Annons:
Etikettövrigt
Läst 1134 ggr
Travis D
2018-11-26 23:56

Ilskeproblem

Hej.. Ni som känner mig här på iFokus vet nog mycket väl att jag har problem med att kontrollera min ilska när jag blir irriterad och sur. Jag behöver därför er hjälp med tips på hur jag ska göra när jag blir sur och irriterad.. vad brukar ni göra? När jag är irriterad fungerar det inte att än då och slappna av och inte heller att bara lägga ifrån mig mobilen.. Ni kanske märkte på bur?! På kanin att jag först blev jätte ironiskt sedan jätte sur..(förlåt för d förresten.. <3) Hur ska jag göra när jag blir sur.. Jag går från 0-10.0000 på millisekunder och jag vill gärna få tips på hur jag kan kontrollera min ilska.. Jag har typ mild ADD eller bad dom kallar det (ingen ursäkt men en förklaring och lite anledning till att jag direkt blir sur)

Annons:
Tjeja
2018-11-27 00:03
#1

Hitta på något kreativt eller i alla fall ofarligt som tvingar dig att göra av med mycket energi när ilskan kommer. Det brukar vara ett effektivt sätt att få ilskan ur sig utan att någon annan (eller man själv heller) far illa.  Tex ge sig ut och springa, boxa på en boxarsäck eller såga, snickra etc.  Dvs, utnyttja den energin som kommer av ilskan att göra något bra av istället för att "göra bort dig" med sura och ilskan kommentarer och bråk etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2018-11-27 01:38
#2

Med tanke på att du blev så arg i den tråd du syftar på att du uppmanade en annan människa att ta sitt liv så tycker jag du bör söka professionell hjälp för att ta tag i dina problem med ilska. Så de kan hjälpa dig att hitta bättre sätt att reagera när du blir upprörd, innan du säger fel sak till fel person som kan få fruktansvärda konsekvenser för både andra och dig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2018-11-27 07:35
#3

#2 ta det lite chill -.- dom sker i dom 5 gånger jag vad dom trevligt att sticka från min tråd men ändå fortsatte dom tjafsa i min tråd om skit som inte hörde dit.

[Tuulikki]
2018-11-27 07:48
#4

#3 Det ÄR allvarligt att skriva så och har en såna problem med ilska behöver en hjälp att få verktyg att hantera ilskan, av proffs. På samma sätt som en kan behöva hjälp/verktyg att hantera sin ångest/sorg osv :) inga konstigheter och absolut inget att skämmas för. Men att du blev arg är ingen ursäkt för att skriva så som du gjorde i bur-tråden, det är totalt oacceptabelt så jag tycker det är jättebra att du skriver denna tråd och vill ha hjälp att hantera ilskan vid liknande situationer :)

Calcifer
2018-11-27 07:59
#5

#3 Och om du tappar humöret igen och säger så till någon som är deprimerad och redan står med en fot i graven och de följer ditt vänliga råd och avlutar sitt liv så kommer du bli glad och nöjd eller? Det är en enorm regel, man får ALDRIG säga så till någon, för du kan ALDRIG veta vem som kanske mår så pass dåligt att det blir droppen som får bägaren att rinna över!

Hur arg du än blir, hur dum i huvudet du än tycker folk är, så finns det saker man ALDRIG häver ur sig. 

Och om du tycker du kan ursäkta det med att de skrev saker du inte gillade eller att de pratade om saker du inte tyckte hörde till ämnet bör du söka hjälp för din ilska omedelbart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2018-11-27 08:09
#6

#4 kommer inte söka proffs hjälp. Vad om tips när jag blir arg inte om psykolog och shit =) Tänker it betala för att någon ska säga "andas in och ut" =) Well vissa lyssnar inte på: snälla lämna min tråd nu, fuck off bara lämna tråden nu. , och till slut gå och dö, om du går så slipper vi dig här i tråden =) Gå och dö är i princip samma sak som fuck off men eftersom dom fortsatte sin jävla diskussion om bullshit så blev det så. Nästa gång lyssnar dom när man ber snällt :) om jag ber snällt 5 ggr säger fick och 5 ggr vad ska jag göra sen? Det kommer upp på min mobil att någon svarat på min tråd som jag behöver hjälp med men nej, det är bara småbarn som bråkar om kanin i bur. Varför skulle jag bry mig om bad dom tycker? Jag skiter i deras små hårbollar. När man leken leker får man leken tåla =) Dom fick ju väldigt många trevliga tillsägelser men dom sket i det, och då sker jag oxå i att vara trevligt

Annons:
Travis D
2018-11-27 08:11
#7

"Så är det på internet det får man leva med"

Calcifer
2018-11-27 08:18
#8

#6 Om du verkligen önskar att folk ska ta livet av sig för att du blir arg på dem måste du söka professionell hjälp, ingen frisk människa med en förmåga att känna empati och medkänsla skulle någonsin säga så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Namiko
2018-11-27 08:38
#10

#6 Om personerna inte lyssnar på dig så får du ta upp det med sajtvärden. "Gå och dö" är inte den rätta reaktionen eller en vettig stegring i den eller någon annan situation. Det här är ett diskussionsforum och man får acceptera att trådar går off topic ibland, gillar man det inte så får man be sajtvärden gå in och styra upp tråden. Säger man åt folk att ta livet av sig så kan man istället förvänta sig ett skrivförbud på sajten. Risken finns som det redan är nämnt, att du en dag säger åt en självmordsbenägen person att gå och dö och dom kan mycket väl lyssna på dig.

#7 Så bara för att det är vanligt på internet så är det okej att göra så? Hot är också vanligt på internet, betyder det att det är okej? Är det inte bättre att försöka hålla en god ton för att förbättra miljön på internet istället för att bidra till att förvärra den?

Det bästa tipset jag har är tyvärr att lägga ifrån dig telefonen och absolut inte skriva inlägg när du är arg. Sätt det som en regel för dig själv. Alternativt, skriv vad du vill men skicka inte inlägget. Då får du ur dig det du vill säga och kanske kan lugna ner dig efteråt och skriva ett bättre svar eller inget alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Travis D
2018-11-27 08:53
#11

#8 jag skrev till sajtvärden som inte brydde sig/svarade. Att ta över någons tråd för att bars sätta sig och skita i den är det gelt okej? Att ignorera någons fråga för att två 10 åringar vill vara lite rebelliska och tjafsa om kanin i bur. Jag skiter i vad dom tycker kaniner kan trivas i bur och därför sks dom bo i det jag skiter om deras kaniner gå lösa för dom får gärna råka hoppa in i mikron och mikra sig till döds, jag skiter i hur dom sköter sina djur men mina kaniner bor i bur slut diskuteray om det men dom fattar inte sånt. Det var det hon skrev själv i "bur?!" På kanin att det är Internet och att man måste tåla det. Jag hade inte gjort denna tråd om det inte var så att jag fattat att det jag sa var fel. Om dom tar råd från en tonåring så kanske dom borde tänks en gång till? Tonåringar är inte kända för att vara intelligenta inte här där jag bor iaf.. När någin säger till en att man borde söka proffesionell hjälp tror jag inte kan tolkas snällr på någit sätt =)

Calcifer
2018-11-27 08:58
#12

Du kanske bör ta dig en titt på detta innan du försvarar det du säger.

"Nu tillsätter regeringen i dag en utredning om en ny lag som kriminaliserar hets till självmord."

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/det-blir-straffbart-att-uppmana-till-sj%C3%A4lvmord-10018578


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thistletoe
2018-11-27 09:30
#13

För det första så kommer inte någon psykolog säga åt dig att räkna till 10 när du blir arg, för det andra: finns det ens något landsting där barn behöver betala för vård? Att säga till någon att söka hjälp är heller inte taskigt, jämför med att säga till någon som misstänker att de har cancer att de måste söka vård. Psykiska problem är lika allvarliga som fysiska och vi måste släppa tabun kring dessa. När jag var yngre hade jag aggressionsproblem, men jag tog ut mina problem över mina närmaste. Jag sökte aldrig hjälp förrän jag var 19, när problemen i stort sett ebbat ut pga en bättre livssituation. Psykologen hjälpte mig att hitta grunden till mitt problem (som låg i att jag under min uppväxt fanns, men aldrig riktigt sågs av min omgivning) och hjälpte mig förstå och hitta verktyg att hantera det. Jag tänkte ofta när det var som värst att det är bättre för alla om jag bara dör, eller försvinner dit ingen någonsin behöver se mig mer. Om inte för dig själv så sök för andras skull. Hjälper det inte så har du i alla fall provat.

Annons:
taxarärbäst
2018-11-27 09:36
#14

herregud i vilken del av världen är det ok att ha ett sånt beteende?! du behöver få hjälp att fatta att inte det är ok

shia
2018-11-27 09:57
#15

Det kostar inte att gå till skolkuratorn, bup, vårdcentralen, umo. Ett tips som jag brukar försöka göra. Är att när man är riktigt arg eller irriterad, är att skriva så kärleksfullt å med hjärtan. Exempelvis. Jag gillar dig väldigt mycket men tycker inte dina åsikter passar här riktigt och ber dig att lämna denna sida ❤️ hjärtliga hälsningar.

shia
2018-11-27 09:57
#16

Då blir det mer ironiskt

oh-la
2018-11-27 10:02
#17

Eller så skriver man "tack för tipset, men det är inte aktuellt" och så struntar man i om det kommer fler kommentarer. Ledsen men sättet du skriver till folk på, ts, är inte okej någonstans… Riktigt vidrigt.

Xseros
2018-11-27 10:42
#18

Testa att starta en ny tråd om samma. Kommer de tillbaka säg till adminsen på den sajten


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Travis D
2018-11-27 11:46
#19

Vet inte vad som gick fel när ni skulle fatta, men är det någon av er som faktiskti uppfattat varför jag gjorde denna tråd?

Sugar Mist
2018-11-27 12:01
#20

Man ber aldrig, aldrig, aldrig någon att ta sitt liv, oavsett hur elaka de är, oavsett hur långt ifrån de står åsiktsmässigt ifrån dig för hips vips så kan du stå där, efter att någon faktiskt tagit sitt liv på din uppmaning. 

Att gå till BUP/Skolkuratorn kostar ingenting och du får jättebra verktyg att använda dig utav när du känner dig upprörd, och även om det låter asdumt och du själv skojar bort det, har du verkligen testat att ta ett par steg bak och ta några djupa andetag tills du lugnat ner dig och sedan fortsätta en diskussion? 
Och ja, det är rätt allvarligt att känna så lite empati och moral att man tycker det är okej att någon tar sitt liv, rent utsagt tycka att det är något positivt att någon som inte delar samma åsikt begår självmord.

Känner du att ditt budskap inte når fram, släpp det. 
Du har då staterat din poäng och de har valt att inte lyssna, och då är det enda som finns kvar att sluta svara på dom eftersom det inte kommer någonvart. 
Ett alternativ som inte existerar är att be någon ta sitt liv.

-

Annons:
thistletoe
2018-11-27 12:20
#21

Tycker du inte att de faktiskt väldigt bra och konstruktiva tipsen du fått är bra nog så kan jag ju dela med mig av vad jag gjorde innan jag sökte hjälp. Jag: -talade om för närmsta person hur värdelös och patetisk denne person var. Jag hatade mig själv efter varje gång. Min lillasyster lider av depression och har försökt ta sitt liv efter min behandling av henne. -uppföljde den verbala misshandeln med fysiskt våld. Jag mådde bra, en liten stund, av att de skräcken i mina offers ögon, mina allra närmaste anhöriga. När den bra känslan ebbat ut så kom självföraktet igen och tanken slog mig inte bara en gång om det inte vore bättre för alla om jag dog. -slog sönder närmsta föremål, ju dyrare desto bättre. Ganska fort blev jag utan dator. -slog mig blodigt på någonting. Bonuspoäng om jag lyckades bryta någonting. Det här fungerade som mitt självskadebeteende. Vad jag gjorde var fullkomligt idiotiskt och oförlåtligt och jag hade önskat att någon pratat med mig så som alla i tråden gör nu och uppmanat mig söka hjälp, förklarat för mig att hjälp fanns att få. Jag vill inte se någon annan i min sits någonsin igen så för mig är det viktigt att få uppmana dig att välja de bra alternativet att söka hjälp, innan du skadar dig själv och andra. Upplever man sitt humör som ett problem så är det tillräckligt för att man ska söka hjälp. Det skadar dig absolut inte att gå till din skolkurator och tala om att du upplever din ilska som ett problem.

oh-la
2018-11-27 12:35
#22

#19, du startar en tråd om din ilska, men visar ingen som helst förståelse för att det du säger till andra är fel. Du till och med försvarar att du ber folk ta sina liv, jämför dem med IS-terrorister och tycker att dom kan micra sig till döds. Ja, varför skrev du tråden egentligen? För Inget du än så länge sagt har skvallrat om att du egentligen vill ha hjälp.

Surpan
2018-11-27 13:10
#23

TS - ilska är jättejobbigt att hantera och någonting som många unga måste lära sig. Det kan vara svårt för vissa, och lättare för vissa. För de flesta så "växer det bort", det vill säga att det blir enklare att hantera ilska rent naturligt när man blir äldre. Dels för att hormonerna stabiliseras och för att man slutar bry sig lika mycket. 

Dock kan man behöva lite verktyg under tiden, och då kan det vara superbra att ha en kurator att prata med. Det är såklart gratis för unga, mitt tips är att vända dig till ungdomsmottagningen. Det är inte elakt att be någon söka hjälp om man menar deras bästa. För det är inget fel i att ta hjälp! Vi kan alla behöva extra stöd i perioder.

Men en viktig sak att komma ihåg är att det är skillnad på att vara arg och vara utåtagerande. Jag tycker du ska tänka på att det inte bara är ilskan du behöver kontrollera, för arg kommer man alltid att bli ibland i sitt liv. Man måste också jobba på hur man hanterar sin ilska utåt sätt. Du beter dig som en elak bitch. Jag tror inte att det är så du vill uppfattas av andra, så det kan vara bra på att jobba på hur du agerar när du är arg, och inte bara arbetar på hur du ska bli mindre arg.

/Surpan

silverfiisk
2018-11-27 13:28
#24

Usch, jag mår illa när jag läser vad du skriver. Hur fan kan du tycka att det är okej att säga åt en annan människa att ta sitt liv?! Om du faktiskt tycker att det är okej så har du allvarliga problem och behöver få hjälp av någon som verkligen kan, som till exempel en kurator eller psykolog. Vissa av dina kommentarer är rent av vidriga och jag förstår inte hur man kan välja att skriva så och sen inte fatta att det är fel. Om du inte kan hantera din ilska så tycker jag att du ska stänga av både din dator och telefon, för då har du inget här att göra. Det är många gånger folk har svarat på dina frågor och försökt hjälpa dig, och så fort du inte får det svar du vill så blir du fruktansvärt otrevlig. Du måste inse att alla inte kan hålla med dig hela tiden. DU kan också ha fel ibland. Jag förstår inte ens varför du har skaffat kaniner när du tidigare har skrivit att du inte kommer kunna ta hand om dom och ge dom den tid dom behöver. 

När du känner att du blir irriterad så svara inte. Lägg ifrån dig telefonen/datorn och gör något annat en stund, sen kan du svara när du har lugnat ner dig. Ingenting blir bra av att du skriver som du gör, och du kan inte förvänta dig att någon ska vara trevlig mot dig när du själv är så fruktansvärt otrevlig. Eftersom du ofta blir så otroligt arg när folk svarar ''fel'' så kanske det är bäst att du inte ber om hjälp och frågar om råd här? Frågar man så måste man ju förstå att man kommer att få höra olika åsikter. Du verkar tycka att alla har fel hela tiden? Nu har ju folk gett dig rådet att söka professionell hjälp, och direkt svarar du att det tänker du inte göra. Varför ber du ens om hjälp när du skiter i vad man skriver till dig?

Sätt dig en stund och läs igenom vad du har skrivit. Tänk efter om du verkligen tycker att det är okej. Skulle du vilja att någon skrev så till dig? Troligtvis inte.

Jag hoppas verkligen att du söker hjälp, både för din egen och alla andras skull, för du kan inte fortsätta såhär. Du är tillräckligt gammal för att förstå vad som inte är okej att skriva. Du behöver hjälp att hantera din ilska och det är inget att skämmas för. Om du får professionell hjälp med hur du kan undvika att bli så arg så tror jag att du kommer att må mycket bättre.

Travis D
2018-11-27 13:36
#25

#20 då har du helt missuppfattat varför tråden skapades från början. Och det spelar ingen roll vad som skrevs i den andra tråden för nu snackar vinom ett helt annat ämne punkt slut. Om ni inte fattar att tråden startade för att jag fattade att det var fel så är det fler än jag som behöver hjälp. #21 skulle aldrig mobba ett syskon en vän eller någon jag bryr mig om. Inte någon annan heller för den delen. Slår endast sönder något om jag inte blir stressad. Närmsta sak. Har känt för att slå sönder fler saker men har bara gjrot det 1 gång. Brukar funka att krama Bernie men nu när mamma lagt undan honom så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. #22 har inte sagt att dom ska micra sig till döds. Det var dina ord. Sa att jag inte vill ha mina kaniner lösa i lägenheten för att olyckor händer. Eftersom att ni endast snackar om en annan tråd på en annan sida så vet jag inte hur jag ska flika in att jag vill ha hjälp med det här för jag total skiter i vad som sägs i den tråden änär jag inte är där. #23 vill inte ha hjälp av en kurator utan jag vill ha hjälp när jag blir sur. Inte 2 dagar efter för då har det redan passerat #23

Surpan
2018-11-27 13:44
#26

#25 Jag tror du har missuppfattat lite vad en kurator gör. Poängen är att en kurator ska hjälpa dig att hantera ilskan innan den blommar upp, genom att gå igenom vad som hänt tidigare, inte att lösa tidigare händelser åt dig. Hjälp när du blir sur kommer du nog aldrig att få, det måste komma från dig - och det är det en kurator kan hjälpa dig med. Att förstå dig själv bättre, ge tips och råd. Hjälpa dig i hur du ska agera, ta reda på i vilka situationer du triggas. Hur du ska undvika dom.

Att ta tag i sina problem på riktigt är jäkligt modigt och moget, och det är synd att du inte är där riktigt ännu, för det skulle nog hjälpa dig på lång sikt.

Men skitsamma, du vill inte just nu, fine.

Då är mitt förslag att ta en anteckningsbok och anteckna ner lite tankar om dagen varje kväll. Skriv ner om någonting gjorde dig arg eller och hur du agerade då. Skriv ner om det var rätt eller fel agerande och hur du önskar att du agerade istället. Skriv hur du tror att du uppfattades av andra i situationen och hur du hellre hade valt att bli uppfattad.

/Surpan

Sugar Mist
2018-11-27 13:50
#27

#25 "skulle aldrig mobba ett syskon en vän eller någon jag bryr mig om. Inte någon annan heller för den delen" Vad anser du att be någon ta sitt liv är? Det är vad som kallas mobbning, väldigt grov sådan. Anledningen till kurator är att även om det passerat 2 dagar så kommer ni prata igenom varför du blev arg, hur du ska göra nästa gång du blir arg och hur du ska göra för att undvika sådana situationer. Det finns ingen mirakelkur för att vara stänga av känslor, speciellt inte när man är ung mitt i puberteten och hormonerna är överallt och sabbar.

-

Annons:
Travis D
2018-11-27 13:51
#28

#27 mobbing är om man gör det upprepande gånger Att säga det 1 gång utan att personen verkat riktigt bry sig är inte riktigt mobbing

silverfiisk
2018-11-27 13:57
#29

#28 Jo, det är det. Du har absolut ingen aning om personen brydde sig eller inte. Man kan må fruktansvärt dåligt utan att visa det på internet. Ja, visst finns en liten chans att personen inte brydde sig, men helt ärligt så tror jag att de flesta skulle ta illa upp av att någon skrev som du gjorde. Tänk om din kommentar gjorde så att bägaren rann över och personen faktiskt tog sitt liv. Skulle det kännas bra för dig? Man måste faktiskt tänka efter vad man skriver. Du vet inte hur personen mår och vad hen har gått igenom.

Sugar Mist
2018-11-27 13:58
#30

#28 Hur vet du att personen inte tog illa upp? Det är verkligen mobbning, oavsett hur länge det pågår eller om det bara är en enstaka gång. Men, eftersom du inte tar in det som jag, och flera andra, skrivit så tänker jag lämna det här så får du klara dig själv. Lycka till!

-

Travis D
2018-11-27 14:00
#31

#29 ganska säker på att jag inte skulle fått reda på det då

silverfiisk
2018-11-27 14:04
#32

#31 Din attityd och inställning till saker är verkligen inte bra. Sök hjälp innan det går för långt tänkte jag skriva, men det har det tyvärr redan gjort. Du kommer inte att klara dig bra i livet om du fortsätter att bete dig såhär när du blir vuxen. Ingen vill hjälpa någon som är så otrevlig, ingen vill vara vän med någon som skriver som du gör, och ingen arbetsgivare vill anställa någon som behandlar sina medmänniskor så fruktansvärt illa. Du ser inte allvaret i det hela.

Travis D
2018-11-27 14:13
#33

#32 jag fattar att det är allvarligt. Och att jag gjorde fel. Skulle inte sagt det till någon irel. Ingen skulle tjaffsa med mig irel. Och irel är om flesta tysta när man säger till dom att hålla käft. Och framförallt så om man frågar om burar börjar inte 3 pers skrika om hage. Kommer inte skriva så igen, jag fattar redan att det var fel, det ni skriver gör ingen inverkan för jg fattar att det är fel inget mer med det. Shit happens, life goes on. Eftersom hen fortfarande skriver så har han inte tagit sitt liv, och inte tagit tips från en arg tonåring vilket aldrig är rekommenderat. Ja jag fattar att det var fel att hag skrev det vrt inte hur många hundra gånger jag skrivit det nu. Jag tror jag är min egen chef om 10 år så jag behöver inte oroa mig för att inte bli anställd. Jag fattar allvaret somsagt bara att jag inte riktigt tycker detvär världens undergång.

akvarium123
2018-11-27 14:16
#34

Först vill jag bara säga att jag vet ingenting om detta med Kaniner och burar så kommer inte blanda mig in i det. Men här kommer mitt tips iallafall!

Jag fick ett tips som jag tagit med mig sedan i 6 an. Vi var en väldigt stökig klass i 3an och då menar jag att vi var arga på varandra och lärarna att det var deras fel osv. Eller det var inte jag som var arg men andra var arga. 

Och 4 o 5an gick inte heller så bra men sedan i 6an fick vi en ny lärare som var underbar verkligen. En DRÖMLÄRARE som alla bara ville ha och henne fick vi ha. Det första hon sa var att när man kände att man var arg då skulle man gå ut och göra något. Det kunde vara att gå runt skolan, gunga, leka ja lite vad man var sugen på. Det kanske inte låter som en sak som gör en mindre arg men det funkar faktiskt. Så varje gång vi någon blev arg så gick den personen ut. Det behövde inte vara en hel dag utan man fick ta den tid man behövde för att sedan kunna gå in igen och lära sig ännu mer!

Så mitt tips är att bara ta en kort paus. Det är även bra att göra detta när man blir ledsen att gå ut och bara vara ensam. Bara för att få gråta eller få vara arg. Utan att heller göra någon illa för ingen är ju i närheten. 

Ett tips från mig iallafall!

Lycka till!

Annons:
silverfiisk
2018-11-27 14:18
#35

#33 Det du inte skulle säga i verkligheten ska du inte skriva online heller. Sen säger man väl inte åt någon att hålla käften heller? Fruktansvärt otrevligt. Om du förstår att det var fel så hoppas jag att vi aldrig mer behöver se sånna elaka kommentarer från dig igen, okej? Skriv ingenting när du är arg. Fråga ingenting om du inte kan ta att folk har olika åsikter. iFokus.se är inte en plats för dig om du fortsätter att bete dig sådär.

Travis D
2018-11-27 14:24
#36

#35 jag kan ta folks åsikter men när dom inte handlar om det jag frågar så ser jag ingen anledning att ha dom. I kanin frågade jag och mått på bur. Plötsligt blev jag utskälld för att jag inte kunde ha dom lösa i lägenheten. Här bad jag om tips att kontrollera mitt humör, plötsligt ör det en diskussion om självmord Jag ogillar när det blir för Off topic helt enkelt. Ja jag har pratat med Niklas redan =)

silverfiisk
2018-11-27 14:31
#37

#36 Jag förstår att du vill att man håller sig till ämnet, men det är ingen anledning att bete sig som du gör. Då är det bättre att snällt be folk att inte skriva om annat, och lyssnar dom inte så kan du själv bara sluta skriva i tråden. Du kan inte skylla på något, för ingenting gör det du skrev mindre fel. 

I den här tråden har du fått tips om hur du kan kontrollera ditt humör, precis det du frågade efter. Eftersom du oftast säger emot och struntar i de tips man ger dig så är det inte så lockande att försöka hjälpa dig. Ta till dig de tips du har fått nu, gå och prata med någon så får du hjälp med hur du kan hantera din ilska nästa gång. Jag hoppas att du ber om ursäkt till personen/personerna du var otrevlig mot.

thistletoe
2018-11-27 14:37
#38

Vill man ha svar som passar en så får man programmera en robot. Diskussionsforum med riktiga personer kan svänga i alla möjliga riktningar. Jag kan inte säga att tråden är OT för folk diskuterar fortfarande hur de kan hjälpa dig. Det var du själv som började dra in självmord i det hela.

Travis D
2018-11-27 14:55
#39

#37 förlåt men du menar att dom jag första 5 gångerna jag bad dom inte var trevligt? Jag skrev till och med snälla? Jag vill ju fortfarande få svar på tråden bara inte off topic svar.. och somsagt har jag bett om ursäkt ill personen hundra gånger nu. #38 det var #2 som skrev om självmord först. Är det nycket bejärt att få svar som hör till ämnet? Har fått tips nu och önskar inga fler tack o hej

Travis D
2018-11-27 15:02
#40

I #57 #75 #73 bad jag och skrev snälla. Kanske skrev med caps iblrjan men jag bad dom ändå flera gånger, snälla är inte ett ord jag använder ofta men när jagvanvänder det förväntar jag mig att dom åtminstone skapar egentråd där jag slipper få notiser om att dom fortfarande tjafsar om bur

Calcifer
2018-11-27 15:12
#41

#39 Det var helt relevant till din fråga, och jag var inte otrevlig eller elak eller något annat när jag tog upp det. Du bad om tips på hur du skulle hantera din ilska, och du nämnde själv den tråd jag refererade till. Jag påpekade helt enkelt att med tanke på hur kraftigt du hade uttryckt dig där pga din ilska som du själv säger att du behöver hjälp med, att du förmodligen borde prata med någon professionell. T:ex en kurator, en skolsköterska, någon på ungdomsmottagningen eller liknande.

Det var inget angrepp, inget illa ment, eller något jag sa för att håna. Det var genuint. Att bli så arg att man säger något som kan göra livsfarlig skada är inte bra för NÅGON. Inklusive dig! Jag tror inte du är så empatilös att du skulle fira om du på riktigt uppmanat någon till att skada sig själva och de gjorde det - oavsett hur du själv uttryckt dig i tråden om att du inte bryr dig och gärna vill se att de gör som du sagt. Därför skulle det påverka DIG också, om någon följde ditt råd. Att du är en ungdom som säger det behöver inte ha någon relevans alls för den som läser det. Är de tillräckligt skadade redan, och redan funderat på det, och sedan får höra det rakt ut, så kan de mycket väl lyssna på dig även om de inte "borde" göra det.

Sedan var det du som valde att ta allt som flera personer sa på fel sätt och sa riktigt, riktigt, riktigt illa saker, som ingen borde säga och som jag hoppas på riktigt att du sa bara för att du var arg och inte för att du menade det. Det är ingen ursäkt, men kanske hjälper det dig att inte säga samma sak i framtiden. 

Du behöver inte följa de råd du fått, du behöver inte följa de genuina råd jag gav dig för din egen skull och för andras skull. Det är dig helt fritt att välja själv, jag är inte din mamma, jag kan inte tvinga dig till något. Men du ställde en rak fråga på ett öppet forum och du fick ett rakt svar. Det var det jag syftade på att man måste acceptera på internet. Trakasserier, hot, och uppmuntran till att skada sig själv, är inget någon ska acceptera att få höra varken på internet eller i verkligheten.

Vill du inte följa de råd du får räcker det att du säger "tyvärr är det inte aktuellt för mig", utan att lägga till svärord och aggressiva inlägg. Om folk tjatar så ignorera dem, eller be någon ansvarig att styra upp, eller lämna tråden och gör en ny, kanske på en annan sajt som kan passa bättre. Att reagera med taggarna utåt gör ingen nytta för någon, inklusive dig själv. Det gör att ingen vill hjälpa i framtiden och det gör att folk kan få en bild av dig som kanske inte alls stämmer.

Jag hoppas för din egen skull och för andras skull att du inte gör om detta, för det är ju ganska tydligt att många har reagerat på det du sagt. Att du lär dig något från det. Och vill du inte följa de råd du fått i tråden så gör inte det, men då hoppas jag genuint att du hittar en egen metod som kan hjälpa dig i framtiden.

Och inget i detta inlägg är skrivet ironiskt eller med ont uppsåt, och jag hoppas du kan vara lugn nog att förstå det. Sen om du vill tycka jag är en jobbig idiot så får du tycka det. Jag släpper detta nu, för jag tycker du har fått bra svar i tråden, du har pratat med Niklas om detta, och du har sagt att du ångrar dig. 

Lycka till i framtiden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2018-11-27 15:45
#42

#41 sa inte att det var orelevant utan bara att jag inte var den som nämnde självmord först, det var ni. Du behöver inte skriva en hel bibel..

Tack för dom tips jag fått.

[134643]
2018-11-27 16:28
#43

Jag tänker sätta stopp för den här tråden nu då den blivit väldigt otrevlig. 

Travis D, jag tror att du VILL väl eftersom du kommer och frågar om hjälp här på TiF, men som du nog även märker själv blir du orimligt arg trots rimliga frågor och du ställer dig i försvarsställning trots att du inte behöver göra det. Det resulterar i att du sprider dålig stämning och även får andra att må dåligt. 

Om du läser våra regler så står det tydligt att man ska respektera varandra och att påhopp är strikt förbjudet. 

Jag ger dig nu möjligheten ändra ditt beteende här på TiF. Svara inte på kommentarer när du är arg. Låt det gå flera dagar om det behövs innan du sätter dig ner och läser igenom kommentarerna igen för att svara, då inser du antagligen att ingen vill dig illa och att du kan svara med en trevligare ton. 

Om du inte kan klara av att sköta dig och hålla dig till reglerna så kommer du att få skrivförbud tillslut. Något som varken jag eller någon annan här egentligen vill då mitt mål alltid är att TiF ska finnas till för alla. 

Om du har några frågor eller vill diskutera detta så är du välkommen att skicka PM till mig. Jag hoppas att vi får se mer av dig här i framtiden, och då med en schysstare attityd! :) 

/134643 - Medarbetare på TiF.

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: