Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 655 ggr
zemlathebunny
2019-01-09 14:32

Livrädd att gå upp i vikt (x)

Hej! Jag är snart 17 år och har haft en ätstörning i snart 2 år. Jag lever för det mesta på frukt och grönsaker + mockar, rider och går fram och tillbaka till stallet varje dag vilket är 3 km ungefär en väg, så alltså 6 km. Det händer dock att jag ibland är hungrig och att vi inte har nå grönsaker eller frukter hemma och då börjar jag äta fil och müsli ( utan socker, sylt eller dyl.) Men då blir det att jag äter så himla mycket. Det hände igårkväll och nu mår jag så dåligt psykiskt så jag vill bara dö. Är det möjligt att gå upp i vikt mer än något hekto om man överäter EN dag och sen går tillbaka till vanliga matvanor (frukt och grönsaker i mitt fall) ? Jag vill inte ha kommentarer om att jag borde söka hjälp för de här jag gjort men jag vill inte bli frisk så då fungerar det inte.

Annons:
[134643]
2019-01-09 15:47
#1

Det är väl klart som tusan att du inte vill bli frisk, vilken ätstörd person vill det? Det är ju liksom det svåra med just ätstörningar, de förvränger verkligheten så mycket att man tror att man har rätt trots att man är helt ute och cyklar. Och till råga på det så skadar de kroppen så mycket att vissa aldrig blir hela igen. 

Du överäter antagligen av två anledningar, att du är hungrig och att din kropp desperat behöver näring som du inte ger den. Frukt och grönsaker innehåller inte allt du behöver. Din kropp behöver protein och fett för att fungera. 

Nej, du kommer inte bli tjock för att du åt en skål med fil och musli, men för oss som är friska inser vi att det inte är där problemet ligger. Problemet ligger inte i huruvida du kommer att gå upp i vikt eller inte, problemet ligger i att du ens ställer frågan. 

Om du nu nödvändigtvis ska hålla på med att gå ner i vikt så läs i alla fall på hur kroppen fungerar. Vad som händer vid svält. Läs på om vad du behöver för att din kropp, din hjärna, ska få all den näring som behövs för att hålla dig vid liv. Och läs på om hur fett lagras, vart det kommer ifrån och hur det förbränns. 

Grunda dina tankar på fakta så kommer du inse att du även kan äta bra mycket annat, hälsosammare, mat som faktiskt ger dig allt du behöver utan att gå upp i vikt. Så slipper du i alla fall att förstöra din kropp alldeles för mycket. 

Jag hoppas innerligt att dina föräldrar, vänner, lärare eller vilka som helst ser till att du får den hjälp du behöver, för precis som du säger är det inget du kommer att klara av själv.

zemlathebunny
2019-01-09 16:16
#2

Problemet är att det var inte bara EN skål med fil och müsli… :(

[134643]
2019-01-09 16:37
#3

#2 Okej, läs mitt inlägg igen men byt ut just det ordet. För det är fortfarande inte det som är problemet. Problemet är inte ATT du ätit, problemet är att du INTE äter.

zemlathebunny
2019-01-09 17:42
#4

Jag förstår det och vet redan allt det där men jag ville bara veta om man går upp i vikt om man överäter en dag och sen återgår till vanligt igen.

Xseros
2019-01-09 19:42
#5

Du lär gå upp i vikt ganska rejält i början om du återgår till "normala" matvanor. Detta är därför att kroppen återhämtar sig och är ovan vid en bredare kost. Det jämnar ut sig när det kommer till punkten där din kropp mår som bäst. Jag har legat på 60 kg i tre år med "normala" matvanor. Bli därför inte rädd om du försöker återställa och går upp i vikt väldigt snabbt


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

zemlathebunny
2019-01-09 22:40
#6

Men nu var det en dag när jag åt lite extra, sen kommer jag återgå till mitt vanliga igen. Kommer jag gå upp i vikt av den dagen då jag åt extra mycket? #5

Annons:
Xseros
2019-01-09 22:56
#7

Troligtvis inte om det bara är en dag


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

shia
2019-01-10 07:47
#8

Jag förstår din känsla. Väldigt väl. Jag vill börja med att säga det är bra att du äter frukt och sådant! (bättre än mig som på några dagar endast lev på någon kaka, där får jag överhuvud taget inga vitaminer) Jag ber dig att lyssna på din kropp, om du hetsät fil med müsly fler än en tallrik på en dag å samma tillfälle, klart du känner dig stor då! Å proppmätt! Det är den värsta känslan jag vet om. Troligtvis din också. Men tänk såhär, din kropp vill ha det av ngn anledning. (såsom ex hästar ibland äter ngn spec växt för den har ont, den vet säkert inte själv att den växten lindrar det men kroppen å dess sinne vet det, likadant som de kan skicka på järnrör om de är i behov av järn) Så behöver din kropp mest troligt det, och att det blir mkt=du har inte ätit det på ett tag helt enkelt. Istället för ta ex 4 tallrikar på 10 min en dag. Å sedan svälta dig igen, ta ist en tallrik till frukost å så en efter skolan? För om du drick 3 dagars förbrukning av vatten en kväll-det gör inte du de tre nästa dagar inte behöv dricka överhuvudtaget, eller hur? Lägg lite frukt å sånt i din fil å müsli. Det är ganska självklart du inte vill bli frisk. Jag vill inte heller bli det och lever varje dag i tveksamhet. Tveksamhet att ge upp det här å försöka bli frisk på riktigt-men då kmr direkt tankarna om att jag då ger upp allt jag kämpat för! Men vad är det eg jag kämpat för? Att bli smal, men det har inneburit en massa andra saker. Förlorat vänner. Tappat självförtroende. Tappat kämpar glöden i skolan. Tro det eller ej. Men ätstörningen nöjer sig inte med det. Snart kryper den in till dig i stallet å tar bort mer å mer glädje du får där. För jag antar du orkar kämpa är tack vare energin du får i stallet?. Tänk dig att du en dag inte har ngn energi. Å får ingen energi från stallet utan känner dig bara mer trött å sliten när du kmr hem. Glädjen försvinn och ätstörningen erövrar mer å mer av dig. Jag vet att BUP här i vår stad inte är sådär super. Men har du prövat gå till UMO? Men som svar på din ursprungliga fråga, skulle du äta normalt (tror de är kring 2000 kcal? Vet det låter sjukt mkt men det är sant) och äta lite extra fil å flingor på det, din kropp skulle inte tänka på säg 200 kcal (ej kollat upp så vet ej riktigt) mer eller mindre.. Din kropp skulle inte ens tänka på det utan fortsätta som vanligt. Du som förmodligen ät mkt mindre blir det en stor kontrast som gör att din kropp tar upp drt då den. Är livrädd att du ska gå ner mer I vikt

shia
2019-01-10 07:57
#9

För din kropp vill överleva och kommer alltid göra allt för det. Om än inte din hjärnan samarbetar med det. Såg nu du fråga om de va möjligt å gå upp mer än ett hekto-100 g-0.1 kg To be honest, har du funderat på vrf du väg mindre på morgonen jämfört med kvällen? Om vågen visar +0.3kg. Får du säkert panik. Men 0.3 kg är bara 300 g. 300g motsvarar 3 dl vatten. Drygt det som är en liten burk cola. Våra kroppar pendlar i vikt under dagen beroende på vad man ätid å drukigt just då. För det är omöjligt att äta å röra på sig exakt lika mkt varje dag! Finns om du vill snacka, vet ej om vi har kvar varandras kik, men du kan pm a annars

Calcifer
2019-01-10 12:24
#10

Nej, du kommer inte gå upp i vikt av att du äter mycket en dag om du svälter dig i övrigt. Du skulle kunna klämma i dig 10 pizzor en dag och ändå inte gå upp i vikt om du övriga dagar lever på typ 3-400 kalorier. Vattenvikt eller att man blir svullen, visst, men inte någon genuin vikt. Det du måste göra är att balansera hur du äter så att din kropp inte blir så desperat att få i sig näring att du vräker i dig de få gånger du unnar dig något.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: