Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1123 ggr
Travis D
2019-01-03 19:37

Byta vårdnadshavare

Vad krävs för att man ska få byta vårdnadshavare? Måste man gå till någon speciell eller kan man bara flytta? Känner att jag inte kan vara kvar hos min mamma och pappa är inget alternativ.. vill bo hos min faster och farfar men då måste jag byta skola och flytta Kakan. Hur gör jag för att byta vårdnadshavare? Om jah är kvar här kommer jag sluta som mina brorsor- F och - i alla ämnen Och jag kommer bli ännu mer deprimerad..

Annons:
[Ssoklubb]
2019-01-03 19:54
#1

Kontakta socialtjänsten

Sebastian0403
2019-01-04 21:58
#2

Gör som #1 säger få kontakt med soc

Lona
2019-01-04 23:23
#3

Inte för att verka nedlåtande men du är väl inte så gammal? Med andra ord, du borde kunna vända dig till kuratorn, skolsköterskan eller liknande i din skola, alternativt till UM.
Tror att det är en lättare väg att gå än att vända sig direkt till soc.
Det kan dock vara rätt krångligt att byta vårdnadshavare, lite beroende på varför man gör det och till vem. Det handlar ju även om praktiska saker som skola mm och om ekonomi - den du flyttar till måste givetvis vara införstådd i vad det innebär.
Det är möjligt att BUP blir involverat också, att det behöver utredas varför du inte kan/vill bo "hemma".

Nu är det i och för sig rätt många år sedan, men jag flyttade runt en del när jag var tonåring och det var en rätt rörig historia. Soc, BUP och andra instanser är inte direkt kända för att vara smidiga…

Tänk igenom saken noga, det kan absolut bli toppen men även tvärtom.
Lycka till och ta hand om dig!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Ssoklubb]
2019-01-06 18:58
#4

Hur har det gått?

Calcifer
2019-01-06 19:02
#5

Det är ingen enkel sak att byta vårdnadshavare. Däremot går det ju att göra upp inom familjen att du ska bo hos någon annan men att din mamma betalar dem för det. Ska det gå inom officiella kanaler bör du först vända dig till t:ex kurator eller BUP med tanke på din ålder. Sen lär en utredning göras och resurserna är knappa så det kan ta väldigt lång tid. Och de måste i så fall hitta klara bevis på att det inte är hos ditt bästa intresse att bo hos din mamma. Hon måste alltså vara olämplig som förälder till dig för att de ska göra nåt åt det.

Däremot kan man be om stödfamilj, vilket betyder att du 1-2 helger i månaden är hos dem istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2019-01-06 19:15
#6

#4 Som om du bryr dig. None of your bussines!

#5 Vill inte komma bort 1-2 helger utan jag vill komma ifrån min mamma på heltid. Jag vill inte hamna hos någon random familj utan hos min farfar och faster.

Annons:
[Ssoklubb]
2019-01-06 19:20
#7

#6 Då är det socialen som gäller. Gå in på Socialstyrelsens hemsida så finner du kontaktinformation till socialtjänsten i din kommun.

Calcifer
2019-01-06 19:29
#8

#6 Då får du kontakta socialen. Sen kan du räkna med att det kommer ta extremt lång tid och du måste också kunna bevisa svart på vitt att du inte KAN bo hemma för du far illa där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2019-01-06 20:47
#9

Du behöver såklart inte svara, men hur ställer sig dina föräldrar till det här? Skulle de stötta dig i ditt beslut eller tvärtom göra allt för att du inte ska flytta? OM dina föräldrar är emot detta och kämpar med näbbar och klor för att du inte ska byta vårdnadshavare så löper du tex risk att de säljer Kakan eller använder sig av andra påtryckningsmetoder. Är du beredd på att de kanske bryter med dig helt? Det kommer i vilket fall sannolikt leda till djupa sprickor i familjen, sprickor som kan vara mer eller mindre omöjliga att senare lappa ihop. Att hamna i socialens "register" på grund av dåliga hemförhållanden kan ligga dig i fatet framöver, likaså för dina föräldrar. Och tro mig, folk kan döma dig utan att veta bakgrunden om de vet att du "av någon anledning" flyttat från din mamma och bytt skola. Det gäller både jämnåriga och vuxna. Om du ångrar dig framöver så går det inte att göra ogjort hur lätt som helst. De här besluten kommer att följa dig framöver, åtminstone tills du är myndig. Är din farfar och faster beredda på att ta emot dig, med allt vad det innebär? Om de ska bli nya vårdnadshavare så kommer de att bli utredda för att se om de är lämpliga. Jag menar inte att du inte ska gå vidare med detta, men det bör övervägas noga och kan ge konsekvenser som du kanske inte funderat över. Skulle det vara en lösning att du "bara" flyttar, byter skola osv men inte byter egentlig vårdnadshavare? Jag tror inte att man prompt MÅSTE bo hos sin vårdnadshavare om samtliga parter är överens och du har ju rätt till att välja vilken skola du vill gå på. Du får förmodligen vara beredd på att kämpa för att få din vilja igenom, även om båda dina föräldrar tycker att det är ok. Saken hamnar i annat läge om du de facto skulle bli utslängd men det är definitivt inget att sträva efter!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2019-01-06 21:02
#10

#9 Ingen aning i hur dom kommer reagera har inte pratat med dom om det.. Om jag faktiskt får flytta till min farfar och faster så kan jag ta med mig Kakan då han bor på en gård. Har pratat med min faster om att jag vill flytta till dom och så men hon verkar tycka att det är mer som en dag dröm en liksom något seriöst.

Känner att jag inte har någon anledning till att vara kvar här. Trivs inte hos mamma, pappa är snäll men aldrig hemma, har förlorat alla mina vänner, hästarna är 50 minuter bort,  Jag trivs inte i min skola, jag trivs inte i hemmet i övrigt (asså det är bara avgaser och jobbigt folk här, otrevliga grannar, ingen frihet, massa bråk, övervakad 24/7 av mina brorsor som typ behandlar mig som en 3 åring m.m) enda bra här är Kakan och henne förlorar jag ksk..

Calcifer
2019-01-06 21:12
#11

#10 Helt krasst baserat på vad du själv säger finns det inte en chans att du skulle få en annan vårdnadshavande. Att man inte trivs och att det är mycket bråk och långt till stallet är helt normalt och inget soc lägger sig i. Det bästa du kan göra är att sätta dig ner med alla inblandade och försöker hitta en lösning tillsammans med dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2019-01-06 21:20
#12

#11 det är inte därför jag vill flytta!! Jag  skrev det för att det är anledningen till att det inte finns något som skulle hålla mig kvar -.-

Calcifer
2019-01-06 21:24
#13

#12 Lugna ner dig, poängen är fortfarande att det krävs extrema orsaker till att din mamma skulle förlora vårdnaden om dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Ssoklubb]
2019-01-06 21:39
#14

#13 Du förstår väl att hon inte kan bo kvar?

Lona
2019-01-06 21:52
#15

#14, Av det som framgår i #10 så nej, det är inget soc skulle anse vara tillräckliga skäl. TS: Steg 1 är förmodligen att du försöker få ihop dina föräldrar, din faster och din farfar till ett möte. Det kan definitivt kännas skitjobbigt så ett alternativ är att du pratar med dem en och en. Sätt er och ha ett ordentligt möte där du tar upp hur du tänker, hur du mår och vad du har för förslag på lösningar. Säg att du menar allvar och vill fullfölja detta. Om de motsätter sig detta så har du rätt liten chans att få hjälp av soc i nuläget. Det krävs rejäla missförhållanden för att de ska gripa in och ändra ens boendesituation, möjligen kan de hjälpa dig att flytta till din pappa istället för din mamma. Finns det någon i skolan du kan prata med? (Kurator, skolsyster el liknande?) Det KAN hjälpa att du dels får hjälp att klara av den boendesituation du har nu, dels kan de prata med din mamma för att se om det finns något ni kan ändra utan att du flyttar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Ssoklubb]
2019-01-06 21:58
#16

#15 med tanke på ts tidigare inlägg så kan hon inte bo kvar.

Lona
2019-01-06 22:05
#17

#16, Ok, jag gick mest efter denna tråden men det kan du ha rätt i.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Xseros
2019-01-06 23:06
#18

Är med Lonaa och Calcifer på det här. Även om hon mår skit så har socialen strikta gränser om när de får tillåta ett byte av vårdnadshavare. Jag tvivlar på att de anledningar hon nämner är tillräckliga då socialen behöver en extremt bra anledning för att utföra det. Kortfattat så struntar Svenska juridiska systemet i hur hon mår sålänge hon inte har tillräckliga skäl.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[Ssoklubb]
2019-01-07 10:38
#19

Har du källa på att dem struntar i det?

Xseros
2019-01-07 15:44
#20

Står säkert någonstans i deras regemente eller i lagboken


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Annons:
Lona
2019-01-07 17:45
#21

#19, Inte faktiska källor i form av skriftliga förordnanden (även om det förmodligen finns någonstans), däremot ett antal fall i praktiken. Muntligt har jag både från soc, BUP, skola och andra instanser fått beskedet att de i princip bara ingriper vid kriminalitet, missbruk, våld och misshandel. De har hänvisat till diverse paragrafer, bla i Socialtjänstlagen, däremot kommer jag förstås inte ihåg vilka. Det gäller inte bara mig själv - vilket var längesedan - utan även andra i min närhet, för tillfället har jag två fall på riktigt nära håll. Jag kommer i kontakt med rätt många i liknande sits och har tyvärr inte särskilt stort förtroende för myndigheterna när det gäller den biten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: