Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 659 ggr
Travis D
2019-01-11 09:49

Skolkade..

Hej, jag skolkade första lektionen idag. Nu är jag sen till andra (började denna 9.30). Vet inte vad jag ska göra.. ska kag gå in på lektionen? Vet att alla kommer fråga vart jag va och vrf jag e sen.. eller gå till kuratorn? Är rädd att hon ska skicka mig till lektionen.. sitter just nu inne på en av toaletterna och har jätte ångest och ont i magen.. jag är sur på mig själv.. ibland hatar jag att vara mig själv.. Vad ska jag göra? Jag kan inte sitta här i 50 min, tror jag..

Annons:
Herveaux
2019-01-11 09:58
#1

Jag tycker du ska gå till lektionen, att sitta inne på toaletten kommer bara göra att du mår sämre. Bättre att komma in sent än att skolka en lektion till.
Kan du inte dra en vit lögn för nyfikna klasskompisar att du var hos tandläkaren eller liknande? 

Eller kan du gå till lektionen och prata med läraren om hur du mår och behöver gå till kuratorn?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

_Fisken
2019-01-11 10:02
#2

Exakt samma tankegångar får jag på SMS från min 14 åriga dotter ibland. Hon kommer sent till lektionen, funderar på hur fröken ska tycka och vad hon ska säga. Ångest…

Jag säger till henne "Kliv in i lektionsalen och be om ursäkt och gå o sätt dig.". Ibland funkar det, ibland inte.

Travis D
2019-01-11 10:07
#3

#1 har ssgt tandläkaren typ 10 ggr så dom kommer väl tro jag ska bli tandlös eller nåt.. 8:orna och 7A hat håltimma i typ 10 min så vågar inte smita ut nu.. ;-; Tror jag får smita ut när dom gått på lektion och då gå till kuratorn. Min klass, snarare några i min klass, tycker det är jätte viktigt att veta allt jag gör typ, går kag på tia undrar dim vart jag gick, var jag it på lektion undrar dom vart jag var, drar jag innan lektion undrar dom vart jag ska och massa sånt (tycker jag ger ganska tydliga tecken på att dom inte ska bry sig om vad jag gör) men dom fortsätter störa mig hela tiden -.- Nu är alla påväg till lektionen tror ja för det har blivit ganska tyst utanför

Travis D
2019-01-11 10:17
#4

Jag smet ut till mitt skåp tog min ipad och knackade på hos kuratorn. Fick inget svar och ingen kom och öppnade, antar att hon inte var här nu.. stack tillbaka till en av toaletterna men tog en annan denna gång.. har jätte ångest för jag vet verkligen inte hur jag kunde fucka upp såhär.. första gången jag missar matte.. Brukar skolka från idrotten.. det vet min kurator, min lärare, min mentor. Men det går liksom inte. Jag kan inte vara på en idrotts lektion det går bara inte. Jag slappade för länge och nu sitter jag i skiten.. #2 det är inte så lätt att gå in på lektionen.. det är jätte jobbigt, folk frågar, stirrar, snackar med varandra "varför tror ni hon är sen", "så hon kom idag", "trodde inte hon skulle komma" o.s.v. läraren tar det ganska. Chill men eleverna är ju så jobbiga..

taxarärbäst
2019-01-11 12:18
#5

var det värt att skolka?

Travis D
2019-01-11 12:50
#6

#5 ja, iaf från idrotten.

Annons:
shia
2019-01-11 17:45
#7

Kan börja med att jag själv sällan skolkat eller missat en lektion. med undantag för en gång. (men fick då gilltig frånvaro dock från de jag missade, lite komiskt, eller alltså inte i situationen men ja) 

då jag for från skolan efter idrotten för att fara till bron. iaf när jag senare kom tbx till typ näst sista lektionen den dagen(for till bup däremellan å sjukhuset, men ville inte hem så övertala å fara till skolan. hur korkat det än låter klarade jag inte av mamma å pappa som var väldigt ledsna just där å då. 

iaf kom jag typ 15 min efter fysiklektionen startat. å det är inte så jag bara kunde smyga in då man går in vid främre delen, å skulle behöva korsa hela klassrummet för å komma till min plats. stod där ute typ 5 min å velade hur jag skulle göra. men tillslut bestämde jag mig för att smyga in försiktigt. 

öppnade dörren å slank in, tog penna å sudd, läraren såg jag kom så hon tog fram min mapp till mig å jag gick till min plats å försökte låtsas som ingenting. han jag satt med skrattade dock å sa "du är sen" 

min ena kompis, som tyck skolan är väldigt jobbig å ångestladdad, (eller ja, två av mina kompisar, men ser knappt den ena längre…) tyck det kan vara otroligt jobbigt om de är sen, å skolkar då ofta hela den lektionen ist. i början kunde jag fråga vart den var osv, men det i ren nyfikenhet helt enkelt. men när jaf började förstå , alltså han förklara, slutadejag fråga och börjat säga istället vad bra att du kom :) 

det du kan be är att ngn av dina mentorer eller så kan säga till klassen att du har det lite tufft och att du tyck det är jobbigt när de frågar vart du var eller vrf du inte var där osv. 

så gjorde våra mentorer. samt även syven åt min kompis i höstas. hon sa ngt i stil med att han (eller hon sa ofc hon, men hon kallas för han nu, eller iaf) tyckte det var svårt att vara i skolan å att det blir jobbigt om folk frågar henne vart hon var å vrf hon ej kom osv, och att man hellre om man ska säga ngt kan säga att det är bra att han kom osv. (även sagt så om min andra kompis som var borta mkt)

är annars bara ärlig några gånger, så slutar de nog fråga efter ett tag. se det såhär, din klass märker när du inte är där- de skulle de ej göra om de ej brydde sig. 

om du inte vill gå in, å störa lektionen, knacka på dörren så din lärare kommer ut. då kan du förklara å ex fråga hur du ska göra. å sen gå in å sätta dig. osv

Travis D
2019-01-11 18:07
#8

#7 vill inte att hela min klass ska veta om hur jag har det hemma- det är inte deras ensak. Knackar man på dörren kommer antingen elev och öppnar eller så ropar dom bara "det är öppet". Satte mig iaf somsagt på toan igen till 10.20. Jag tog långa vägen upp och såg kuratorn gå mot sitt kontor så jag knackade på strax efter. (Typ 10.35). Snackade med henne tills 11.20 då min nästa lektion började 11.15. Jag kom självklart sent. Men min lärare var chill och frågade ingenting (han har lektionen innan som jag skippade). Men när jag satte mig ner frågade hon bredvid mig självklart vart jag va innan. Han på andra sidan oxå men avledde frågan med att ge honom min stress boll som jag fått av kuratorn (som folk av nån anledning gillar att hålla på med). Ångrade dock att jag gav honom den då det på direkten blev högljutt och av nån anledning får jag som typ stress attacker av höga ljud.. men fick tillbaka bollen efter lektionen. Vid skåpen blev jagvännu en gång frågad och ALLA runtom kring började kolla och väntade på mitt svar. Visste inte vad jag skulle göra så jag tog min väska och min jacka och trängde mig förbi alla. Och då stack jag hem (slutade då). Men kuratorn tycker jag och mamma borde gå till en typ familje terapeut. Då vi bråkar så mycket att vi bara kan vara tsm max 2 dar varannan vecka. Vet inte om ja vill.. Men iaf så klarade jag skoldan med endast 1 frånvaroanmälan då min Matte lärare inte av ngn anledning anmälde mig borta.

taxarärbäst
2019-01-11 18:49
#9

jag kan säga med erfarenhet att de inte blir bättre att skolka

Travis D
2019-01-11 19:10
#10

#9 ibland har man inget val

shia
2019-01-11 19:41
#11

de behöver inte veta om hur du har det hemma eller så. bara att du inte klarar av ex pressen i skolan men inte vill prata om det. för det är inte deras ensak.

_Fisken
2019-01-11 19:48
#12

Travis D.  Du är bra som går till skolan. Du kunde ha skitit i allt också å det gör du inte. 
Jag är anonym här så jag kan berätta. Min ena dotter kom hem o berättade hur ensam hon kände sig i skolan o hur hon satt på toaletterna. Hon visste inte vad hon skulle ta sig till. Hon gick i 8an då.  Jag gav henne tipset och ta med sig hörlurar och lyssna på musik. (Jag vet hur bra musik är i många fall). Hon gjorde det och musiken blev en dörröppnare för henne. Hon satte på Håkan Hellström(usch) och travade fram i korridorerna som om hon ägde stället. 
Nästa år lurade jag henne o ta sommarjobb på ett litet fik och då blev hon tvungen o lära sig handskas med andra människor.  
Detta hjälper kanske inte dig men för min dotter var musiken och hörlurarna en lösning som gjorde att den värsta perioden gick över.

shia
2019-01-11 19:55
#13

#12 vad bra att musiken hjälpte henne!
för mig, hjälpte det mkt att jobba på ett café-med att lära sig prata med människor å komunicera typ. å våga prata. för när jag började, kunde knappt prata med folk riktigt, hade jättesvårt å veta vad jag skulle säga osv. men iochmed kunder å arbetskamrater pratade vågade jag börja prata mer för att verka trevlig.  vilket när jag började nian märktes då jag vågade börja prata mer med andra i klassen. 

Ett till litet tips, om du inte vill prata men höra vad folk säger, he på hörlurar men utan musik.

Annons:
Upp till toppen
Annons: