Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 598 ggr
akvarium123
2018-12-29 14:28

Sittliftsfobie

Hej!

Nu snart ska jag iväg och åka skidor! Vilket ska bli jättekul. Men tyvärr så finns det en hel del sittliftar i denna skidby vilket jag verkligen inte gillar. 

Det största problemet är nog (som de fåtal som har denna fobin) tänker är att den kanske stannar. Och då så kommer jag ingen stans mer än att få sitta still högt upp i en liten lina som när som helst kan brytas av så att man skadar sig vid marken alternativt att man landar på stenhård snö som är pistad. Sedan så är den största oron nog det att hur ska man kunna komma loss ifall den stannar på 20 meters höjd. Inte hoppar jag det första jag gör! Men inte heller så vill jag sitta i en lift i några timmar i minusgrader medans dom får ner en genom att man kommer ner på nåt annat sätt. Som jag inte vet hur. Eller så får man vänta??

Men hur ska jag komma över denna fruktansvärda fobin? Just nu så får jag liksom försöka åka upp på andra sätt genom att skatea flera hundra meter extra för att få ta en släplift (ankarlift, knapplift mm). Men nu innan jag ska åka vill jag få bort denna fobin helst. Så har någon något tips så får ni gärna skriva det!

Annons:
silverfiisk
2018-12-29 14:38
#1

Jag tror att du skulle må bra av att gå och prata med någon som kan hjälpa dig med dina tankar och rädslor. Jag förstår absolut att det känns obehagligt att sitta där och inte kunna ta sig ner om det händer något, men hur ofta läser man egentligen om att folk sitter fast i en lift? Inte så ofta. OM det nu skulle hända så är jag rätt säker på att dom har en plan för hur man löser problemet. Jag tror inte att du behöver vara orolig:)

Honestyisdead
2018-12-29 14:41
#2

Det är farligare i backarna än i liften. Det är det du måste fokusera på. Har du någonsin hört talas om att linan går av eller att folk sitter där i timmar?

[134643]
2018-12-29 15:03
#3

Jag håller med om att du har rätt så många rädslor och att du kanske låter dem ta över lite för mycket. Jag tycker också att du ska prata med någon, det måste vara jättejobbigt att vara så rädd hela tiden. Min psykolog som jag gick till på grund av ångestattacker sa att varje gång jag låter min rädsla vinna, blir ångesten starkare för att du säger åt hjärnan att den har rätt. Så varje gång du undviker stolsliften och tar dig upp på något annat sätt så blir rädslan lite starkare, kom ihåg det. Tvinga dig själv, be någon annan att tvinga dig. Låt inte din rädsla vinna oavsett vilken strategi du väljer. Och angående stolsliftar så oroar du dig i onödan.

Calcifer
2018-12-29 15:16
#4

Jag har fastnat i sittlift några gånger. Högst 20 minuter. Så fort en lift stannar så är det genast prio ett att få igång den igen. Att kabeln skulle gå av är extremt otroligt (jag har aldrig ens hört talas om nåt liknande), det är en lite vanligare risk att något med maskinerier strular så att man blir sittandes en stund. Däremot har de protokoll att följa om det skulle vara nåt som gör att det dröjer en lång stund. Hoppa ska du aldrig göra, OM nu liften skulle stanna är det bara att slappna av och sitta kvar. Det löser sig nästan alltid på bara några minuter. Och personalen är ju såklart utbildade och vet hur de ska agera om det händer nåt.

Jag kan förstå att det känns oroligt, men du utsätts för värre fara varje gång du åker bil eller buss - i skidlift är det extremt sällan som nåt går så fel att någon blir skadad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

akvarium123
2018-12-29 15:24
#5

Jag förstår självklart att jag har ett par rädslor som jag egentligen skulle kunnat ta kontakt med någon för att få hjälp men samtidigt så tänker jag att hur ofta är det egentligen jag åker skidor exempelvis. Max två- tre gånger per år. På ca 1-2 månader. Och också där så tänker jag att då vore det ganska så jobbigt att behöva ta kontakt med en psykolog eller dylikt bara för något jag gör några enstaka gånger per år som inte hindrar mitt liv i vardagen annars. Däremot ifall det skulle hindra mig i vardagen då skulle jag tagit hjälp men detta är inget jag gör vardagligt vilket gör att det känns som att det blir en väldigt stor sak för något som egentligen inte är så stort för mig annars.

Men det största problemet för mig är ju såklart inte att en sittliftslina går sönder det är inte det största problemet för mig för sådant sker ju väldigt, väldigt, väldigt sällan det förstår jag också. Men just den här kylan. Det är nog komforten främst som är det värsta för mig. Att ha bitande kyla när man står still och inte veta när man ska komma ner och kunna få värme. Det är nog det värsta som skulle kunna ske mig och då jag är riktigt känslig för kyla. Tar bara 3 åk max innan jag måste värma mig för att jag är så frusen av mig så tänker att då kan det inte vara så skönt att sitta där i någon timme.

Calcifer
2018-12-29 15:30
#6

#5 Kallt kan det såklart bli, men det kan det bli utan att liften stannar också, om man blir kall så fort. Du kanske inte har på dig rätt sorts kläder?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
akvarium123
2018-12-29 15:33
#7

#4 Vad skönt att höra. 20 minuter är nog max för mig att sitta i en sittlift om det inte är på sommaren man då åker för då kan jag allt gärna sitta där en bra tid😂 För att sola😉 Men inte annars. Jag har faktiskt aldrig heller hört om att kabeln går sönder men jag har tyvärr fått in det i mig att det är sådant som kan hända, vilket det med säkerhet inte sker. Det förstår ju jag också. Men när man väl sitter där i liften (när man blir tvingad typ) så att man får panik så blir mina tankar väldigt orimliga och det är då jag tänker när jag ser ner i backen med höjdskräcken i halsen att det "kan hända". Men som sagt det är just komforten med kylan som jag tycker är mest obehaglig då jag inte alls gillar kylan.

akvarium123
2018-12-29 15:37
#8

#6 Ja det blir det ju kallt även fast att den fungerar. Då får man ju extra mycket vind i ansiktet också😉 Jo tack det har jag😃 Det är flera lager av allting för att hålla borta kylan. Men annars vore det en bra ide att tänka på! Tack!

Honestyisdead
2018-12-29 15:50
#9

Täck ansiktet, hals och händer helt. Och ha med värmekuddar som man knäcker och kan lägga i handskarna  det finns också värmesulor som man laddar via usbport.

Upp till toppen
Annons: