Annons:
Etikettövrigt
Läst 669 ggr
Anonymerna
2018-11-24 15:18

pluggtips?

hej, behöver verkligen några pluggtips. så om ni har några, kan du jättegärna skriva här nedanför, är tacksam för alla tips som kommer. kortfattat kan jag inte alls fokusera mig och det är väldigt svårt att komma ihåg något av böcker. har två prov nästa vecka, och kan inte ta tag i att plugga.

Annons:
tlover
2018-11-24 15:39
#1

Vissa av dessa kan kanske funka. En hel del funkar nog även utan ADHD

l'm back

shia
2018-11-24 20:07
#2

Jag har ju sämst pluggstatistik, men pratade med en kille i klassen i veckan om just pluggstatistik, å han fördelar upp Så fort han vet vad han ska kunna, å sitt sen 1 h varje dag å pluggar på det han ska. Alltså om. Man haft den disciplinen! Han frågar lärarna om det är ngt han inte förstår å ber dem förklara det igen å frågar om han förstått rätt osv. Jag sitter kvällen innan då jag haft ångest kvällarna innan eller fullt upp så jag har inte kunnat då jag är helt slut. Kvällen innan så kan jag inte skjuta fram det. Sååå haha…. Vore de inte för jag kämpa bra i 6-8 hade jag inte fattar alls men jag förstår ju det så får ju fortfarande A osv.

Vikan
2018-11-24 21:33
#3

Plugga ihop med någon annan kan också fungera väl, om personen är motiverad till det vill säga. Pluggar du med en klasskamrat kan ni disskutera det som är svårt och hjälpa varandra eller förhöra varandra. Föräldrar kan även vara till hjälp med förhör. Känner personligen att plugga med någon annan blir som ett "tvång" och då genomför jag det lättare

BokDuvan
2018-11-25 09:56
#4

Min kompis har också så svårt för att ta in informationen, om hon läser kapitel eller ser filmerna fastnar det inte. För henne handlar det mest om att anteckna under tiden. Hon skriver ner det hon vill ta reda på och börjar kolla på filmerna vi får. När de säger något som handlar om det hon vill veta, pausar hon och skriver ner det. Kanske är värt att prova, annars handlar det bara om att hitta ett sätt som fungerar för just dig

akvarium123
2018-11-25 11:03
#5

Vi har inga läxor hemma då det är skolans policy. Men glosor max 10 st kan man få per vecka. Jag brukar sitta med dom när jag har lunchrast så tar jag 5 min så sitter dom.

Vid prov samma sak där; vi ska inte plugga hemma så då får man ta några lektioner att öva på det i skolan. Men ifall man bara sitter och inte gör någonting så får man ju ta hem. Men då har man haft sin chans att skippa läxor🙂

Jag pluggar bäst när jag får kladda. Så när jag väl vill plugga så brukar jag be om ett eget klassrum och ha en Whiteboard penna och ha mitt egna lilla prov. Där skriver jag några tal (om det är matte) och sedan får jag skriva. Och kanske några frågor från matteboken som är svårare och så får jag bara kladda. Tycker det funkar toppen! Så be om att få ett eget klassrum att kladda på. För det har verkligen hjälpt mig vid prov! Finns även att köpa Whiteboard tavlor om man vill öva hemma också.

shia
2018-11-25 11:24
#6

#5 vilken klass går du i? Vi brukar få 1-2 lektioner men väldigt få hinn plugga klart på dem. I eng har vi ca 30 glosor(haft redovisning nu så ej då) när vi har. Franska brukar ligga kring 15-25.

Annons:
[134643]
2018-11-25 13:50
#7

Haha, med tanke på att jag just nu sitter i ett bibliotek för att plugga men hamnade i den här tråden istället gör väl kanske att jag inte är helt rätt person att ge tips 😉

Meen, lite erfarenhet av plugg har jag, och även på universitetsnivå så lite tips har jag nog. För det första tycker jag att det beror på vad det är man ska plugga. Stora/övergripande saker (tänk typ historiska händelser, hur organsystem fungerar, politik etc) tycker jag att jag i alla fall lär mig bäst om jag får förklara för någon hur det fungerar. Då vet man om man förstår det själv eller inte och det är inte lika jobbigt som att skriva ner allt.

Att bara mata in ord, typ glosor, tycker jag antingen att göra flashcards (dvs, ena språket på ena sidan och översättningen på andra sidan) så att du kan förhöra dig själv, eller att någon annan förhör dig fungerar bäst. 

Med matte så är det nog bara att sitta och nöta och göra så många tal som möjligt.

Men i slutändan handlar det om motivation och disciplin, kommer man aldrig till skott så spelar det ju ingen roll hur bra teknik man har när man väl pluggar.

För mig fungerar det bäst att ta mig hemifrån, annars blir det liksom att jag gör 100 andra saker samtidigt eller konstant sitter och tänker typ "nu borde jag städa egentligen". Antar att du inte har tillgång till skolan utanför skoltid, men det kanske finns något bra bibliotek i närheten? Gå ihop med flera människor som kan motivera varandra. Jag sitter just nu med 4 människor till, och utan dem hade jag nog inte suttit och pluggat just nu utan skjutit på det till ikväll.

Sätt upp lite mål tillsammans. Typ "vi pluggar i två timmar och sen åker vi och fikar" eller liknande. Pusha varandra, förhör varandra och hjälp varandra. Det är guld värt att få lite motivation av någon annan när man inte riktigt har den själv!

[134643]
2018-11-25 13:51
#8

Ja, och juste! Om det inte fastnar när du själv läser i boken, be någon annan att förklara vad det står för dig istället 🙂

akvarium123
2018-11-25 16:01
#9

#6 I åttan går jag i🙂 Det är nog väldigt olika på olika skolor i landet det här med läxor också. Vi har även så att man max får ha 2 prov per vecka (undantag NP) vilket jag också tycker är en toppengrej! En annan skola i min stad har inte alls samma tankar kring läxor och prov och har ingen gräns på hur många läxor man kan få eller hur många prov man kan ha.

Sedan kan man tycka vad man vill om att ha läxor och inte🙂 Men jag tycker detta är ett bra sätt och där rektorerna faktiskt lyssnat på vad vi elever på skolan har sagt att vi tycker är bästa studiesättet.

Ett tips för glosor kan även vara att skapa ett konto på Glosor.eu.

BokDuvan
2018-11-25 16:19
#10

Tycker quizlet är superbra med glosor, där håller de koll på vilka glosor du missar flera gånger, vilka du kan o vilka du borde träna vidare på. Det finns flera ”spel” även om jag typ alltid använder ”learn” där man först ska välja rätt glosa och resten av gångerna ska man skriva dem. Det finns tre nivåer: learned, unknown och learning. De som är learned är de som sitter och du kan de, learning är de som du tragglar just nu och unknown är de som inte introducerats till dig än då du får typ 3 glosor i taget. Älskar quizlet, du kan dessutom skriva in när du behöver kunna glosorna o så får du en påminnelse om att träna

akvarium123
2018-11-25 16:32
#11

#10 Åh det visste inte jag. Den sidan ska jag testa!

BlåPastell
2018-11-25 18:37
#12

Håller med att quizlet är ett väldigt bra ställe, kör mina instuderingsfrågor där. Däremot glosor kör jag på glosor.eu (har inte haft glosor på ett tag men tror de fortfarande finns)

Inför prov är det bäst att lägga upp en plan, fråga läraren ifall det finns en att kunna lista och arbeta i så fall utifrån den. Gå annars igenom anteckningarna du gjort och läs i böckerna. Men det bästa är att efter varje dag gå igenom vad du gjort i skolan (men det är lite överkurs enligt mig när man går på högstadiet då det inte alltid är lika klart med anteckningar och dylikt)

Största tipset är att man är på lektionerna, antecknar och lyssnar på läraren.

Lycka till med pluggandet!

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Upp till toppen
Annons: