Annons:
Etikettfamiljen
Läst 926 ggr
[Svea&Sabina]2
12/15/18, 4:18 PM

Kokhett i huset

Hej! Jag är en tjej på 16 år och har en pappa som ALLTID har luftvärmepumpen på, så det blir ca 25 grader i huset. Jag svettas och blir varm varje dag. Jag måste sova med fläkt året runt för annars vaknar jag i en dyngsur säng. Luftvärmepumpen sitter i trappan bredvid mitt rum och det blåser varmluft rakt in i mitt rum. Min pappa säger att den måste vara på för att det inte ska vara kallt längst bort i huset och på nedervåningen, men jag lider. Jag är trött på att bli kokhet så fort jag kommer ut från duschen och behöva sova med fläkt. Jag blir sjuk när jag har fläckten på hela nätterna och hamstern får drag hela nätterna och då blir hon sjuk. Vad ska jag göra? Han bryr sig bara om sig själv och lyssnar inte på andra. Det måste vara en vuxen som säger till honom för han lyssnar inte på unga. Min mamma verkar inte våga säga till honom. Hon tycker också det är kokhett i huset. Kan min pappa inte ha element på i sitt sovrum istället och bara ha luftvärmepumpen på när det blir kallt i huset? Han tycker att det är kallt i huset medans vi andra tycker det är för varmt. Jag måste ha öppet fönster när det är minusgrader ute för det är för varmt inne. När jag anstränger mig minsta lilla, tillexempel dammsuga, så rinner det svett. Har ni tips på hur jag kan argumentera? Jag är ganska duktig på att argumentera men han lyssnar inte på mig.

Annons:
Sindri
12/15/18, 5:57 PM
#1

Dina föräldrar borde nog ta tag i uppvärmningen av huset, det där låter verkligen inte sunt. Inte bra vare sig för ekonomin eller miljön.

Jag tycker du skall föreslå att du och din pappa  byter rum, du verkar ju ha ett rum som passar honom.

[Svea&Sabina]2
12/15/18, 6:13 PM
#2

#1 Jag vill ha mitt rum för jag har en dörr till altanen där ena kanin står och mina föräldrars rum har två dörrar till köket och vardagsrummet, alltså har dem det sämsta och minsta rummet.

[Maria0303]
12/15/18, 6:24 PM
#3

Har du släkt som skulle kunna lyssna på dig och säga åt honom?

silverfiisk
12/15/18, 6:47 PM
#4

Blir din pappa våldsam eller hotfull när han blir upprörd? Eftersom din mamma inte vågar säga till honom.. Om ni är flera i familjen som tycker att det är för varmt så kanske ni kan försöka prata med honom tillsammans? Annars kanske han kan sova en natt i ditt rum så han får känna hur varmt det faktiskt är.

[Svea&Sabina]2
12/15/18, 7:26 PM
#5

#4 Nej han är absolut inte hotfull. Min mamma är ingen som vill ta konflikter bara.

KentHjärta
12/15/18, 8:03 PM
#6

Hmm. Kolla om han kan stänga av bara för en natt och testa.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/15/18, 8:13 PM
#7

#6 Jag har frågat det flera gånger men han säger nej och kläder torkar inte om den är avstängd..

thistletoe
12/15/18, 8:54 PM
#8

Angående tvätten så stämmer det inte. Vi har tvättstugan i källaren, som håller runt 16 grader och vår tvätt torkar utan problem. Det tar längre tid ja, men torkar gör det.

Vixxen
12/15/18, 9:08 PM
#9

Ja, tvätt torkar även i minusgrader.

[Svea&Sabina]2
12/15/18, 10:01 PM
#10

Min pappa brukar tvätta på kvällen och måste använda kläderna morgonen efter och jeans och tjocka tröjor torkar inte under natten utan luftvärmepump.

thistletoe
12/15/18, 10:45 PM
#11

Då kanske han ska försöka planera tvätten bättre? Jeans ska inte tvättas förrän de är synligt smutsiga (vilket inte brukar vara så ofta) och han kan ju omöjligt ha bara en tröja som han kan ha.

[Svea&Sabina]2
12/16/18, 8:16 AM
#12

#11 Vi är 4 stycken som bor hemma och vi tvättar varje kväll och behöver kläderna dagen efter. Min bror måste tvätta sina kläder ofta för han jobbar på en gård och jag har många kaniner och får skitiga kläder. Jag vet inte varför min pappa tvättar sina kläder ofta för han har mycket kläder.

shia
12/16/18, 5:54 PM
#13

Kan du inte ge din pappa (tillsammans med din mamma/familj) en värmefläkt/element han kan ha i sitt rum Å varma tofflor i julklapp? Och be honom pröva ha det och iallafall sänka värme(pumpen eller vad det var) lite i taget?

Annons:
Sugar Mist
12/17/18, 6:46 PM
#14

Köp en handyheater(Finns en billigare på rusta för typ 300kr) i julklapp till far din så ska du se att han inte klagar något mer, så kan du stänga av värmefläkten under natten/kvällen. 
De är förvånansvärt effektiva, bror fick en av mig eftersom han bor i källaren där det är rätt kallt och det blir väldigt varmt och behagligt med den.

-

[Svea&Sabina]2
12/17/18, 7:26 PM
#15

Jag tränade precis och var supersvettig så jag tog en kall dusch, men när jag gick ut från duschen var jag lika svettig igen. Det är kokhett i huset. Min pappa lyssnar inte på oss i familjen, han tänker bara på sig själv. Min mamma och brorsa svettas också på nättarna, men han lyssnar inte. Han tänker bara på sig själv och hur han har det. Han sa att han kan sänka luftvärmepumpen en grad, men det gör ingen skillnad. När jag går ut till kaninerna så fryser jag och vill komma in i ett hus för att bli varmare, men jag får värmeslag. Jag måste sitta med fläkten på kvällarna och när jag kommer in i huset. Min hamster blir sjuk när jag har fläkten på hela nätterna, jag också. Jag är så trött på min pappa att han aldrig lyssnar på andra. När vi har haft byggare hemma hos oss så säger dom att det är varmt i vårt hus och att dem måste öppna fönster för det är så varmt. Jag är trött på det här..

[Svea&Sabina]2
12/17/18, 7:26 PM
#16

#13 Vi har element i alla rum men min pappa säger att det blir för höga räkningar om dom ska ha element på nätterna.

[Svea&Sabina]2
12/17/18, 7:28 PM
#17

Min pappa kan ju sätta på sig en filt när han ska sova, men jag kan inte sova utan täcke varje natt. Jag vill ju ha mysigt när jag ska sova och inte sova utan någonting.

Sindri
12/17/18, 10:44 PM
#18

Din pappa verkar tyvärr inte vara vuxen än. Dessutom kan man misstänka att han har något fysiskt fel som fryser så mycket. Du kanske skulle be honom göra en hälsokontroll.

[Svea&Sabina]2
12/18/18, 7:27 AM
#19

#18 Han har gjort hälsokontroll i 1 vecka, men det var inte för att han fryser. Han fryser inte ovanligt mycket. Han är fågelskådare och går ute i minusgrader flera timmar (även nätter), så det är inget problem. Men det blir kallt i rummen längst bort i huset och på nedervåningen som är under marken.

[Svea&Sabina]2
12/18/18, 7:28 AM
#20

Och därför vill han ha luftvärmepump så att det blir varmt längst bort i huset, men det blir kokhett i mitt rum, hallen och badrummet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: