Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 624 ggr
Wilma.frågor
12/1/18, 8:02 PM

Får problem!

Hej! Jag är snart 13 år och behöver ta en paus från internet. Men vet inte hur jag ska börja! Varje gång jag kommer hem kommer suget att ta fram mobilen och skrolla igenom Instagram och snapchat. Tips hur man kan börja med att sluta? Eller iallafall minska? HELST SLUTA

Annons:
Honestyisdead
12/1/18, 8:05 PM
#1

Be dina föräldrar ta bort din telefon en månad.

Fridaaaa
12/1/18, 8:05 PM
#2

Radera apparna och ta inte fram mpbilen :) 
Hitta på annat tex titta på film, gå en promenad mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

shia
12/1/18, 9:01 PM
#3

Slå bort internet helt enkelt. Ladda ned ngt tråkigt spel du kan köra utan internet ifall du har tråkigt. Begränsa dig annars med 1 h/dag med internet(mellan två klockslag ex 19-20. Missar du tiden=inget internet den dagen osv.

Wilma.frågor
12/1/18, 9:35 PM
#4

Tack för alla svar! Låter bra!

[Tuulikki]
12/1/18, 11:01 PM
#5

Jag tror det går ställa in skärmtid i alla fall på iPhone 😊

BokDuvan
12/1/18, 11:44 PM
#6

Använd skärmtid på iPhone, finns ett flertal appar som trackar hur lång tid du spenderar på mobilen, min kompis har t.ex där hon ställer in antal timmar hon får vara på mobilen max per dag samt hur många gånger hon får gå in på den per dag, alltså låsa upp den. En annan raderade alla sociala medier appar i några månader o nåddes bara vi sms

Annons:
Emptymoment
12/2/18, 8:59 AM
#7

#1 Ja för internet finns ju bara i telefoner nu för tiden…

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emptymoment
12/2/18, 9:07 AM
#8

TS Istället för att radera appar, hålla koll på spenderad tid online eller be dina föräldrar ta din mobil(som du faktiskt kan behöva ringa ifrån om en olycka händer exempelvis) så föreslår jag att du gör något liknande som #2 säger. Hitta något annat att göra för att minska suget och antal timmar skärmtid. Promenera, läs, laga mat, umgås med vänner eller bara något du gillar :) Men att vara ute och promenera idag utan telefon…är inte att rekommendera.

Du får se det som en personlig utmaning, se varje dag där du är online mindre som en vinst :) Ingen(eller väldigt få) slutar med ett "beroende" på en dag. Tycker det är bra och starkt av dig att fråga efter hjälp med detta!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Honestyisdead
12/2/18, 9:12 AM
#9

#7 Det är det ts skriver att hon använder direkt hon kommer hem…..

Emptymoment
12/2/18, 10:02 AM
#10

#9 Det jag menar är att om man är "beroende" av något så hittar man alternativ för att stilla behovet. Till och med när jag gick i grundskolan för många många år sedan så var man tvungen att använda sig av internet för att göra skoluppgifter osv, så bara där kommer man åt Instagram osv. Dessutom anser jag att ha ett sätt att kontakta sina föräldrar/vårdnadshavare/vänner vid en olycka, via exempelvis en mobil är väldigt viktigt. Speciellt om man är en ung tjej i dagens samhälle. Men det är lite OT kanske.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Honestyisdead
12/2/18, 10:21 AM
#11

Undrar hur jag folk klarade sig utan mobil förr ;)

När det gäller dator så kan man blockera sidor. Om Internet behövs för skolarbeten.

Jag menar för övrigt att föräldrarna har telefonen då den inte behövs. Tex hemma efter skolan.  Det är ju då ts får suget som läses.

Emptymoment
12/2/18, 11:24 AM
#12

#11 Det är som att fråga hur kvinnor klarade av att föda barn utan att dö på medeltiden :p Det gjorde många inte. Men jag förstår vad du menar 🙂 Och jag förnekar absolut inte att vi idag är allt för fästa vid våra skärmar, och det var därför jag gav förslag på andra aktiviteter.  Jag vet inte hur gammal du är men jag får känslan av att du och jag ligger närmare varandra åldersmässigt än TS, och det innebär att vi växte upp i en annat samhällsklimat när det kommer till säkerhet, än TS.

Och ja, att ge ifrån sig telefonen hemma eller under en bestämd tid är ett bra förslag👍

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

lydisleon
12/2/18, 4:33 PM
#13

Skaffa en knapptelefon :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: