Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1825 ggr
-Namnlös-
2018-12-05 22:05

(X) Diagnoser..

Hej.. Jag kan väl börja med att skriva att jag är ganska ny här, är 13 år, och mår riktigt riktigt dåligt.

kommer inte skriva allt jag gått igenom då jag skulle behöva skriva alldeles för mycket så inlägget skulle bli för långt..

Jag har haft depression i ca 1 och ett halv år och haft självmordstankar, och varit nära på att skärt mig flera gånger. Har funderat mycket på hur det skulle vara om jag inte levde längre och sånt väldigt mycket.. Jag bär runt på den största, mörkaste, tjockaste klumpen inuti mig som är fylld med sorg, smärta, ilska men mest hemligheter. jag kommer inte berätta allt nu men det är något jag är lär göra i framtida inlägg om jag känner att jag trivs med att göra det. 

Här till anledning till detta inlägg. Jag har en familj fylld med diagnoser, ADD, ADHD, Aspberger m.m jag själv är diagnos fri. Eller iallafall enligt läkare. Men jag tror dom missar något, eller snarare fler saker. Jag har kollat upp diagnoser som jag tycker stämmer in på mig själv. först och främst, Social fobi. 

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1350

Patienten är i regel rädd för två saker:

  • Att göra bort sig
  • Att visa symptom på ångest, t ex genom svettning, rodnad eller darrning

Fruktade situationer kan delas in i

  • Presentationssituationer (t ex att ta ordet vid ett möte eller presentera inför en grupp)

Dom här stämmer helt in i mig, jag har 1. inga vänner sedan jag kom in i depressionen då jag stängde alla ute. 2. jag vågar inte prata med folk och vågar inte öppna mig för någon. Ni är dom enda jag skrivit till.. Jag har svårt att prata med folk i min klass oavsett vem det är..

Sen Aspberger

_* Dina särskilda intressen upptar en stor del av din tid.

  • Du är uthållig och bra på att fokusera när det handlar om saker som du gillar.

  • Du har lätt att lära dig mycket om sånt som du tycker är intressant.

  • Det är ofta svårt att förstå hur andra tänker och upplever saker.

  • Det kan vara jobbigt med relationer. Till exempel till kompisar, familj eller någon du är ihop med.

  • Du blir stressad när det är mycket folk omkring dig.

  • Du mår bra när du får tydlig information och möjlighet att förbereda dig för det som ska hända.

  • Du tycker att det är svårt att komma igång eller avsluta saker du behöver göra.

  • Det är jobbigt att organisera och planera saker, och du kan bli stressad när du måste välja mellan olika alternativ.

  • Kanske är du extra känslig för ljud eller lukter, eller matens smak och konsistens. Eller så tycker du att vissa kläder kliar och känns obehagliga.

  • Du tycker att beröring ibland känns konstig eller onödig, till exempel om någon lägger handen på din axel
    _

Dom här stämmer exakt in på mig. Dom är frånhttps://www.umo.se/jag/funktionsvariation/aspergers-syndrom/

och det känns som om dom skrev den informationen om mig..

Kan det vara så att jag bara inbillar mig eller är det något ni tror dom missat? Är det lättare att avgöra om jag skriver och berättar om det jag bär på?..

Annons:
Calcifer
2018-12-05 22:40
#1

La till ett X i rubriken. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2018-12-05 22:41
#2

Alltså, för det första är jag hemskt ledsen att du mår dåligt. 

Sen tycker jag att du ska vara försiktig med att ge dig själv diagnoser efter vad du läst på internet. Det kan leda till problem för dig själv i framtiden. Har du fått gjort en ordentlig utredning någon gång? För de diagnoser du funderar mest på?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Xseros
2018-12-05 23:00
#3

Tänk på att det ofta är nyanserat . Det mesta av det där stämmer in på mig med men jag är diagnosfri. De flesta svenskar har vag sociofobi med några undantag. Det är helt "normalt".


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Vikan
2018-12-06 16:28
#4

Är det diagnoser du blivit utredd för? Eller har du tagit upp det med någon läkare?

Det där är 2 diagnoser både jag och min BUP-kontakt misstänkt att jag har, för att efter utredning konstaster att jag "bara" har ångestsyndrom med social fobisk och autistiska drag. De är diagnoser folk kan ha drag av utan att ha en faktiskt diagnos, så hade varit försiktig med att självdiagnostisera.

[134643]
2018-12-12 19:17
#5

Att googla för mycket och att ge sig själv diagnoser är något man ska akta sig för. Det kan sätta lite griller i huvudet, säger jag av egen erfarenhet. Bättre att man faktiskt går till en läkare och de får göra sina tester. 

Sen innebär ju inte att man är diagnosfri att det inte är något fel, eller att det inte finns saker att jobba på. Du måste ju inte få diagnosen social fobi för att jobba med att bli mer trygg i dig själv. Och du behöver ju ingen diagnos för att få professionell hjälp om du behöver det. 

Se till att prata ärligt med någon om dina funderingar. Skriv ett brev som du säger om du tror att det fungerar bättre 🌺

Upp till toppen
Annons: