Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2229 ggr
Girl13
1/3/19, 10:44 PM

Ingen aptit av p-piller??

Hej! Jag är en tjej som fyller 15 om en vecka och för två veckor sedan började jag äta p-piller. På morgonen den första veckan hade jag illamående när jag skulle till skolan, men nu i en vecka så har jag knappt haft någon matlust alls och inte kännt hunger över huvudtaget. Jag är så extremt rädd för att gå ner i vikt då jag kämpat mig upp i vikt i en superduper lång tid och undrar bara om någon vet om detta har något med p-piller att göra? Jag äter Cilest 28 och fick feber idag så det kan ju ha något med set att göra men jag är verkligen så orolig att jag gråter när jag tänker på detta… snälla hjälp

Annons:
Scorpio97
1/3/19, 11:10 PM
#1

Ja, både illamående och minskad aptit står med som biverkningar för Cilest 28 (det kan man kolla på FASS, länk: https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20011116000277&userType=2#side-effects). 

Jag tycker att du ska kontakta den/dom (ungdomsmottagningen?) som skrev ut p-piller år dig. Ibland vill dom att man fortsätter en viss tid för att se om biverkningarna försvinner/berodde på något annat, men det kan också vara så att du får byta till ett annat märke direkt. Man kan nämligen få biverkningar av en sorts p-piller men må jättebra på ett annat, så ibland får man testa lite olika tills man hittar rätt. Så prata med dom och berätta hur du mår


//Jessie

Girl13
1/3/19, 11:45 PM
#2

#1 okej… jag är verkligen så rädd, såg på internet om en tjej som gick ner 15 kg av detta? Och jag är verkligen suveränt rädd för att tappa vikten igen, jag tänker att jag ska bli frisk och äta klart min första karta å släppa fram min mens för att se om det går över. Kan det även ha något med klockslaget man tar tabletten? Jag tar den 20:00 om det betyder något..

Scorpio97
1/4/19, 12:22 AM
#3

#2 Om det känns okej för dig så tycker jag det låter som en bra plan, det är bara du som kan avgöra om biverkningarna är så illa att du vill sluta/byta direkt eller om det är värt det att testa lite längre. Men är du väldigt orolig tycker jag ändå att du ska kontakta dom, för dom kan ge mycket bättre råd än vad jag kan. Man kan även ringa 1177 (vårdguiden) då får man prata med en sjuksköterska eller liknande

Vad jag vet har inte tidpunkten någon betydelse för biverkningar, jag har åtminstone aldrig hört något om det. Men jag är inte medicinskt utbildad.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: