Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 732 ggr
JuliaMG
2018-12-30 01:44

Hjälp: Samtalsgrupp för de som mår dåligt!

Hej på er! Jag skulle behöva lite hjälp, åsikter och tankar. I februari kommer jag starta en samtalsgrupp för ungdomar som har det svårt eller mår dåligt på olika sätt (i min kommun alltså). I korta drag är planen att det är ett tillfälle i veckan varannan/var tredje vecka, där man samlas för att umgås, prata, se på film, knyta kontakter, och framförallt, uppmana varandra till att söka professionell hjälp och hänvisa till vilken hjälp som finns att få. Jag är den enda som har ansvaret för det här, och jag ska nu önska en tid och en dag i veckan då jag vill att det här ska äga rum. Det jag blev uppmanad att ha i åtanke var typ: ”är det lättare för en person som mår dåligt att gå direkt dit efter skolan eller vill man hem emellan? Är det bättre tidigt eller sent i veckan? Ska det helst vara samma tid och dag varje gång?”, osv. Jag känner såhär, det här är ett projekt som är väldigt viktigt för mig, och jag vill att det ska bli bra. Jag vill att så många som möjligt ska få hjälp. Marknadsföring och sådant får jag hjälp med av en ungdomsorganisation i kommunen, men jag har inte möjlighet att nå ut till den målgrupp som redan har intresse för en sån här grupp. Så jag tänker att jag hör mig för här, för att förhoppningvis få in någon mer vinkel än min egen, eftersom det här är tänkt för att vara för alla ungdomar. Som sagt, det är framförallt ovanstående frågor som jag skulle vilja ha lite tankar på. GIVETVIS tas förslag på aktiviteter, upplägg och sådant väldigt tacksamt emot. Jag kommer ha tillgång till väldigt mycket, eftersom jag får stöttning av den där organisationen, så inga idéer är för stora eller för små. Jag tar gärna emot alla möjliga idéer och tankar. ALLT som eventuellt kan göra det här projektet meningsfullt och så bra som möjligt är uppskattat. Det kan vara saker ni tänker att jag som gruppledare kanske behöver tänka på, också. Om ni bott i min kommun hade ni varit mer än välkomna (tja, ni kan ju åka hit också, om ni känner för det ;)), så ni kan väl gärna tänka lite så. ”Hur hade jag velat haft det? Hur tror jag att det skulle känts som bäst?” Typ. Juste, kan tillägga att jag INTE kan på torsdagar, för då har jag teater! Alla andra dagar i veckan utom en behöver silas bort. ;) Det skulle göra mig jätteglad! <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

  • Redigerat 2022-09-14 23:16 av vendelay
Annons:
Ellen_
2018-12-30 08:38
#1

Det jag tänker är att man får börja väldigt lätt. Kanske bara gå på en promenad eller se en film eller liknande utan att behöva prata om "problemen" för att sedan efter hand kanske prata och uppmana varandra att söka hjälp samt göra lite mer utmanande saker som åka o bada. För jag som person hatar när det sätts förväntningar och press över mig. Så säg att du tänker att man vi första mötet ska förklarar varför man är där eller uppmana alla att söka hjälp, i det fallet hade jag nog gått och aldrig kommit tillbaka 😅 Just för att jag mår dåligt över att det blir för mycket på samma gång och hatar att prata om hur jag känner. Sorry om det blev rörigt men hoppas du förstår lite iaf haha.

ThatPie
2018-12-30 10:11
#2

Håller med #1!! För under de perioder där jag mått dåligt har ”måsten” varit ännu mer nerdragande och slutar ofta med att man bara hoppar över dem istället.

BokDuvan
2018-12-30 10:34
#3

Tycker att du ska försöka skapa en frizon med möjligheter till film o spel osv där man bara kan umgås ibland när man bara vill komma bort från allt och alla. Då kan det vara skönt att ha ett ställe att gå till där man bara kan vara och ta det lugnt, speciellt om man kanske har en tråkig hemsituation. Tänker att man får försöka styr bort det här projektet från att bli någon slags terapi som typ AA osv och mer som något för ungdomar att bara få släppa all press och ångest och bara glömma alla problem som tynger en

[HästTokigTjej]
2018-12-30 19:48
#4

Tycker det låter som en kul idé! :) Håller med de andra att du ska försöka hålla det mer lättsamt och inte ställa några krav på att man måste berätta varför man är där eller ens prata mycket inför gruppen innan man känner sig trygg med det. Har själv lite drag av social fobi och tror inte ens att jag skulle komma iväg om det verkade som att det fanns press på att prata inför alla andra, speciellt om varför jag mår dåligt. Låt det komma eftersom. Tycker att det låter bra att utbyta erfarenheter om olika behandlingar och få info om var hjälp finns, men tycker ingen ska bli pressad till det i gruppen, ofta får man nog tillräckligt av det från sin omgivning. Jag kan typ inte ens gå till skolan utan att vår skolkurator (som jag iiiinte tycker om) hoppar på mig om att jag kanske borde boka in ett pass med henne… Sen tycker jag själv att lite efter skolan är bäst, så att man slipper att någon därifrån ser en. Mest för att slippa kommentarer och frågor, och tänker också på atr vissa kanske blir utsatta för värre mobbning. Aja, hoppas det hjälper!

Upp till toppen
Annons: