Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 896 ggr
Ellen_
2018-12-29 23:11

Distrahera sig själv

Hur distraherar ni er själva när ni mår som sämst? Jag försöker verkligen bli frisk men varje gång jag känner suget av att skada mig själv så är det det enda jag kan fokusera på. Kan inte koncentrera mig på något annat eller sluta tänka på det. Har testat att läsa, rita, fota, åka till stallet, lyssna på musik samt försöka sova. Har inga vänner så har ingen jag kan umgås med eller typ ringa o träffa utan det handlar om hur jag ensam kan distrahera mig själv. Har ni några tips? Vad brukar nu göra? Tacksam för svar!

Annons:
akvarium123
2018-12-29 23:54
#1

Haha jag har gör ju så att jag distraherar mig själv genom att säga ”Fuck Off” som Anna (Mia Skäringer) sa till Mickan (Josephine Bornebusch) i filmen Solsidan😂 Det är mitt sätt att distrahera mig själv med och tänka på nåt annat🤣😅 Testa om du vill. För mig funkar det😂👍

shia
2018-12-29 23:58
#2

Baka brukar funka för mig. Kan stå i fem timmar med en kaka om det är så. Eller tårta. Gör en bulldeg eller bröd. Jobba verkligen igenom den å vik å knåda, ju mer du jobbar med den ju luftigare blir det. Sen har du en stund å andas ut innan den ska gräddas. Förhoppningsvis är du lugnare då, men om inte så kör ett lätt träningspass. Typ 7 minutes eller ngt. Läst det funka för vissa att ta typ å rita ett rött streck på stället man tänkt skära. Sedan tvätta å he plåster på det eller hur du nu brukar ta hand om det. Alltså gör alla bitar men utan å skära dig där gör du bara streck med en penna ist. Fast ja… Är väl ksk inte så bra själv på å stå emot…. Men men. Grejen är vad man vill uppnå tror jag. Vill man sluta skada sig eller vill man sluta ha tankar på att skada sig. Vore det endast att skada sig skulle man bara behöva skada sig å sen mår man bra-men så är det inte. Alltså tror jag det är viljan att göra sig illa är det som är problemet. Inte att vi själva gör det. Gör upp ett belöningssystem. Ex för varje gång du velat skada dig men inte gjort det-belöning(ex skriv ut en målarbild. För varje gång du inte skärt dig när du velat-måla ett fält.) när du sen hsr klarat av x gånger så har du det synligt på papper att du faktiskt målat den istället för skärsår på kroppen. Att du klarat av sådär många gånger du velat falla tbx. Viktiga är att du inte straffar dig själv för att du skär dig. Utan tänk som bland hästarna. Om du vill din häst ska komma fram till dig i hagen istället för att vända baken till p gp iväg. För varje gång den kommer till dig, beröm å visa kärlek. När den inte kommer-inte går du runt med spö 0 bestraffa den då? Utan då försök du bara på nytt igen nästa gång. Beröm om den kom(=när du inte skär dig när du vill och ger dig själv belöning för det) och gör inget utan ta nytt andetag å försök nästa gång(om skärt dig, hata inte dig själv för det. Tänk bara att nu vart det så och vi försök igen nästa gång att inte göra det)

shia
2018-12-29 23:59
#3

För övrigt så det enda jag försök göra när jag mår som sämst är att överleva… Måla garderoberna i mitt rum funkar också. För då kan jag uttrycka min ilska i den vita färgen.

Vikan
2018-12-30 11:26
#4

Har fått tipset att när suget är så pass stort att vanliga distraktioner inte funkar, så ska jag gå och ta en iskall dusch eller sitta med en isbit mot t.ex. handleden. Kylan utlöser liknande reaktioner som att skada sig. Är man inne i "inget funkar, det går inte" biten så är det lätt att glömma, så jag har haft lappar med uppmaningar att ta en dusch på ställen jag oftast ser den.

Vet inte om du gillar att träna, men det utlöser också rekationer som kan lätta lite på skada-begäret

Lona
2019-01-01 13:06
#5

För att vara ärlig tar jag någon lugnande medicin, ringer mamma/kompis/psykakuten tills medicinen kickar in och så lägger jag mig och sover.
Ibland funkar det att hetsäta, men så gick jag upp drygt 25 kg på ett halvår också…

Jag mår faktiskt sämre av en del saker som man alltid får höra ska hjälpa. Att vara ute och gå en mil mitt i natten känns bara rubbat och jag stissar upp mig över hur knäpp jag är. I och för sig, har jag inget med mig som jag kan skada mig med så är ju den direkta risken undanröjd. Att tex slänga mig framför tåget eller hoppa från en bro skulle jag aldrig göra när jag har hundarna med mig.

Jag fick ett tips från någon att gå ut i skogen och stå och slänga stora stenar samtidigt som man vrålar (vilket även ska vara bra mot ilska) men för mig finns det egentligen inget förutom medicin som funkar när tankarna och känslorna är som värst.
(Det underlättar inte att en del på psyk säger att man "ska lägga av med de där dumheterna för det är fjortisfasoner, det kan man inte göra som vuxen. Sluta vara så barnslig!")
Det är hittills TVÅ personer under de 15 år som jag haft självskadebeteende som har hållit med mig om att det faktiskt hjälper för stunden, övrig personal har hävdat motsatsen. Vad vet de om de inte varit i den sitsen själva…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-01-02 07:24
#6

Har förresten ett tips som jag precis testat med ok resultat: spikmatta / shaktimatta! Det funkade förvånansvärt väl, dessutom fick den mig att bli skönt avslappnad i axlar och rygg som brukar ta mest stryk vid ångest. Jag tror att den funkar bäst om man är hyfsat van att använda den, dels har man hittat bra sätt att använda den på vissa muskelgrupper, dels har kroppen vant sig och kickar igång endorfiner mm snabbare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: