Alkohol och droger

Sluta röka

2018-12-29 20:14 #0 av: Travis D

Hur får man någon man bryr sig om att sluta röka? (Det gäller min 13 åriga vän)
Vill it att hon ska förstöra sina lungor och så men vill it säga till hennes föräldrar för jag vill ju it att hon ska se mig som en tjallare/svikare..

Anmäl
2018-12-29 20:25 #1 av: shia

Ärligt är det bästa du kan göra å kontakta hennes föräldrar/be någon lärare kontakta dem eller så. Av erfarenhet i klassen. Alt få henne att bli påkommen om du vill göra det diskret men ja bästa är via någon vuxen.

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2018-12-29 22:18 #2 av: Xseros

Du kan ju bara uppge att du vill vara anonym

Anmäl
2018-12-30 18:50 #3 av: Herveaux

Såg precis den här videon på SVT. Blä. Kräks
Den (och liknande videor som visar vad som händer i en rökares kropp) kanske kan bita på henne?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/visar-skillnaden-pa-rokning-och-vaping-it-s-revolting

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2018-12-30 20:20 #4 av: MonicaLagerquist

Prata med vännens föräldrar.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-12-31 22:08 #5 av: KentHjärta

Eller prata med skolan och låt dem kontakta vännens föräldrar.

Anmäl
2019-01-01 00:36 #6 av: Travis D

Om ja gör det kommer hin ju veta att det e jag som skvallrat.. då kmr hon hata mig.

Anmäl
2019-01-01 02:31 #7 av: Calcifer

Är väl bättre att din vän blir arg än att hon börjar med rökning så fruktansvärt ung? 

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-01-01 11:40 #8 av: Vrilen

Och? Min vän led av grov psykisk ohälsa utan att hennes föräldrar visste något så jag och en annan gemensam vän berättade för föräldrarna. Visst hon var väldigt arg den första veckan men släppte det sen för hon visst att vi bara ville hennes bästa. Och nu flera år senare har hon tackat oss för det vi gjorde.

Anmäl
2019-01-02 17:43 #9 av: KentHjärta

Började själv när jag var 13. Hade någon vuxen hjälp mig då kanske jag inte haft så svårt att sluta nu efter 7 år. Jag tycker det är värt att prata med någon vuxen även om din vän blir arg. Du kan hindra många sjukdomar och ett stort beroende som senare kan bli väldigt svårt att sluta med.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.