Annons:
Etikettövrigt
Läst 576 ggr
Travis D
1/15/19, 10:10 AM

Mobbing

Hej, jag har en vän, min enda vän heheh, som blir mobbad. Hon har blivit det jätte länge (flera år) och hon blir det fortfarande- inte lika mycket men det händer ca 4-5 dagar i veckan. Vet inte vad jag kan göra för att hjälpa/stötta henne annat än att jag brukar hänga med henne efter skolan och då försöka få henne att förstå hur otrolig hon är och hur uppskattad, talang full och bra hon är men känns endå som om det tär på henne och hon blir mer nedstämd för varje gång det sker.. Vad kan jag göra? 😔

Annons:
Surpan
1/15/19, 10:12 AM
#1

Har du pratat med någon vuxen om det? Berättat för lärarna, rektorn, dina föräldrar? Vet hennes föräldrar om vad som händer eller kan kanske dina föräldrar ringa dom och berätta?

/Surpan

silverfiisk
1/15/19, 10:16 AM
#2

Stå upp för henne och säg ifrån när någon är elak. Prata med rektorn eller någon lärare och hennes föräldrar.

Lussan20
1/15/19, 10:17 AM
#3

Så bra hon har dig som förstår!

Mobbing är aldrig okey, den har många orsaker, avund, för att själv slippa bli mobbad mm.

Du kan vara hennes vän, prata med henne att problemet inte är hennes att det är mobbarna som har problem i själen.

Stärk henne i att hon duger, uppmuntra henne att prata med sina föräldrar och någon vuxen på skolan. Föräldrarna kanske inget vet?

Det gör så ont att bli mobbad, ibland även att vara en mobbare som bara gillas för att man är elak.

Ditt stöd är säkert otroligt viktigt, jag beundrar dig…Kram från Wonnalesan❤️🤗

Travis D
1/15/19, 10:28 AM
#4

#1 hon har sagt att hon inte vill att jag berättar för nån, då hon tror att det bara ska bli värre.. vill inte att hon ska tycka att jag sviker henne.. #2 går på olika skolor så är inte där när det sker.. #3 Tack 😁

Surpan
1/15/19, 10:34 AM
#5

#4 Peppa henne att berätta för sina föräldrar eller en annan vuxen. Hon kanske vill gå till ungdomsmottagningen och prata med en kurator? Du kan ju säga att du ska gå dit och testa och att hon ska boka en tid också?

Vill hon inte berätta för någon så tycker jag ändå att du ska prata med dina föräldrar och se om de kan prata med hennes föräldrar eller med skolan.

/Surpan

Lussan20
1/15/19, 10:49 AM
#6

Ibland kan det vara värre att prata med lärare. Men skolpsykologen har tystnadsplikt och kan ge bra råd.

Peppa henne att prata med sina föräldrar. Hoppas hon har stöd hemma?

Tur hon har dig, du känns så vuxen och insiktsfull. Jag hejar på i bakgrunden…Mvh/WL🌺

Annons:
Calcifer
1/15/19, 11:00 AM
#7

Jag blev mobbad genom hela min uppväxt, och visst, då hade jag säkert också blivit arg om någon talade om för vuxna hur jag blev behandlad. Men IDAG har jag varit så fruktansvärt tacksam att någon brydde sig tillräckligt för att säga till. Så det du bör göra är att informera hennes föräldrar eller någon annan vuxen i närheten av henne som kan hjälpa, oavsett om det sabbar er vänskap nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: