Kropp och själ

Hur får jag tillbaks min hunger?😔

2019-01-12 11:18 #0 av: Girl13

Hej, jag fyller 15 på måndag och mår helt utmärkt förutom en sak... Och det är att jag har förlurat min hunger nästan helt. Jag blir inte hungrig, och när jag äter så tar det emot men jag äter iallafall. Jag gick på p-piller och tänkte att dem var orsaken så jag slutade direkt med dem, sedan fick jag influensa och då har man ju inte riktigt någon matlust. Men nu är jag frisk men känner mig fortfarande inte hungrig, jag fick min mens tre dagar ungefär efter att jag slutade tvärt med mina p-piller, och på två veckor kunde jag nästan inte äta och gick ner 5 kg. Jag var så smal när jag kommtillbaks till skolan att jag gick runt och skämdes, jag skämdes så mycket över hur mager och hur smal jag blivit. Nu har jag gått upp 3 kg när jag börjat äta lite halvnormalt men fortfarande känner jag ingen hunger. SNÄLLA hjälp mig för jag är så rädd...

Anmäl
2019-01-12 11:35 #1 av: MonicaLagerquist

Ät små portionen ofta.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-01-12 11:42 #2 av: Calcifer

Säger som #1. Ät små portioner men ofta. Tvinga inte i dig mat som du inte gillar, utan bygg upp aptiten med att äta saker du älskar. Visst, på lång sikt är det ju bäst att äta nyttig och allsidig mat, men när du försöker få tillbaka hungern är det inget fel i att fokusera mer på saker som du känner att du kan få i dig för att det är så gott. 

Men med det sagt så är det inte som om jag säger att du ska äta godis till varje måltid. 

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-01-12 13:13 #3 av: ThatPie

Precis som #1 och #2 säger, ät små portioner och sådant du gillar. Har även jag vissa perioder när jag knappt kan äta något och lever då ofta på snabbnudlar, thaimat eller annat jag tycker är gott. Det är bättre att äta något, vad det än är, än att inte äta något alls. Efter ett tag brukar jag få upp aptiten och hungern igen.

Anmäl
2019-01-12 20:00 #4 av: shia

det som gjort att jag fått tbx hungern(var ett tag sen dock) men märkte att när jag åt regelbundet, så kom hungern sakta tbx. alltså om du ät frukost 7, lunch 12, å middag 17- varje dag, då ställ din kropp in sig på att då ska jag få mat. 

kom ihåg att du är värd minst lika mycket som personen du ser upp till:) vill du ngt tillräckligt mkt kommer du klara det 

Anmäl
2019-01-12 21:04 #5 av: Äppelsnäckan

Skär upp äpple/banan eller annan frukt ifall du gillar det och ha där du sitter/ta med dig när du ska iväg. Då kanske det blir automatiskt att du tar några bitar ibland.

Tycker du det är jobbigare att äta fast mat än flytande såsom yoghurt? Jag älskar barnmats-desserter såsom mango banan-smaken, det är ju liksom frukt i "flytande" krämig, len form. Ifall det skulle kännas mindre jobbigt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.