Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1500 ggr
Sasha W
2018-12-14 19:52

pappa är konstig, jul-ångest o kaniner

okej för att ni ska förstå allt får jag väl presentera mig själv… jag är 14 år, har adhd och aspbergers syndrom, för 1 år sedan flyttade jag till pappa på heltid så jag kunde skaffa kaniner, allt var bäst, bara nån vecka senare gjorde hans flickvän slut å han börja dricka, först på helgerna, sen en öl på kvällen, sen flera öl på kvällen. så blev han jätte lätt-retlig å min syster som lätt börjar bråka börja bbråka med pappa, mot slutet varje kväll tills hon flyttade. jag bor ensam kvar å han skriker på mig hela tiden, jag vet inte hur jag ska reagera för om jag skriker tillbaka blir han värre, håller jag med suckar han irriterad, o är jag tyst börjar han kasta saker runt sig. jag har ju också en egen katt som ska följa med samt mina kaniner. mina mamma bor i en lägenhet i stan med en trädgård.

Jag säger bara att jag mår väldigt dåligt, därför vill jag flytta till mamma, men det känns som att jag inte kan flytta till mamma för jag tror att pappa kommer ta livet om sig om han blir ensam för då finns de ingen som kan hindra han. men jag har ingen aning om hur jag ska lösa dehär…

flyttar jag till mamma är jag osäker på vad katten tycker om det samt osäker på hur jag ska kunna fortsätta med min ända hobby: kaninhoppning,  dessutom vet jag inte om mamma vill ha mig där

stannar jag vet jag inte om jag själv ens kommer klara mig för jag är så nära på att de brister.

mitt uppe på allt är jag uppe i ett skolbyte…..

nån med råd?

kan inflika att göra mig av med mina djur är inte ett alternativ.

Annons:
Honestyisdead
2018-12-14 20:00
#1

Prata med din mamma om det. Det är inte ok på någon nivå att en förälder super när den här ansvar över ett barn. Hans beteende mot dig är inte heller ok. Någon som vill dö stoppas inte av att ett barn bör där och det är verkligen inte något du ska känna ansvar över. Han behöver hjälp med sin alkoholism och därför måste du berätta för en vuxen som kan ta tag i det.

_Fisken
2018-12-14 21:08
#2

Det kan vara så att din pappa förstår allvaret om du flyttar till mamma. Det kan bli en väckarklocka för honom.

Sindri
2018-12-14 22:06
#3

Du skall inte ta ansvar för hur dina föräldrar mår. Din pappa är förstås förtvivlad ock känner sig otillräcklig och oälskad, och den han är mest arg på är sig själv. Du kan inte förhindra och har ingen del i om och hur han skadar sig själv. Föräldrar har ansvar för sina barn men inte tvärtom. Han skall skydda dig och inte du honom.

Din pappa behöver få professionell hjälp. Du borde naturligtvis flytta hem till din mamma, hur kan hon inte vilja ha dig där? Jag blir förtvivlad av att barn ens tänker sådant.
Jag förstår såväl att i din situation blir dina djur din trygghet och fasta punkt i tillvaron, dina föräldrar verkar inte vara det tyvärr. Men i värsta fall kanske du får hitta ett tillfälligt fosterhem till kaninerna.

taxarärbäst
2018-12-14 23:35
#4

jag är uppvuxen med en alkoholist och det kommer vara jättesvårt att få honom att söka hjälp så flytta medan du kan!

Sasha W
2018-12-17 21:49
#5

jag har fått hans tillåtelse att flytta o flyttade idag hem till min mamma, min syster(som osså flyttat ut) blev jätte arg å sa ''vaddå så nu ska han bara bo själv eller???''

och ''tack nu kommer han säker bli jätte glad till jul''(det sista sades med ironi)

men har flyttat nu o försöker lösa med burar till alla kaniner

_Fisken
2018-12-17 21:55
#6

Bra beslut Sasha! Nu får han en tankeställare och du lugn o ro.

Annons:
Sindri
2018-12-17 22:37
#7

Jätttebra gjort av dig. Du skall vara där du mår bäst! Din syster skall inte ha några åsikter om det, eftersom hon ju inte själv vill bo där.

Önskar dig en lugn och fin jul.

[134643]
2018-12-18 09:52
#8

Din pappa är inte ditt ansvar. Upprepa det så många gånger som du behöver för att det ska gå in ordentligt. Din pappa är inte ditt ansvar. Du är barnet, han är den vuxna. Han ska ta hand om dig, inte tvärt om. Ha aldrig dåligt samvete för att han inte kan ta hand om sig själv. 

Du gjorde helt rätt i att ta dig därifrån. Hoppas det blir bättre för dig nu 🌺

Sasha W
2018-12-18 21:48
#9

<3 tack alla, nu ska jag lösa de m djuren osså

Sasha W
2019-01-11 06:11
#10

hej hörni! nu är de knas igen :/

mamma har inga pengar till mat, fast hon får mitt barnbidrag, det räcker inte till, när hon ber pappa betala underhåll så antingen skiter han i och svara eller så säger han att ''han ska vända sig till en advokat''

han är bitter över nåt drama från när jag var 1år o de vägrar prata m varandra sedan dess.

hos mamma är det väldigt olikt, jag har mardrömmar, är ensam på helgerna så hon kan åka till sin pojkvän o samma på högtider, var ensam hemma hela julafton och hela nyår, fortfarande bättre än att bo hos pappa men kan bli lite ensamt ibland /:

svårt när mamma inte har råd med mat(ingen inkomst) och pappa inte vill betala underhåll… blir lite hungrigt ibland though…

_Fisken
2019-01-11 09:37
#11

Ajdå. Jag tror din mamma ska prata med Försäkringskassan och de i sin tur betalar ut det han ska betala. Sen skickar de en faktura till pappa.  Jag tror det är en bättre lösning.  

Trist o va själv på storhelger men det blir nog bättre snart. Ibland går livet upp och ner. Hör till sakens natur.

Sasha W
2019-01-11 13:43
#12

#11 /;

taxarärbäst
2019-01-11 14:51
#13

#11 du kan tyvärr inte göra så mycket bara hoppas att det reder ut sig i slutändan0å

Annons:
koppargaller
2019-01-12 15:11
#14

Kontakta soc, de kan hjälpa dina föräldrar.

vallhund
2019-01-12 15:34
#15

Hur försörjer sig din mamma? Varifrån kommer pengar till hyra, mat övriga utgifter? Föräldrar har skyldighet att försörja sina barn tills de är 16, eller 18 om de går på gymnasiet.

Det är absolut inte OK av din mamma att lämna dig ensam på helger o storhelger, kontakta soc som kan hjälpa dina föräldraratt ta sitt vuxenansvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thistletoe
2019-01-12 15:42
#16

Jag håller helt med övriga, TS kontakta soc och se till att få hjälp för såhär ska du inte behöva ha det! (En parentes till #15, försörjningsplikt gäller till 18, 21 om "barnet" går gymnasiet eller motsvarande).

Honestyisdead
2019-01-12 15:53
#17

#15 Man är försörjningskyldig till barnet är minst 18.

vallhund
2019-01-12 16:46
#18

#16 o #17

Tack för rättelsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

_Fisken
2019-01-12 17:52
#19

Du kan ringa sos anonymt om du vill och göra en s.k orosanmälan. Orsaken kan vara att du misstänker att dottern (du) varit själv på storhelgerna och du misstänker också att det kanske är ont om mat. Denna anmälan kan vara till stor hjälp för din mamma och dig. Din mamma kan bli upprörd när sos ringer men du vet ju inget. Eller hur?

Sasha W
2019-01-15 19:20
#20

min mamma är arbetslös, och har en rad sjukdomar eller vad det nu än är så hon får tydligen inte heller söka jobb?(det är vad hon sagt till mig i alla fall)

 hon lever på alla bidrag hon kan skrapa ihop,

jag är ok med att vara ensam på helgerna men det blir svårt, ex nu har vi exakt 376 kr att leva på resten av månaden.

Annons:
_Fisken
2019-01-15 20:31
#21

Då är det ännu viktigare att din mamma kan få din pappa och ta sitt ansvar. Där kan troligtvis Försäkringskassan hjälpa henne.  Kanske sos kan hjälpa din mamma med att få din pappa o betala sin del?

Aleya
2019-01-20 20:51
#22

#21 sos är 112 och soc är socialen. Bara en rättelse så man slipper klia sig i huvudet och undra vad 112 har med saken att göra. Till ts så skulle jag prata med en kurator på skolan. Du kan inte lösa din mammas ekonomi eller din pappas problem. Men verkar behöva någon vuxen som kan ge dig stöd i detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

taxarärbäst
2019-01-20 21:07
#23

#22 socialen i Finland suger iallafall! socialen blev in kallad när jag kom till skolan helt blå slagen…min pappa ljög dem rakt i ansiktet och socialen slutade bry sig

Aleya
2019-01-21 14:40
#24

#23 vad har det att göra med ts? Jag förstår om du är missnöjd med vad du varit med om. Men nu var det förslag till ts och inte till dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

taxarärbäst
2019-01-21 14:45
#25

#24 nej jag vet det var ett exempel på att socialen ibland inte gör ett skit

koppargaller
2019-01-21 14:53
#26

#25 Finland har väl inte samma socialtjänstlag som Sverige?

silverfiisk
2019-01-21 15:03
#27

#25 Att dom i vissa fall inte gör något betyder inte att man ska låta bli att kontakta dom. Gör dom inget åt problemet så får man gå vidare med det och söka hjälp någon annanstans.

Annons:
Aleya
2019-01-21 17:26
#28

#25 och jag tycker att det är fel att du gör detta till något om dig då det inte alls gäller dig. Om du är missnöjd med socialen i Finland så starta då en tråd om det. Men ts behöver hjälp och ts är inte du. Så lägg inte över det du känner gällande socialen på ts. Inser du att du med ditt prat kanske skrämmer någon till tystnad och inte vågar be om hjälp som dom behöver? Du kan som sagt skriva av din avsky i annan valfri tråd. Men skulle be dig undvika denna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2019-01-27 16:55
#29

Hur har det gått för dig ts?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: