Annons:
Etikettövrigt
Läst 1065 ggr
Alma132132
2018-12-30 11:32

Allways,Libress eller ob??

Okej, alla ni tjejer därute som andvänder sig utav antingen tamponger eller bindor. Vilket märke och vilken sort funkar bäst. Motivera gärna och skriv om ni andvänder tampong eller binda och motivera gärna det också. Tacksam för svar//

Annons:
ThatPie
2018-12-30 12:01
#1

När det kommer till märke så har jag ingen riktig preferens, det mesta funkar. Men av de jag testat gillar jag ob (även om jag just nu använde coops). Jag använder tamponger och säkrar ibland med en binda ifall jag ska och träna eller något liknande och har mycket mens just den dagen. Föredrar hur man inte känner av tampongen lika mycket som med bindor, kändes som om man gick omkring med en liten blöja typ. Tycker även att det blir ”renare” då mensen inte hamnar över allt i underlivet (vilket det gjorde för mig med bindor) och att de är lättare att ha och göra med vid byten, då man snabbt kan linda in den använda i lite papper och sedan slänga. Vet dock att en del får värre mensvärk med tamponger, men det är inget jag känt av i alla fall :)

Travis D
2018-12-30 14:43
#2

Använder mig av bindor, brukar ha stora med bred vinge. För att inte riskera blod som läcker genom kläderna/ blodiga trosor. Tycker inte tamponger är nå roliga att hålla på med när man är i skolan =)

[EM_L]
2018-12-30 17:27
#3

Jag använder apotekets bindor normal plus med vingar och Libresses ultra thin normal och libresse natt maxi.

Har använt tampong innan också. Men det gör så jäkla ont att dra ut även om den är full.

Always suger… det kliar och blodet rinner inte in eller vad man ska säga.

Det flyter liksom på ytan. Vilket Libresse också gör tycker jag.

Så dessa funkar bäst för mig.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/hjartats-bindor-med-vingar-plus/?gclid=EAIaIQobChMI6-3x3PvH3wIVxeeaCh0WVg6AEAQYAiABEgJWwPD_BwE

[HästTokigTjej]
2018-12-30 20:08
#4

Använder mest bindor. Från always oftast, då det är det vi har hemma, tycker inte de är jättebra då de typ inte absorberar blodet så snabbt, som #3 säger. Hatar känslan av bindor men är rädd för TSS om jag använder tampong, även om jag vet att det är ovanligt. Dock så är ju tampong mycket enklare att ta med sig och när man tränar känns det enligt mig säkrare.

Alma132132
2018-12-30 20:26
#5

Ja alltså jag vill testa med tamponger((Andvänder bara bindor just nu)) Men jag är väldigt rädd att inte hitta snöret och vara tvungen att brätta för mina föreldrar och sen en läkare och sånt. Jag känner mig säkrast med bindor just nu iaf men vill ju kunna bada och så sen i sommar så jag tror verkligen att jag tillsist kommer vara tvungen att testa. Hur stor chans tror ni det är att snöret försvinner??

Travis D
2018-12-30 20:39
#6

#5 du kan ju använda menskopp och sånt också. Tamponger och Bindor är inte de ända alternativen. Tror inte det är så stor chans.

Annons:
Alma132132
2018-12-30 20:48
#7

#6 Menskopp känns bara så besvärlig att tvätta och koka då och då. Dom är ju dyra också och dom är nog inget jag vill ha dagligen eller?Ska man testa?(Vet att dom kan hålla upp till 10 år)

Alma132132
2018-12-30 20:48
#8

#6 Menskopp känns bara så besvärlig att tvätta och koka då och då. Dom är ju dyra också och dom är nog inget jag vill ha dagligen eller?Ska man testa?(Vet att dom kan hålla upp till 10 år)

Travis D
2018-12-30 21:19
#9

mamma tyckte det fungerade jätte bra själv har jag inte testat =)

silverfiisk
2018-12-30 21:29
#10

#7 Du behöver bara koka den en gång i månaden, vilket inte är jättejobbigt. Visst är dom lite dyrare, men om du tänker på vad kostnaden blir för andra mensskydd under 10 år så är det också mycket pengar. Jag har bara hört positiva saker om menskopp, så det kanske är värt att testa :)

thistletoe
2018-12-30 22:21
#11

#7 i början är det jobbigaste att få in och ut den, men det går på rutin efter några gånger. Jag behöver bara tömma den typ 3 ggr/dag när jag blöder som mest, så det blir inte så mycket trasslande med den. Glömmer ibland att jag har mens till och med. Den ska bara kokas efter avslutad mens, däremellan tvättas med tvål och vatten när man tömmer den. Tar inte mer tid än att byta binda/tampong😊

ThatPie
2018-12-30 23:29
#12

#5 har som sagt använt tamponger ex antal år nu och ”tappat bort” snöret några gånger. Det har inte varit faktiskt borta utan bara blivit gömt någonstans där nere efter ex. ett rid pass. Är bara att man får ehm… gräva runt lite så hittar man det. Så chansen att du skulle helt tappa bort det är väldigt liten, i alla fall om du stoppat in den korrekt och dragit ut snöret innan du stoppar in den. Det svåra jag hade i början var inte med snöret, utan att få till en vinkel där den gick in lätt utan problem. Men den hittar man efter några försök.

Alma132132
2018-12-31 09:07
#13

Okej, jag tror ändå att jag ska börja med tampong någon gång ibland. Och sen i framtiden testa med menskopp och se om det är något för mig. Men fortsätt gärna skriva vad för skydd och märken ni andvänder. ((Om någon andvänder menskopp kan ni oxå skriva vart ni köpte ifrån)) Jag hade tänkt och testa allways men som ni skriver verkar det inte sådär jätte bra.

Annons:
Travis D
2018-12-31 12:58
#14

Menskoppar finns på hemköp =)

thistletoe
2018-12-31 13:31
#15

#13 vilken kopp man ska ha beror helt på, vi ser alla olika ut och behöver därför olika storlek/modell. Den på hemköp (monthly cup) fungerade inte för mig. Jag hittade en som passade mig på m-koppen.se. Vill man prova menskopp så rekommenderar jag att man läser på ordentligt först så kan man göra bästa möjliga köp redan från början😊

shia
2018-12-31 15:33
#16

Jag använder bindor=) enkelt å sätta på å byta. Haha lite rolig sak. Eller ja. Tycker typ mens är det jobbigaste som finns å så. Men så fort min mens inte kommer blir jag typ orolig å bara väntar på den ska komma å typ tjut av glädje när de kmr😂 typ om den är 7 v sen. Å avskyr den sen igen

shia
2018-12-31 15:34
#17

(halvroligt är när min å mina kompisars är normal har vi alla 4 samtidigt 😂 ngn dag efter varan/innan varann typ. Så om ngn har är det bäst å sätta på bindan då😂

Oklartliv123
2019-01-02 21:52
#18

Tror du menar livmoderbärare när du säger tjejer, eller hur

Carrosh
2019-01-02 22:15
#19

För min del fungerar ICA Basics nattbindor och normalbindor bäst. Inga konstiga medel och bra passform för egen del.

Vad som däremot funkar bäst för dig får du nog prova dig fram till.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Honestyisdead
2019-01-03 15:58
#20

Apotekets tamponger och ibland nattbindor med vingar.

Annons:
Scorpio97
2019-01-03 23:24
#21

Always nattbindor använder jag. Testade lite olika märken när jag fick mensen första gången (samt en period där Always bara hade med parfym) men jag trivs bäst med Always. Tycker många andra märken lätt lossnar från trosorna och flyttar sig, Always sitter ordentligt enligt mig. Vet dock att en del upplever dom som plastiga eller tycker att dom har dålig uppsugningsförmåga, men jag har aldrig märkt det. Föredrar nattbindorna eftersom dom är lite längre. 

Tampong blir jag supertorr av samt att jag tycker att dom känns obehagligt. Menskopp fick jag inte in alls, men jag har bara testat ett märke så det kan ha varit fel sort för mig.


//Jessie

BokDuvan
2019-01-04 13:10
#22

Nattbinder e mina baes o skulle lätt kunna använda de hela tiden om det inte vore för att man inte får så många i en förpackning. Libresse har jag alltid gillat mer än Always av någon anledning, tycker de är väldigt bra

powerade
2019-01-04 20:10
#23

Om du funderar på menskopp så kör! Min kostade cirka 300kr och har lätt tjänat tillbaka det nu. Koppen ska helst kokas före och efter användning och det går fort. Behövs för mig iaf bara tömmas morgon och kväll ( för hygieniska själ) Tyckte tampong var katastrof Bindor kändes underlivet instängt. Vet att alla inte kan använda koppen. Men går tampong bra tänker jag koppen ska kunna funka också. När jag använde binda körde jag på dem med vingar. I olika märken.

Alma132132
2019-01-05 16:20
#24

#18 Såklart nästa gång blir det livmoderbärare jag skriver:))

Honestyisdead
2019-01-05 16:43
#25

Jag är tjej och kvinna, inte någon "livmoderbärare".

thistletoe
2019-01-05 17:18
#26

#25 Kul för dig. Även cis kvinnor, transmän och ickebinära kan ha livmoder och mens så att säga livmoderbärare inkluderar även dessa i frågeställningen. Jag är själv kvinna och cis (dvs livmoderbärare).

Honestyisdead
2019-01-05 17:24
#27

Och jag vill inte bli kallad livmoderbärare utan kvinna.

Man behöver inte påpeka sådant hela tiden.

Annons:
thistletoe
2019-01-05 18:27
#28

#27 man behöver inte påpeka sådant hela tiden heller. Tillhör man en majoritetsgrupp så bör man inte klaga när minoritetsgrupper önskar bli inkluderade.

silverfiisk
2019-01-05 18:42
#29

#27 #28 Kan inte ni vara snälla och skapa en egen tråd eller diskutera privat? Så kan vi hålla oss till det som tråden faktiskt var till för från början.

Upp till toppen
Annons: