Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1345 ggr
Äppelsnäckan
2019-01-12 17:51

Social ångest?

Hur många här har social ångest/social fobi? Skriv gärna hur gamla ni är och hur detta påverkar er vardag ifall ni vill.

(Ifall en läkare/psykolog inte sagt att du har detta, skriv gärna att det är du själv som misstänker att du har det.)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Äppelsnäckan
2019-01-12 17:55
#1

Började gå hos BUP för min sociala fobi när jag var 11, är i dagsläget snart 19 och har fortfarande samma problem. Att gå till skolan är en kamp. Varje gång jag går igenom skolan mår jag jättedåligt över att folk ser mig. Precis som social fobi innebär så känner jag mig extremt granskad varenda ögonblick. 

Ska försöka få tag i lugnande så jag klarar av skolan lite bättre. Var hos läkaren och fick sertralin utskrivet för mina sociala problem men slutade ta dom i december och nu är det skitjobbigt att sitta i klassrummet igen.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Vikan
2019-01-12 22:53
#2

Har ingen diagnos mer än att jag har social fobiska drag enligt bup. Är 18 nu och har sedan jag var typ 13-14 när vi faktiskt började ha presentationer inför klassen haft problem. Just presentationer fryser det fast fullständigt och avskyr att ha fokus på mig, gäller även om man ska svara eller läsa saker högt. Ologiskt nog vet jag inte vad jag är rädd för - är katastrofalt dålig på känslor och läsa av mig själv så förstår inte vad jag oroar mig för, mer än att det inte går.

Whippetgerbilen
2019-01-14 10:08
#3

Jag har inte det på papper om man säger så, men jag är helt säker på att jag har det. Jag fyller 19 år i år och det påverkar min vardag mycket. Mestadels i skolan eftersom att jag undviker alla sociala sammanhang så jag har inga vänner där.

Dogs is my world ♥

Loka03
2019-01-15 20:19
#4

Jag har social ångest drag och högkänslighet, det fick jag på papper av BUP för några år sedan. Har haft det sedan jag var i dagisålder. Men det blommade ut på riktigt när jag blev mobbad i 4an till i mitten av 7an. Egentligen har ingen psykolog funkat för mig, bara en talpedagog som jag hade turen att få träffa på, hon hjälpte mig mycket. Men BUP var ett rent skämt i min syn. Det var som att de spottade på både mig och mina föräldrar och mina problem. 

Det påverkar min vardag oerhört mycket idag. Eftersom alla sociala sammanhang i t, ex skolan blir en mardröm. Min pappa måste följa mig till skolan varje dag på grund av den sociala ångesten. Ibland kan jag inte gå fram i kassan på ICA  och betala eller fråga i en affär och ber då t. ex min mamma att göra det istället.  Och på detta så stammar jag också….

Jag är 15 år, fyller 16 detta år. 

#0 Hoppas du blir bättre!❤️❤️❤️

Are humans real?👽👽👽

Själshjärta
2019-02-15 14:36
#5

Jag tror att jag kan ha något slag av social ångest. Jag har alltid varit osäker och känt mig "liten" när jag är ute bland folk. Blir riktigt paranoid utan tydlig orsak också… Det är jättejobbigt. Jag är snart 19 år och vågar knappt gå fram till kassan i butiken (om jag måste göra det går jag igenom alla tänkbara scenarion i huvudet innan jag samlar tillräckligt med mod för att göra det)! Det begränsar mig mycket, något som jag har börjat inse den senaste tiden. 

Jag har vänner, men det är mycket sällan jag far ut på stan med dem eller någonting. Känns liksom bara tryggast att vara hemma hela tiden; man behöver inte anstränga sig så mycket då. Visserligen har jag ångest om jag är ensam också, men då har jag i alla fall inga krav på mig att bete mig på ett visst sätt. 

Jag har länge tyckt att det är något fel på mig då jag upplever att allting är så jobbigt hela tiden och fått nedlåtande kommentarer av mina kompisar som inte förstår (vilket är förståeligt eftersom jag aldrig har berättat för dem hur jag egentligen upplever världen ute bland folk). Fast nu funderar jag att det kanske är social ångest…

Welcome to the Black Parade

Emki
2019-02-18 00:30
#6

Jag är 21 och jag har social ångest och det påverkar mycket av mitt liv. Hoppade av 2a året på gymnasiet för att läsa klart på distans. Hade extremt hög frånvaro och allt jag gjorde var å sitta i ett hörn på skolan. Varje gång jag går utanför lägenhetsdörren så börjar jag toksvettas pga ångesten och faktumet att jag går runt och luktar svett gör det inte lättare då det kan dra tills sig mer uppmärksamhet. Telefonsamtal till okända - Det går om jag skriver ner alla tänkbara frågor och svar till dom. Men hamnar man off topic så tappar jag orden och börjar stamma. Köer på mataffärer - är vuxen och bor själv så måste tyvärr gå och handla ibland. Är det lite folk går det bra (kassören och jag), men hamnar jag i en kö med både folk framför och bakom får jag kallsvettningar och svimningskänslor. Har vissa gånger behövt vika av för att inte svimma. Går mycket sällan till andra affärer, max nån gång per år. Har hund som hjälper mig mycket att utsätta mig själv för min sociala ångest, promenader är ett måste och ibland börjar folk prata med en. Inga vänner så umgås inte med folk, bara en sambo.

Annons:
Travis D
2019-02-19 20:04
#7

Jag har det, inte skrivet av läkare, och det påverkar hela min vardag. Jag är alltid själv. I skolan saknar jag vänner, som gör att jag är ensam hela tiden. Jag kan inte vara bland folk, eller där det är mycket folk/ högljutt/stökigt. Då blir jag så att jag nöstan gråter, börjar svettas, blir stressad och vill bara ta mig därifrån. Jag är 05:a å blir 14 i sommar.

Upp till toppen
Annons: