Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 404 ggr
Oklartliv123
1/13/19, 11:03 AM

(X) anledning till att må dåligt

Hejsan folket. Jag lever ett ganska normalt liv med mina två syskon, två föräldrar, två kaniner och en hund. Min syster har lidit av självskadebeteende och en ätstörning. Det påverkade mig inte alls något mycket när hon led av det då jag va typ 7 år, men nu är jah äldre och hon har berättat för mig hur det va att stiga upp mitt i natten för att träna osv. Hon har stora ärr på armarna. Eftersom hon har haft det tufft favoriseras hon verkligen av alla i våran familj (förutom djuren). Det är jobbigt men det är väl så för alla? Föräldrarna favoriserar. Tex så suckar alltid minn17 årifa bror när jag kommer in i rummet, oftast gör han någon grimars, rullar med ögonen och sedan gåe han ut. Han kan lämna ett samtal bara för att jag kommer in i rummet. Vi pratar aldrig längre. Mina föräldrar pratar aldrig med mig heller, aldrig på riktigt. Om jag säger något som jag verkligen vill prata om svarar de(om jag har tur. Annars är de bara tysta) med "mm". Och allt skylls på mig först. Är någonting borta är det jag som blir utskälld. Det är jobbigt för det är inte jag som tar grejerna. Min pappa är flexitarian så därför äter vi mycket vegetariskt, eftersom jag bara ät 13 år är jag lite tveksam till maten men då blir alla arga på mig. Som om att jag måste äta den äckliga fittmaten han lagat. Och när jag inte äter blir mamma arg och säger att jag har en ätstörning, sedan en dag efteråt uppmuntrar hon mig till att äta mindre och träna. Det är verkligen jätte jobbigt. Jag skär mig och det är jobbigt för tror inte detdär räcker som en anledning till att må dåligt… Har faktist ingen livslust kvar

Annons:
-Aida-
1/13/19, 11:20 AM
#1

Ta en stund med din familj runt bordet eller i soffan och säg till dom att du har något du behöver prata om, säg till dom som du känner och hur du upplever din vardag, att din livslust inte finns kvar. Du har också rätt att må dåligt och du har rätt att uttrycka de till dina föräldrar. Du kan också ta hjälp av din skolkurator till ett sådant samtal, de inkallas ett möte med kuratorn, dig och dina förälrar, då får du hjälp att hantera samtalet på ett vuxet sätt.

OlgaMaria
1/13/19, 11:24 AM
#2

Men kära vän! Det verkar som att du blivit väldigt försummad, och inte alls konstigt att du mår dåligt. Finns det någon annan vuxen du kan prata med? När det gäller maten kanske det skulle bli bättre om du lärde dig att laga mer mat själv? För du måste ju äta men det är jobbigt när alla vill äta olika saker. Om du lagar en köttfärssås t ex så räcker det ju många dagar till dig och då kan du ta fram det om du inte gillar den andra maten. 

Skickar dig en stor kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hundtok
1/13/19, 6:16 PM
#3

Mitt tips är lite sorgligt men det hjälper. Det är att skaffa ett intresse där du kan komma bort från familjen. Har också haft mycket familjeproblem och ju mer man slipper dem desto bättre blev det.

Upp till toppen
Annons: