingen stress med att göra allt nu! En del saker kan man ta senare! Det finns olika vägar för att nå samma mål. Man behöver inte alltid välja de svåraste bara för att de går snabbast. Ibland är det bättre att ta en längre vackrare väg som man lär sig mycket mer på och kanske hittar annat som man känner "vet du vad, det där ser roligare ut, dit går jag".
Så har jag gjort! En del saker blev inte alls vad jag tänkte mig från början, men det blev också så sjukt mycket bättre. Jag är as glad att jag tog den längre vägen. De jag kände som försökte ta den snabba vägen har gått in i väggen och får gå om några år istället. De hade för höga krav. De var för inriktade på att bara ta den vägen som de såg framför sig. Hade de riktat blicken lite åt sidan hade de hittat diamanter mycket närmre än guldet som låg framför dem och som var mycket svårare att nå.

Ta det med en nypa salt. Sätt dig ner. Andas. Titta dig omkring. Är inte himlen vacker? Är inte gräset skönt? Är inte fåglarna som kvittrar fina? Improvisera! När man inte vet något så för man försöka improvisera och försöka skapa en egen lösning istället för att gå runt och leta efter en. Du kanske misslyckas några gånger innan du kommer till rätt lösning själv, men du lär dig också annat på vägen. När du går runt och letar så struntar du i allt annat som inte är just den saken du är ute efter.

Livet är långt! Det finns mycket att se. Det är dags att höja blicken, titta runt, njuta av nuet. Ta in solens strålar, njuta av en god måltid, lägga sig i gräset och känna våren komma. Du kommer hitta det du söker. Du kommer till och med hitta något ännu bättre

[EM_L]
4/25/21, 9:39 PM
#30

#29: Hon har redan valt för länge sedan och går estetiskt just nu.

M
4/26/21, 10:15 AM
#31

#30: Ojj hahaha, missade det helt

[EM_L]
4/27/21, 8:32 AM
#32

#31: Man kan också se att tråden är från 2018, så TS har ju valt gymnasium för länge sedan.

M
4/27/21, 12:00 PM
#33

#32: Ja hahah, jag ska vara nogrannare med att kolla i framtiden! Har en tendens att inte kolla så nogrannt eller läsa andras tidigare svar, vet inte om det har att göra något med att min adhd gör mig lite otålig, men får försöka bli bättre på att kolla!
Ber om ursäkt iallafall, det var inte meningen att någon skulle bli störd! Förhoppningsvis hjälper mitt svar någon annan

[EM_L]
4/27/21, 7:14 PM
#34

#33: Ah, det störde inte alls. Var bara ett tips! Ditt svar blir förmodligen väldigt användbar för många andra som ska välja gymnasie och så vidare.

Annons:
M
4/28/21, 1:12 PM
#35

#34: Har definitivt börjat kolla mer noggrant så tack hahah!

Shia1
4/29/21, 5:43 PM
#36

#33 haha nejdå! bara roligt du svarat! säkert hjälpsamt för andra.

Tror aldrig jag hade klarat av natur eller så såhär i efterhand, och är otroligt glad jag valde estetiskt bild. (m häst som Liu )
Det var helt perfekt för mig!
sen blev allt som det blev m corona å mitt mående. men längtar t hösten när jag ska "börja om" tvåan.

Var i skolan en stund i torsdags då min klass var på skolan den veckan. var svinroligt att kolla runt och se vad de gjorde. Men så dippade mitt mående och jag drog mig undan och gjorde impulsiv destruktiv handling.

såhär i efterhand trodde jag att jag var mer redo än jag var, och att jag behöver mer stöd än jag kunnat tro. Till nästa "besök" så kmr skolan dels låsa in knivar/rakblad och sånt som finns i bildsalarna/bildköket. samt ha en extra "resurs" typ ngn av stödlärarna eller så, som kommer hålla koll på mig så gott som hela tiden. Så att det blir ett lyckat besök.

känner mig tacksam för allt stöd osv som skolan erbjuder och all hjälp från dom. lite pinsamma var att rektorn ringde hem sen efter mina päron hämtat mig för att höra hur det gått att ta sig hem och hur det var m mig nu XD
samt att nästa gång skulle de ha bättre stöd osv

Upp till toppen
Annons: