Annons:
Etikettövrigt
Läst 806 ggr
Calcifer
1/10/19, 1:31 PM

När ni fyller 18...

Bara för att jag är nyfiken. Alla ni som är under 18, vad är det för saker som ni liksom tror är "garanterat" när ni blir myndiga? Förutom att ni t:ex lagligt får köpa cigg eller gå in på krogen.

Min största grej när jag var typ 13-14 var väl att jag på allvar trodde att så fort jag fyllde 18 så skulle jag aldrig mer behöva lyssna på mamma. 😂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
taxarärbäst
1/10/19, 1:33 PM
#1

min 18års grejj var att jag ska ha ett bra jobb efter skolan och bo själv! inte göra dumma saker som röka och dricka alkohol. Skaffa egen hund

Calcifer
1/10/19, 1:33 PM
#2

#1 Hur gick det, gick det som du trodde? :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

taxarärbäst
1/10/19, 1:36 PM
#3

#2 joo jag har aldrig druckit alkohol och aldrig rökt! men resten att ha ett jobb, bo själv och ha hund sket sig! jag har inte hittat ett jobb, jag bor inte ensam ännu och hund skaffade jag när jag blev 21

Calcifer
1/10/19, 1:43 PM
#4

#3 En del saker slog ju in i alla fall!

Jag hade nog mest dumma idéer just om att så fort jag fyllde 18 skulle jag kunna göra allt själv och aldrig mer behöva mammas hjälp och hon skulle aldrig kunna kräva nåt av mig för jag var ju "vuxen". Jo tjena, det var länge sen jag bled myndig och mamma hjälper mig fortfarande så jag ställer alltid upp när hon ber om nåt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
1/10/19, 1:45 PM
#5

Jag vet inte, typ plugga antar jag. Det är 4,5 å kvar så känner ingen stress med att bestämma mig cx

Calcifer
1/10/19, 1:59 PM
#6

#5 Jag tänkte mer saker man kanske lite fått för sig, inte specifikt saker som man planerar som vad man ska jobba med eller sådär. Men kanske om man fått för sig att när man är 18 får man göra vad man vill och inte behöver lyssna på nån eller så. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
1/10/19, 2:04 PM
#7

Jaha, men typ allt man får göra när man är vuxen som man inte får göra när man är barn (mycket fantasi jag har xD)

Calcifer
1/10/19, 2:06 PM
#8

#7 Haha, men jag förstår nog vad du menar. Jag trodde typ att när man fyller 18 så får/kan man magiskt göra nästan allt. Sen inser man att vuxenlivet inte alltid är så kul, jag skulle gärna varit ungdom/barn några år till. 😃

Bara att lära sig hur man gör en skattedeklaration är ju svettigt i sig…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[134643]
1/10/19, 2:17 PM
#9

Jag trodde nog typ att allt liksom skulle bli enklare - och kanske framförallt roligare? Just för att man skulle få välja själv. Äta vad man ville, städa när man ville, bara plugga om man faktiskt vill (efter gymnasiet då).

Och helt ärligt måste jag nog säga att det blev lite så 😃 Jag älskade att flytta hemifrån och få göra allt hur jag ville och när jag ville. Däremot har jag nu pluggat på universitet ett halvår så nu är det inte riktigt lika kul längre, hehe. Mycket stress och mycket arbete! 

Men just friheten med att kunna ha mina egna rutiner har varit guld värt för mig. Däremot så blev det som sagt kanske inte riiiiktligt lika stressfritt som jag hade förväntat mig. Och ibland saknar jag att få lagad mat, att någon betalar mina räkningar och städar mitt hus. Frihet är kul men innebär också mycket eget ansvar!

Calcifer
1/10/19, 2:29 PM
#10

#9 Jag håller med om det där med frihet. Det finns ju ingen där som säger åt dig gör si och så på den och den tiden. Men samtidigt inser man ju också att man får ett eget ansvar att se till att saker blir gjorda. Man måste se till att tvätta så man har rena kläder, man måste betala räkningar, man måste ordna en inkomst, man måste städa upp efter sig själv, man måste ordna sin egen mat. Nu när jag går hem till mamma för att äta lunch eller middag så är det sån enorm lyx att inte behöva fixa allt själv utan kanske bara hjälpa till att duka eller så. Man tog så mycket för givet när man var ung och bodde hemma innan man insåg att shit, nu när jag bor ensam måste jag fixa allt själv. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loka03
1/10/19, 2:38 PM
#11

Jag ska ta mer ansvar för mig själv. Jag ska aldrig röka eller dricka alkohol. Jag kommer nog vilja plugga på musikhögskolan eller något liknande. Kanske vill jobba lite extra. I den åldern är jag troligtvis också redo för tåspetsskor i dansen! :) Det kommer nog ta Lååång tid innan jag kan ha en egen lägenhet. Allt är bostadsrätter som kostar flera miljoner här i Stockholm. Så jag kommer säkert vara hemma i några år tills jag hittar en bra hyresrätt som man kan byta till. (Jag är 15)

Are humans real?👽👽👽

Maria
1/10/19, 2:39 PM
#12

Jag började jobba när jag var 17 och det enda jag väntade på var högre lön😉

Jag fick nytt jobb och träffade min man när jag var 18 så det löste sig haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zemlathebunny
1/10/19, 5:07 PM
#13

Jag har gett mig fan på att jag ska ha körkortet när jag är 18. (Fyller 17 i mars)

Annons:
Feliiciia
1/10/19, 5:18 PM
#14

Att jag inte måste rapportera hela mitt liv till min mamma, komma och gå som jag vill, få ett jobb. Typ mest sådana saker.

Xseros
1/10/19, 5:18 PM
#15

Volvo V70 😂


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

taxarärbäst
1/10/19, 5:28 PM
#16

#13 se till att klara allt på första gången det är jävligt dyrt att ta körkort

MonicaLagerquist
1/10/19, 6:17 PM
#17

Mitt viktigaste var att fixa körkortet.Fyllde i slutet på oktober och i december hade jag mitt efterlängtade körkort.

Stolt ägare till fem La permer

akvarium123
1/10/19, 7:55 PM
#18

Att som många andra. Få mitt körkort! Så skönt det kommer bli sedan att få skippa mamma/pappa i sätet bredvid och alltid behöva vara med. Inte för att jag övningskör just nu men det kommer bilda ett inre lugn när pappa och mamma kan sluta tjata om att övningsköra haha! Blir lite irriterande att höra samma visa varje dag, 5 gånger😂 "Tänk nu är det bara 1 år kvar tills du får börja övningsköra och jag kan slappna av". En typisk och återkommande kommentar från mina föräldrar😃 Nån annan som har fått stå emot något liknande tjat??

taxarärbäst
1/10/19, 8:01 PM
#19

#18 jag bor en timme från allt så mina föräldrar har aldrig tjatat om körkort och annat

Sasha W
1/11/19, 6:18 AM
#20

#0

jag är 15år Gammal :)

när jag blir 18: får jag registrera gårdsnamn inom Sveriges Kaninhoppares Riksförbund

FÖR DET GOTT FOLK ÄR IALLAFALL GARANTERAT :))

nej alvarligt hela mitt liv bygger på kaniner o kaninhoppning, så aa de va typ det

jag vet det är inte vad folk förväntar sig av en 15 åring att säga men vaddå jag är unik okok

och jag får ha mitt studiebidrag för mig själv :))

Annons:
[ThinkingMe]
1/11/19, 12:09 PM
#21

Den saken som jag längtar till som sker när jag blir 18 år, är att jag är helt självständig även enligt lagen. Mina vårdnadshavare har inga behörigheter över mig längre, det blir mitt egna val. 🙂

Upp till toppen
Annons: