Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 372 ggr
Agnes.stoltzz
2018-12-18 16:28

Matte?!

Hej! Jag går i sjuan och därför spelar mina betyg inte så stor roll och det vet jag. Men har iallfall runt c i alla ämnen förutom matte där jag troligast kommer få F. Varför? Jo för att han gör proven så svåra han kan och man får inte göra omprov? På diagnoserna vi har får jag oftast typ 8/10 rätt, men på proven fattar jag ingetning. Det är väldigt jobbigt… Har ett prov imorgon (betygen är satta men såklart ska han ha ett prov sista veckan bara för att stressa oss) och har så mycket ångest.. Jag vill inte börja vårterminen med ett F i ett grundämne. Vet inte varför jag skriver detta men har så mycket ångest så klarar det inte

Annons:
[Maria0303]
2018-12-18 16:48
#1

Vad jobbigt. Jag tycker att du ska kontakta läraren och berätta hur du känner.

Calcifer
2018-12-18 17:02
#2

Är det fler i din klass som upplever det på samma sätt? Om det är så kan ni ju gemensamt be om ett möte med läraren för att diskutera det. Kanske har han en metod i det sätt han gör proven på som verkar logisk och bra för honom, men som är lite svårare för er då ni kanske inte förstår exakt vad det är ni förväntas ha pluggat på inför dem?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

akvarium123
2018-12-18 17:20
#3

Jag tror det är en övergång från 6 an till 7 an här. 

För att göra det enkelt för det finns det tre st delar i grundskolan kan man säga. Lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. 

Grundskolan är hela skolan från 1 till 9.

Lågstadiet 1 - 3

Nya Kunskapskrav

Mellanstadiet 4 - 6

Nya Kunskapskrav

Högstadiet 7 - 9

6;an ingår ju i mellanstadiet och där är det också andra kunskapskrav än vad det är i högstadiet. Detta gör så att 7;an är svårare än 6 an då vi nu får in andra kunskapskrav i det hela. Som är svårare. Detta är fullt normalt och man brukar sänka sig något. Detta då man nu har andra kunskapskrav. För mig så sänkte jag mig i nog alla ämnena med 2 steg eller vad man ska kalla det. Ex: Från ett A till att i 7an få ett C. 

Du kommer ju såklart få massvis med fler prov i ditt liv och jag tror att det bästa du kan göra är att försöka få in ett system för hur du ska öva till proven och hur du ska göra proven när det väl är dags. Med olika slags knep för att Du ska förstå så mycket som möjligt. Jag är som bäst på prov när jag äter lite godis några minuter innan provet startar. 

Och detta kring att ha prov imorgon det är av olika anledningar man har prov fastän man inte får det på betyget. Bland annat för att man inte vill ha ett prov efter ett lov för att man då kommer glömma det man lärt sig och inte visa 100% av det man lärt sig. Och sedan får man nog bara lära sig att det är många prov i högstadiet och enligt mig är det fler prov nu i högstadiet än vad det var i mellanstadiet. Även fast att det är tråkigt att ha prov sista veckan innan lov😉 det håller jag med om🙂

Agnes.stoltzz
2018-12-18 18:38
#4

#1 #2 han går inte att prata med. Han ser ner på oss och bryr sig ingetning om vad vi tycker eller känner. Alla i min klass ogillar hans sätt att lägga upp lektioner och prov. Han har planerat så dåligt att vi har ett prov sista veckan och har 50 minuter på oss att göra ca 5-7 sidor. #3 Hans prov är obegripliga så det är ingen övergång mellan årskurserna. Han är sämst på att förklara grejer och gör allt så invecklat han kan. Som tur är ska han sluta efter jul så vi slipper honom.

Upp till toppen
Annons: