Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 851 ggr
eeriksson65
2018-12-05 11:17

Presentera framför klass

Hej,

Jag kommer att hålla en presentation (speech) framför min klass nästa vecka. Jag är sjukt nervös när jag håller presentationer framför människor som jag inte "känner" och får sån darrig röst när jag pratar och händerna skakar. Jag vet att jag inte borde känna såhär och jag ser till att jag är väl förberedd och säger till mig själv att det är inget jag borde stressa över, men det blir bara så ändå. Jag tycker det är sjukt pinsamt att jag ska stå och vara alldeles nervös. Har ni några tips? Finns det typ något lugnande man kan ta, jag vet inte? Jag vill bara kunna stå avslappnat och prata.

❤️

Annons:
[Hayabusa]
2018-12-05 11:40
#1

Tänk på att din "darriga röst" oftast inte alls upplevs av de som lyssnar. Själv känner man det som att man skakar & darra som sa-an, men åhörarna märker det inte alls. Att möta lyssnarna med blicken är bra, se folk i ögonen utan att stirra. Enkelt? Nej, men träning ger färdighet och den som lär sig prata inför folk har en väldig fördel senare i livet.

Råd från en gammal man 😉

Travis D
2018-12-05 11:50
#2

Följer =) blir exakt likadan…

[Hayabusa]
2018-12-05 11:55
#3

Detta är en av de absolut vanligaste rädslorna bland människor - ni är inte ensamma :)

ThatPie
2018-12-05 11:55
#4

Jag är likadan fast jag pratar även väääldigt mycket med händerna. Ingen har dock påpekat att jag låter darrig när jag håligt tal, så som #1 är det inte något man som lyssnare märker. Ett tips om fet känns som om händerna och en själv darrar mycket (syns oftast inte det heller speciellt mycket) är att ha exempelvis stödord på ett kort man håller i. Man har då något att ”hålla i” och det hjälper i alla fall mig att inte använda händerna/darra så mycket :)

[Hayabusa]
2018-12-05 11:56
#5

Inget fel alls att gestikulera när man pratar, tvärtom. Lagom är bäst, dock.

-Aida-
2018-12-05 12:20
#6

Att du är nervös och darrig är något som oftast aldrig uppfattas av din publik. Vet hur det känns, jag får blackouts och kommer inte ihåg något av de jag sagt, det är som att jag går på auto pilot just under presentationen. Det du kan göra är att:
- Använda stödord på papper, du blir tryggare när du vet att du har din hjälp i handen.
- Se inte på publiken så ofta om det gör dig nervös, se på läraren eller din presentation om du har en plash eller liknande, se på en kompis, eller något på väggarna.
- Det första du ska säga är "jag är fett nervös nu bara så ni vet". Genom att erkänna det känner man sig mindre nervös och de andra vet om de och känner iallafall lite medlidande.
- Ha en flaska vatten med dig, drick när du känner nervositeten för att ta en kort paus, stora talare använder sig av denna teknik, för att samla tankarna.
- Intala dig själv "jag känner mig nervös, jag är medveten om det och det är okej." Att vara medveten att tala om för sig själv om hur man känner gör att de känns lite lättare.

Annons:
ThatPie
2018-12-05 12:25
#7

#5 precis, det kan hjälpa till att framhäva det man säger väldigt bra. Men i mitt fall så är det just att jag gör det lite väl mycket :P

Effie
2018-12-05 12:32
#8

En sak till: tiden går mycket mycket långsammare där framme där man star och talar. Man tycker att man gör en enooooormt lång paus, kommit av sig helt - och publiken har inte märkt något alls. Så tank på att tala långsamt och tydligt (ingen idé att stå där om ingen uppfattar vad du sager). Andas långsamt. Sänk axlarna. Använd stödet (det lär man sig om man sjunger, men är bra för att tala också)

Publiken är vänligt inställd (titta på någon som ser vänlig ut).

Intala dig: Jag kan det här. Det kommer att gå bra.

Och känn att du är modig som vågar. Det är skrämmande att gå utanför sin box, att göra något man inte vågar - men det är ljuvligt när man väl gjort det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Hayabusa]
2018-12-05 12:34
#9

#7 Du kanske bara själv tycker så? Har någon annan sagt det?

[Hayabusa]
2018-12-05 12:36
#10

Tycker inte att du ska börja med att säga hur nervös du är. Verkligen inte, eftersom DÅ kommer alla att fokusera på det.

-Aida-
2018-12-05 12:51
#11

#10 Dom fokuserar inte på det, dom blir medvetna om det och är mer förstående ifall rösten ger upp av nervositet. Min pedagog i talandeövningar har lärt mig detta och lär ut hur man talar vid nervositet och hur man kommer över det.

ThatPie
2018-12-05 12:56
#12

#9 ja jag har fått det på pekat, själv känner jag inte av det alls då jag gör det utan att tänka på det. Men gränsen mellan lagom mycket och för mycket är ganska tunn. #11 håller med. Det brukar även ”lätta upp” stämningen något, om man inte säger det allt för stelt vill säga. Men är inget jag i alla fall har fokuserat på när någon sagt det.

[Hayabusa]
2018-12-05 13:01
#13

#11 Nåväl, inget jag själv skulle rekommendera. Ungefär som att börja med "…jag är ingen talare, men…". Å andra sidan, funkar det så funkar det. Jag tycker att det bra att istället tänka: "Vad är det absolut värsta som kan hända mig? Att hålla ett tal inför folk? Nej." Att avdramatisera situationen är nog bra.

#12 Är det inte ett överdrivet "viftande" så är det nog ingen fara. Kanske de som påpekar det är själv för "stela"?

Annons:
Honestyisdead
2018-12-05 13:58
#14

Jag avskydde redovisningar. Brukade resultera i att jag började skratta istället för att prata och sen kunde jag inte sluta.

BokDuvan
2018-12-05 18:17
#15

Försök att kolla ovanför huvudena, då blir de som om du kollar på de men inte stirrar de i ögonen liksom :)

vendelay
2018-12-05 20:04
#16

Vill bara flika in att det finns en diagnos som heter social ångest (tidigare: social fobi) som är värre än att "bara vara lite blyg" och då funkar med största sannolikhet ingen av de tipsen som getts ovan. Och jag tycker att det låter som att du kanske skulle kunna lida av det. Det lättaste sättet att få hjälp är troligen att gå till skolkuratorn / skolsköterskan och be om en remiss till någon som kan hjälpa dig. Det finns både terapi, KBT, och medicin som hjälper.

Lycka till, jag vet hur överjäkligt det kan vara i skolan när en måste presentera grejer osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ellen_
2018-12-06 06:59
#17

När jag ska ha presentationer brukar jag fråga om det är okej att jag presenterar för liten grupp (för att träna mig själv) och om det inte går så brukar jag under presentationen ha ögonkontakt med läraren bara för att tänka bort resten

[Hayabusa]
2018-12-06 07:55
#18

#17 Bra! Träning ger färdighet, heter det, och det är sant.

Upp till toppen
Annons: