Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 568 ggr
akvarium123
12/5/18, 7:01 PM

Beroende av att köpa saker

Hej!

Jo jag har ett liiiitet problem här i världen som är ganska så jobbigt att ha. 

Jag är nämligen beroende av att köpa saker. Och jag vet inte vad jag ska göra för att minska på shoppandet. Jag jobbar redan och har jobbat alldeles för mycket förut men idag så har jag gått ner i timmar så just nu så tjänar jag kanske 400 kr per helg. Och jag vill inte jobba mer för jag mår jättebra av att jobba mindre då jag nu får mycket mer tid till att umgås med vänner och familj på helgerna. 

Men samtidigt så ser jag att det kan bli ett krav att jag måste jobba mer. För jag köper saker nästan varje helg, vilket gör att jag typ går back 200 kr varje månad. Varav allt går på typ onödiga saker såsom kläder som jag egentligen inte behöver. Finns det någon som har något tips för att man ska kunna klara av att inte köpa fler saker? Och hur man ska hantera sitt beroende.

Annons:
Calcifer
12/5/18, 7:05 PM
#1

För min del blev det enklare efter jag satte regeln för att jag fick INTE köpa något första gången jag såg det utan måste vänta minst 24 timmar. Plus att jag måste kunna skriva ner en ordentlig förklaring till varför jag måste köpa saken.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

akvarium123
12/5/18, 7:38 PM
#2

#1 Åh det ska jag testa! Tack🙂

Calcifer
12/5/18, 7:43 PM
#3

#2 Just det där skriva ner är riktigt viktigt. Rationalisera tyst i sitt huvud kan man ju göra hur enkelt som helst. Men när man skrivit ner det svart på vitt och läser igenom texten igen brukar man märka om man har en bra anledning eller inte. 

Sen är det också viktigt att inte glömma att man fortfarande får köpa saker till sig själv ibland, men att det måste vara mer måttligt. Att helt strypa det och bestämma att man aldrig ska köpa nåt bara för att man vill ha det brukar inte fungera särskilt länge. 

Och som extra grej, om du känner att du vill köpa nåt bara för att köpa nåt, försök fokusera på billiga grejer som kanske ändå är saker du inte direkt unnar dig ofta. Jag brukar köpa ansiktsmasker, badskum, doftljus eller annat som kan vara rätt roliga att köpa men kostar rätt lite.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

akvarium123
12/5/18, 7:51 PM
#4

#3 Tack för tipsen!

Calcifer
12/5/18, 7:51 PM
#5

Lycka till. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

eeriksson65
12/9/18, 7:42 AM
#6

Ha en kompis med dig eller något som ser till att du inte köper något

❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: