Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 903 ggr
Cornelia Isaksson
2018-11-27 17:31

Orkar inte med denna person mer

Hur mycket allsvar har skolan måste dom se till att eleverna jobbar på lektionerna. Varför är visa skolor på en elev men inte en annan. Vi har nämligen en person i klassen som inte jobbar alls hon får inga tillsägelser medans vi skötsamma direkt vi sluta skriva är läraren framme och säger till oss för att vi inte jobbar. När lektionen är slut så går hon fram till läraren och säger att hon inte mår och känner sig sjuk detta händer efter varje lektion varje dag. Dom gånger hon får gå hem är hon hemma i några dagar sedan är det samma visa igen. Är trött på denna särbehandling hon kommer undan med allt och dessutom kan hon aldrig erkänna att hon hade fel så här har det varit i nio års tid.

Annons:
ThatPie
2018-11-27 17:34
#1

Prata med din lärare om vad du känner, det kan finnas en anledning till varför hon särbehandlas även om man kanske inte märker det under lektionerna. Kan även vara så att läraren inte vet om hur ni känner kring detta. Så ta och prata med läraren :)

Vikan
2018-11-27 17:35
#2

Personen kanske har någon form av anpassningar i skolan? 

Är det något som stör dig kan du alltid ta upp det med en lärare.

Cornelia Isaksson
2018-11-27 17:39
#3

#1 alla grejer jag skrev där bara lite av allt person gör jag har pratat med våran handledare som pratat med person det går en dag och det är som vanligt igen alltså att personen håller på.

Tjeja
2018-11-27 17:52
#4

Men vad spelar det dig för roll om hen gör sitt eget jobb eller inte? Så länge det inte är i en grupp där du måste göra hens jobb åt henne så spelar det väl ingen roll?!!

När du går ut  ur skolan kommer du kunna det du behöver för att bygga dig ett bra liv. Hen kommer ha svårt i livet framöver för att hen inte kan tillräckligt. Du kommer få ett bra liv så länge du kämpar. Den som "kommer undan" nu kommer att få besvärligt sedan!

Strunta i personen och gör du ditt bästa för din egen skull för ditt liv och din framtid och låt hen ta eget ansvar för sitt liv!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[134643]
2018-11-27 18:00
#5

Stör hon dig? Är hon högljudd? 

Annars håller jag med om att det oftast är bäst att sköta sitt - och låta andra sköta (eller inte sköta) sitt. Det kan finnas många anledningar till att någon inte sköter sitt skolarbete, psykisk ohälsa, fysiska problem, osv osv. Om du inte planerar att fråga henne om du kan hjälpa henne med något, tycker jag inte att du ska lägga så mycket energi på henne.

Det kan kännas jätteorättvist att någon inte behöver jobba, men tyvärr är det oftast så att det finns någon tråkig anledning till det som man verkligen inte behöver vara avundsjuk på.

Cornelia Isaksson
2018-11-27 18:12
#6

Nu är det inte att hon inte arbetar på lektionerna som är mitt största problem utan att hon ska jämt vara runt mig och mina kompisar går vi där ifrån så händer det att hon följer efter. Hon tror att hon är en i gänget ändå ljuger hon för oss flera gånger om dan och hon ska alltid ha rätt.

Annons:
silverfiisk
2018-11-27 18:29
#7

#6 Hon kanske inte har någon att vara med och känner sig ensam? Kan hon inte få vara med dig och dina kompisar om hon är snäll? Försök att prata med henne och tala om hur du känner så kan ni säkert komma på en lösning :) Det kan ju vara så att hon är väldigt ensam och ljuger för att ni ska se henne och ge henne uppmärksamhet. Som sagt, prata med henne och se vad ni kan komma fram till, helst i verkligheten då man lätt missuppfattar varandra på internet/sms.

Cornelia Isaksson
2018-11-27 18:58
#8

#7 jag förstår att du bara vill hjälpa mig men hon har fått sina chanser (vilket är fler än jag kan räkna ) pratar man med henne och förklarar att man tycker det är jobbigt att hon håller på som hon gör ( ljuger och liknande) så säger det har jag aldrig gjort och liknande undanflykter. En tanke vad krävs för att en person ska behöva gå om en klass eller byta för vi misstänker att hon ej har godkända betyg vilket vi fick bekräftat när läraren pratade med henne.

Aleya
2018-11-27 19:23
#9

Men vänta nu. Det var du som skulle försöka få din klass att köpa en hund åt din assistent så att den inte skulle sluta. Och inte förstod varför det var ett problem och inte heller okej. Så min slutsats från tidigare erfarenheter av vad du skrivit och det du skriver nu är att du nog gör bäst i att inte börja trassla in dig i något nytt som inte rör dig som person. Det må vara irriterande för dig, men det kanske finns problem du inte har någon aning om som gör att läraren gör som den gör. Så släpp och gå vidare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

silverfiisk
2018-11-27 20:41
#10

#8 Du och dina vänner ska inte lägga er i hennes betyg och om hon ska gå om en klass eller inte. Det sköter läraren. Gör det du ska göra i skolan och bry dig inte om vad hon gör eller inte gör. Lyssnar hon inte på er när ni ber henne att sluta följa efter er och ljuga osv så kanske ni får ta och säga till läraren så får han eller hon prata med henne istället.

BokDuvan
2018-11-27 22:46
#11

försök tänka bort henne och bara fokusera på ditt, min skola har ett fritt arbetssätt och vi tar själva ansvar över hur vi jobbar, idag hade vi exempelvis np och då skoltid till 12, hälften av alla NP var dock klara vid 11, men vi var tvungna att stanna till 12 ändå. Stack nästan alla vid 11? Ja, men det gjorde inte jag. Jag och mina kompisar stannade den tiden vi skulle och åkte sedan hem. På friluftsdagen förra veckan var mer än halva nian ”sjuka”. Var jag sjuk? Nej, trots att jag inte ville ut i flera timmar i minusgrader pallrade jag mig dit ändå. Vad hon gör i skolan eller inte angår inte dig, även om hon skolkar och inte jobbar, fine, det är hennes sak. Vet att det kan kännas orättvist, men tänk på att detta är din framtid

Magrat
2018-11-28 18:02
#12

Men snälla mänska, hur kan du få det här till ditt problem?

Minns själv med skräck den enda veckan jag hade på gymnasiet, jag hade anpassad skolgång och gick därmed bara enstaka lektioner och läste resten hemma. Men på grund av sådana som dig fick jag ge upp. Jag fick gå hem gråtandes med ångest varje dag på grund av att elever skrek åt mig att jag var en lat skolkare när jag var jättestolt över att ha kommit in på gymnasiet med egna betyg, trots att jag mådde som jag gjorde.
Så med flashbacks till en våldtäkt plus idioter till klasskamrater klarade jag en och en halv vecka i gymnasiet innan jag fick ta ett jobb på  ett café för att komma undan så kallade klass"kamrater" som inte kunde sköta sitt eget. Jag har inte gått i skolan sedan dess. OCh jag är 25 nu.

Sköt du ditt och skit i andra.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: