Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 730 ggr
LeeKnow
2019-01-11 13:50

Välja kurser inför 3an

Börjar bli dags för mig att välja kurser inför 3an så undrar om någon härinne läst/läser Matte 4, Kemi 2 eller samhäll 1a2? Vad hade ni för förutsättningar i varje kurs? Hur svåra upplevde ni att de var? Hur mycket tid la ni på plugg?

Annons:
thistletoe
2019-01-11 14:42
#1

Jag har läst matte 4 och kemi 2, matte 4 på en termin (gick naturvetenskap med inriktning natur så vi skulle hinna 5 mattekurser på 6 terminer) och matte 4 tyckte jag var den tyngsta mattekursen jag gjort (läste även matte 5 som sagt). Pluggade mest bara det jag inte hann på lektionerna och repeterade inför prov, blev väl ett par timmar i veckan. Kemi 2 var roligare än kemi 1, krävde dock mer av min fritid eftersom det var mer utmanande. Kemi 2 tog me av min tid än matten, mest med skrivandet av labbrapporter och läsa kapitel inför och efter lektioner. Läsa i kemiboken tycker jag är oerhört tråkigt så det kan ju bidra till långt pluggtid, haha.

LeeKnow
2019-01-15 13:34
#2

#1 Tack för svaret! :) Hur mycket tyngre tyckte du matte 4 var jämfört med matte 3c? Hur mycket kunskap respektive vilja krävdes för att kämpa sig igenom kursen? Alltså går det om man har viljan trots att man kanske inte är bäst på matte? :) Var det mycket formler och uträkningar i kemi 2 likt i kemi 1? Hur mycket svårare var dessa uträkningar isånafall? :)

Leucanthemum
2019-01-15 13:48
#3

När jag läste hette de andra namn men om jag fattar det rätt motsvarar matte 3 förra matte c och matte 4 är matte D. Jag tyckte D var betydligt lättare än C, var liksom som att jag behövde ta mig över en ”kulle” i C-kursen och sen kom D med av bara farten :P la inte särskilt mycket tid på plugg, men jag gick på en skola med filosofin att man inte ska ha läxor utöver skolan. Hade dock klasskompisar som la ner lite rejält med tid, så det är ju individuellt hur lätt man tar in det. Kemi B (2) minns jag inte särskilt mycket av, men kan heller inte minnas att den skulle vara så mycket värre än A

thistletoe
2019-01-15 15:24
#4

#2 Kunde man det man lärt sig i tidigare kurser och hängde med på lektionerna och repeterade hemma så gick det tjänligt. För mig var kullen som #3 pratar om i matte 4 och sen blev matte 5 den kurs som var enkel. Jag övervägde att inte läsa matte 5 just pga matte 4, vilket 2/3 av klassen beslöt sig för, så den var inte enkel om man ska utgå från det. Kemi 2 är ju påbyggnad på kemi 1 så det är som "nästa nivå". Mycket av räkningen är ju bara enkel matte, men det kemiska bakom är lite svårare. Det blev mer inbakat i laborationerna i 2 än 1 och därmed mindre lektioner att råräkna och det tyckte åtminstone jag var kul. Man fick mer utveckla och tillämpa sin kunskap, om man säger så.

ipopuma
2019-01-15 20:48
#5

Läst alla. Kemi 2 var väl kul. Typ bara fakta som ska in. Matte 4 var riktigt rolig kurs! En av mina favoriter! Samhälle lätt kurs att få gk i men tyckte inte om den

Upp till toppen
Annons: