Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 822 ggr
shia
2019-01-24 22:26

Gymnasieval-ångest...

Hej… Jag vet verkligen inte vad sjutton jag ska välja på gymnasiet… För det första är enda anledningen jag kmr gå gymnasiet för jag vill läsa unghästberidare söderut sen. Å så måst jag ha gått gymnasie.. Annars skulle jag hoppat av direkt. Iaf…just nu har jag väl lyckats sortera ut till två st… Natur samt bild(estey bild å formgivning) Å sen inom det natur, natur med liu, bild eller bild med liu. Men det blir nästa del iaf. Jag tror att utvecklingsmässigt hade jag lärt mig mest av natur. Jag gillar att lära, lär mig snabbt, osv. Och att ha mkt matte osv är inga problem för mig, Men… Menmenmen. Jag vet inte om jag skulle klara av det. Alltså utåt skulle jag kunna klara det, m bra betyg osv. Men som många här ksk redan vet har jag sjukt mkt prestationskrav på mig själv. Mkt problem osv. Lätt stressad, panik osv. Är rädd att jag helt enkelt skulle gå in i väggen, igen å krascha. Då jag ställ så höga krav på mig. Bild däremot. Fördel är att det inte är lika mkt press osv på höga betyg utan känns friare. Jag kan slappna av när jag håller rpå mer kreativt å med händerna /dator osv. Att det inte finns ngt facit osv. Jag tror mentalt skulle bild vars bättre… Men nackdelen m bild är att det inte är lika mkt matte, eller no. Osv å man måste lägga till vissa för särskild behörighet osv. Som jag har på natur. Vill jag däremot läsa liu så på nstur funkar det bra, men på bild så skulle jag då inte kunna lägga till eng i å ma 3 å 4 typ osv. Jag vet att det är jag som väljer i slutändan osv… Men kan säga att vore jag frisk. Skulle nstur känns som en utmaning. Men roligt. Just nu.. När jag mår som jag gör… Känns det som att kasta sig utför ett bro… Hade jag vart frisk hade bild känns lite halvtråkigt då de ej är lika mkt utmaningar alltså i matte osv. Men nu som jag mår nu skulle de va rätt så skönt å kunna slappna av även under skoltid å kunna andas… Jag har verkligen ingen aning… Har så panik över allt detta..

Annons:
ThatPie
2019-01-24 22:39
#1

Vilka kurser är det du behöver lägga till på estetiska programmet (bild) för att komma in på det du vill plugga sedan? Är det många eller bara några stycken? Sedan kan man alltid läsa ”extra” matte (kommer inte just nu på vad det heter man man väljer det för tvåan och trean) kurser om man vill (jag läste en), du kan även, om din rektor godkänner det, läsa två ”extra” kurser på en termin (tror dock bara det går en gång). Det gjorde jag i tvåan, en matte kurs och en kurs i ridning. Efter det så får man välja om man vill läsa någon kurs i trean eller inte. I övrigt så skulle jag säga att ditt välmående borde stå högst upp på listan. Man kan plugga upp sig om man saknar några kurser, men det tär mycket mer av en att gå in i väggen. Sätt dig ner och tänk ”vilket av dessa val skulle relatera till att jag vid studenten fortfarande mår bra, kanske till och med ännu bättre än vad jag gör nu?”. Jag har sätt både föräldrar och kompisar antingen träffa väggen eller vara nära inpå och det är inget man vill göra, speciellt inte när man fortfarande är ung.

shia
2019-01-24 23:06
#2

Grejen är jag ej skulle behöva lägga till några kurser för det jag vill studera vidare, det jag vill är gå 1 år unghästberidare, å sedan ev 2 år beridare(diplomerad osv) Skulle det ej funka som ryttare av ngt slag för mig, vill jag satsa på trav elr travtränare, å funkar ej det, ridlärare/ridtränare. Möjligtvis veterinär skulle funka men 5 år utbildning står. Inte högt på min önskelista a om man säg så. Det som är är att läs jag liu, kan jag ej lägga till å läsa extra ma där å då. Utan får göra det efter gymnasiet. Skrev i en annan tråd precis att jag ska kolla å höra om de går å ha trav som liu. Fixar tränare å allt sådant. Osv. Sen så just inom hästvärden är betyg i matte osv inte sådär super viktigt utan hur man hanterar hästarna, hur duktig man är å frammåt osv.

ThatPie
2019-01-24 23:53
#3

2# Måste tyvärr ursäkta då jag har lite svårt att alltid förstå vad du menar, pga menings uppbyggnaden och förkortningarna. Alright, så mitt rips är fortfarande skriv upp de olika valen du kan göra i en slags tanke karta (eller i rader) typ såhär: Utbildning x -Så och såhär mycket/lite plugg under gymnasiet. -Kan jag läsa matte? (Som extra val eller i programmet) -Vad vill/kan jag bli efter denna utbildning. -Kurser jag saknar för y yrke/vidareutbildning (om några). -Hur kommer jag fysiskt och psykologiskt må efter denna utbildning. -Ger denna utbildningen mig något annat? Skriv bara rätt upp och ner vad varje program och utbildning ger dig. Helst korta menings så det är lätt att skilja dem åt med en snabb blick. Läs igenom dem. Tänk inte på ”om detta inte funkar så gör jag såhär” tvivla inte på din egen förmåga! Sure så ska man inte lägga alla kort i en hand, men plan B behöver inte ta upp så mycket plats. Det ska mer ligga där som en trygghet och säga ”jag fångar dig om det inte funkar” typ. I alla fall, stryk bort den utbildningen som lockar dig minst, kolla igenom de du har kvar och jobba dig upp till två eller en (vad du själv väljer) kvar. Du behöver inte göra alla val på samma gång vänta någon timme, sov på det eller diskutera det med någon utomstående. Men fokusera bara på de program/utbildningar du har var, inte de du ”valt bort”. Till sist kommer du veta ”det är är det jag absolut helst vill!!”, du kanske tvivlar på det i alla fall (det gjorde jag med mitt val förs). Men försök ändå att lita på ditt undermedvetna/din känsla. Och som sagt, det går alltid att plugga in kurser senare. Ens livs val kring karriär och de vägar man kan välja där tar inte slut bara för att man valde fel program på gymnasiet. Livet har precis börjat!! Finns människor som inte hittat vad de faktiskt trivs bäst att göra förens de är 35+!! Har halvt feber för tillfället så ursäktar ifall något låter konstigt eller är felstavat.

BokDuvan
2019-01-25 07:11
#4

Min SYV säger alltid att gymnasiet ska vara den roliga skoltiden, att det viktigaste är att man har kul och trivs med linjen och skolan. Om du får rätt behörighet för unghästberidare oavsett linje, tänk på din hälsa, om du är rädd för att du ska gå in i väggen då kanske bild är ett bättre val för att din skoltid ska bli bra. På samma gång är jag 100% säker på att du skulle klara kurserna i natur men risken är ju att du kommer må sämre. Kolla även på skolorna, vilken skulle du trivas bäst i osv? Vet att det är sjukt svårt, men lita på din magkänsla

shia
2019-01-25 12:58
#5

Grejen är dock nu, att jag måst kunna rida a msv B å 120 hoppning för å komma in på utbildningen. Då de gjort om nu så att beridar å unghästutbildare beridare är samma så utbildningen är tot 3 år. Kommer jag inte in vill jag antingen läsa veterinär, eller jobba i ngt stall å bli bättre å sen ev söka in. Grejen är dock jag inte vet om jag kommer kunna rida på den nivån, men ska höra med min ridlärare/tränare tror jag. Kommer aldrig kunna hoppa över 1 m på lektion. Då man rider i så varierande grupper osv. Däremot de som läs liu, specialidritt de får mer specifik träning å mer hoppning osv… Men tror går jag natur läs jag liu. Går jag bild läs jag inte liu. Men ja… Jag vet verkligen inte…

BokDuvan
2019-01-25 14:23
#6

#5 men är inte ansökningen till Liu stängd? Har för mig att man redan förra terminen behövde ansöka till liu men kan ha fel, du får nog kolla upp det

Annons:
ThatPie
2019-01-25 14:26
#7

#6 Jo nu när du säger det så tror jag också att det är så. Vet att min syster snackade om det (hon ska också välja gymnasium i år)

Alvirpo
2019-01-25 17:10
#8

Du har inte funderat på att gå Naturbruk inriktning häst? Är ju ett yrkesprogram, så är en generellt enklare linje med mindre krav, jämfört med natur och bild som båda är högskoleförberedande. Att lägga till ett par kurser borde inte vara några problem, det är det många som gör på yrkesprogrammen just för att få högskolebehörighet. Dessutom får du ju rida en del på lektionstid, och därmed bli en ännu bättre ryttare tills dess att du tar studenten och kan söka till beridare :)

shia
2019-01-25 17:42
#9

det är olika komun till kommun, och vilken gren. 

Ansökan till innebandy, klicka här -> **ansök senast 21 december
**Ansökan till fotboll, klicka här -> ansök senast 1 mars 2019 
Ansökan till övriga idrotter, klicka här-> ansök senast 1 mars 2019 

friidrott var ngn gång i oktober tror jag. så det går än att söka.

Niu var det innan första dec på typ alla tror jag(varav min kompis missförstod syven så det vart miss)

nja… naturbruks här är inte sådär superbra. var därför och kollade på ett i grann kommunen( var där på prao en vecka) och var jättefin skolmiljö osv, men nivån på utbildningen inom häst… (de flesta i ettan där låg kring min rid/hästnivå osv) de hade två hästlärare, en i stallet å en inom ridning/körning. var med på några lektioner och avskydde läraren direkt, han varm otroligt dålig på att lära ut, och såg hemskt ut när de ex skulle tömköra. å var nästan så jag ville ta över lektionen helt å hållet å sparka ut läraren. 

(fick förövrigt hjälpa å rida till en nordsvensk som var ny de hade tsm med den andra hästläraren, var bara hon som ridit honom där å hon ville se ngn annan rida. å det gick super å tog även galopp osv(utan å bocka som den tydligen gjorde annars) 

iaf tyckte hon jag absolut skulle satsa på ridning osv å det syntes jag var van å rida osv. men att jag hellre borde söka in till något större/bättre ridgymnasium söderut med mer ridfokus å utveckling å möjligheter där osv. 

just nu i kväll känns natur-natur med liu (ridning) som bästa alternativet. då man har mer hoppning osv på spec idrotten på ridskolan, å möjligheterna att utvecklas mer är större där. (där har man ksk hoppning 1-2 ggr/,månaden. vi har 1-2 ggr/termin…å då ofta med äldre ponnys i gruppen å hoppar aldrig mer än 60 på lektion där(vår grupp har hoppat 60 i typ 3-4 år snart, red på annan ridskola ett tag samtidigt å hoppade där 80-100. å var mkt mer utmanande i hoppning(red förövrig en b ponny-fjording som var lite speciell XD å de andra hade 170+ storhästar XD

Upp till toppen
Annons: