Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1321 ggr
Travis D
2019-01-27 20:29

Får inte åka till farfar...

Som ni säkert vet har jag problem med skolkning. Har kämpat och det har blivit bättre- en lektion då och då liksom. På onsdag fyller farfar år och min faster undrar om jag vill åka till honom med henne och vara där tills söndag. Jag och min farfar kommer bra överens och får träna Lorenzo när jag är där så vill ju SJÄLVKLART följa med. Men mamma säger att jag har tillräckligt mycket frånvaro. Men varför kämpa med skolan om jag inte tjänar något på det? Fattar inte varför jag inte få åka min faster och farfar är dom enda släktingarna jag gillar att umgås med. Pappa tycker det är okej att jag åker men mamma säger nej. Vad kan jag göra? 😖

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-27 20:33
#1

Jag håller med din mamma.

Vi har skolplikt här i Sverige.

Stolt ägare till fem La permer

Travis D
2019-01-27 20:35
#2

#1 men man kn ju söka ledighet om man ska åka bort av en anledning

Travis D
2019-01-27 20:36
#3

Bad inte om åsikter utan om vad jag kan göra för att övertala mamma 🙂

silverfiisk
2019-01-27 20:48
#4

#3 Ingenting. Din vårdnadshavare bestämmer över dig tills du är myndig. Acceptera hennes svar istället för att gnälla. Sköter du skolan så kanske du blir belönad och får göra det du vill.

ThatPie
2019-01-27 20:52
#5

Kan ni inte åka dit på helgen istället? Då är både du och föräldrarna lediga :) Man behöver ju inte prompt fira någon på just födelsedagen om man inte bor tillsammans. Själv brukar jag alltid bli firad under helgen samma vecka jag fyller år, då min mormor och morfar kommer upp till oss då.

Wilma4ever
2019-01-27 20:52
#6

Vet inte varför du skolkar men det spelar kanske iofs ingen roll. Om du är mobbad så Ok, jag fattar anledningen då borde skolledningen göra något men är det bara för du tycker det är trist så är det liksom nåt alla måste stå ut med. Kanske dumt be om råd hur man ska övertala mamma om att säga Ja när hon verkar vara den enda som typ tänker mer än fem minuter framåt. Ja, nu blev det en åsikt men ibland får man det man inte ber om utan det man behöver .

Annons:
Tjeja
2019-01-27 21:04
#7

Ansök om ledighet från skolan istället! Säger de ok så är ju det bättre, då kan du få med dig skolarbete att göra när du är borta och slipper hamna ännu mer efter.👍

Men om skolan säger nej i alla fall när man ansöker, ja då har du kanske varit borta så mycket att det är svårt för dig att komma ikapp i alla fall även om du inte är borta mer alls.

Då är det nog bäst att inte åka bort den dagen/de dagarna från skolan i alla fall, för det blir bara ännu jobbigare i skolan senare för dig i framtiden annars.💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2019-01-27 21:14
#8

Självklart ska du ju gå i skolan ifall du redan har mycket frånvaro är man borta från skolan kommer man efter. Tänk dig att varje gång du är borta så hänger det du missat som en vikt bakom dig ju fler såna vikter desto svårare blir det att gå framåt och till sist är det nästan omöjligt ta sig i mål.. Här i livet får man inte alltid göra som man vill oavsett ålder de flesta vuxna kan inte heller bara vara borta från jobbet i flera dar även om de skulle vilja vara det, utan de måste ansöka om ledigt ofta långt i förväg och man kan inte vara garanterad att få ledigt det beror på vilket arbete man har.

Travis D
2019-01-27 21:24
#9

#4 jag vill ju övertala henne till att ändra sig.

Travis D
2019-01-27 21:29
#10

#5 vill inte fira den 3 dagar efter. Vill fira den när dom har kalaset då min släkt kommer och dom träffar jag 1 gång om året #6 jag kommer bara ignorera det faktum att du skiter i det som skrivs och inte vet vad som hönder #7 har fått det skolarbetet som behövs och ligger bra till i övrigt d.v.s har kommit lika långt som resten av klassen så ligger inte efter eller så och har pratat med lärarna. #8 det är inte så att jag skolkar för att jag är cool utan för att jag har en anledning jag unte tänker ta upp för folk som #6 och andra här på forumet inte fattar sånt. Somsagt ignorerar jag era åsikter utan vill ha tips =)

Travis D
2019-01-27 21:30
#11

Ligger inte efter i något ämne dessutom utan ligger bra till i alla och har dessutom bra resultat på prov m.m och för i övrigt bra betyg. Så jag ligger inte efter.

silverfiisk
2019-01-27 21:32
#12

#9 Ja, jag förstår det, men jag tycker inte att du ska göra det. Acceptera vad hon säger. Det är dumt att missa mer av skolan om du redan skolkar. Kan du inte åka till din farfar efter skolan på fredag och vara där tills på söndag då? Så slipper du komma efter mer i skolan. Jag är säker på att din mamma säger nej för att hon vet att det är bäst för dig. Ju mer du missar i skolan desto jobbigare blir det att komma ikapp. Det är av omtanke och för din skull vi skriver som vi gör här, även om det låter drygt och inte är det du vill höra.

Vikan
2019-01-27 21:34
#13

#9 Grejen är att du inte kan övertala henne. Hon är din vårdnadshavare, hon bestämmer. Hon anser att du redan missat för mycket i skolan redan för att vara borta ännu mer och det är inget du kan ändra.

Men, bor din farfar långt borta? Finns det en chans att du kan vara där på eftermiddagen/kvällen och sedan åka hem?

Annons:
Travis D
2019-01-27 21:35
#14

#6 nej jag blir inte mobbad, och nej jag skolkar inte för att det är trist. Jag skolkar för att jag mår skit dåligt och inte kan vara i min klassrums miljö och för att jag ibland bara för sviktande hälsa och går från att må helt okej till att behöva spy och drar därför ofta till kuratorm och får frånvaro eller så sticker jag hem för att jah helt enkelt mår dåligt. Har fått ny medicin nu oxå så har massa ont i huvudet och ibland känns det som om mitt huvud krashar och som om mitt huvud äts upp innifrån. Detta är väl på ett ungefär hur jag mår, svårt att beskriva allt.

Travis D
2019-01-27 21:38
#15

#12 jag ligger inte efter i något och kan få med mig uppgifter hem. Åker jag på fredagen har jag missat allt- då kan jag lika gärna stanna hemma. #13 ca 2.5 timmar bort. Kan inte åka tåg så mycket då jag är otroligt åksjuk ochmpste byta tåg 2 ggr och sen ta buss vilken blir både mycket och dyrt om man ska pka fram och tillbaka över en dag..

Travis D
2019-01-27 21:40
#16

#14 är dessutom otroligt hatad av min klass och vet ärlig talat inte varför. Dom bara ogillar mig till 100% och det visar som verkligen tydligt

Honestyisdead
2019-01-27 23:07
#17

Du skolkar fortfarande, då är det inte läge för en belöning ännu. Du verkar vara väkdigt duktig som trots allt tidigare skolk inte ligger efter. 

Hoppas du har stöd och hjälp för ditt mående nu så du kan mp bättre och utnyttja hur bra du är för framtiden!

Det suger att inte få göra det man verkligen vill. Men så är det i livet tyvärr.

shia
2019-01-27 23:26
#18

Vill först av allt säga att du är stark som försöker gå till skolan när du gör det. Jag vet att det inte är så jävla lätt alltid som vissa tror. Om du har mkt frånvaro, är det svårt att missa några dagar. För 2 dagar blir lätt fler, 2 i månaden, 4 I månaden, vips har du 3 veckor. Förstår det känns surt å inte kunna fira med din farfar, men, bor han långt borta? Tänkte annars om du bara kunde vara där under just onsdag å sen fara hem å sen ksk hälsa på han under helgen? Du har inte tänkt på att höra m kommunen om möjlighet att läsa hemifrån? Eller större delen hemifrån å endast praktiska på skola/prov? Om du har det tufft hemma ksk du skulle kunna vara hos din farfar 3 dagar/v. (ex må-ons) å läsa hemifrån då, gå skola to fre å sen vara hemma på helgen?

Calcifer
2019-01-27 23:28
#19

Det är nog inte många som tycker du ska övertala din mamma att få göra nåt där hon säger nej av en god anledning. Hon gör det inte för att jävlas, utan för markera att om du skolkar så mycket som du gör så kommer du inte att belönas för det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2019-01-27 23:28
#20

Och som notis, den som anmält mer än ett inlägg som inte bröt mot någon regel kan lägga av med det, skulle inlägg bli borttagna för att någon röstat på dem för att de inte gillar det som skrivs så läggs de omedelbart tillbaka igen så det är bara slöseri med tid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2019-01-28 07:05
#21

#19 därför bad jg unte om åsikter. #18 tack, han bor 2,5h bort och firas av släkten på onsdagen så då missar jag hela hans födelsedags fest och missar att träffa min släkt på hans sida (Som jag gör en gång om året)

shia
2019-01-28 07:25
#22

Okej. Men kan du inte fara dit på morgonen? Å så far du hem efter sju/åtta? Tänk då är du ju hemma till tio, å kan gå skolan dagen efter? Om inte annat kan du föreslå det för din mamma. Så hon förstår att det är din farfars födelsedagsfest du inte vill missa, och att du kan tänka dig gå till skolan(och att du gör det) de andra dagarna? Tycker hon det blir för krångligt med skjutsande så ksk hon kan komma med dit? Hon eller din pappa? Eller om din faster kan tänka sig skjutsa hem dig? Ibland får man försöka hitta olika lösningar så ksk någon går om än det inte var som man tänkt

Loka03
2019-01-28 10:22
#23

Jag tycker att du ska få åka. Om han är en utav få personer som gör dig glad så är det självklart att du ska ta vara på tiden och fira hans födelsedag. Jag själv har också haft problem med skolkning och då fick jag också sådana små grejer som ”du får inte följa med och träffa hunden om du inte går i skolan i morgon”. Jag tror att det var desperata försök att få mig i skolan. Men nu när jag ser tillbaka så funkar det inte alls med små ”bestraffningar” om ett barn skolkar. För att det finns alltid en andledningen. Jag skolkade för att jag inte klarade av att vara i skolmiljö och klassrum. Det var när jag var 13 år så jag känner igen mig. Det är väldigt många här som säger att du ska respektera din mammas åsikt. Men vet hon hur mycket det här betyder för dig? Och om din pappa har sagt att det är ok så borde du få åka. Eftersom det är hans pappa och släktingar på hans sida så tycker jag att din pappas åsikt väger tyngre än din mammas. Om din pappa begär ledighet så borde det inte vara några problem. Det är ju inte bara din mamma som bestämmer. Hoppas du får åka!

Are humans real?👽👽👽

BokDuvan
2019-01-28 11:24
#24

Kan du inte sätta dig ner med henne och försöka komma fram till en kompromiss? Att du åker efter skolan på onsdagen och åker hem på torsdagen eller att du åker på onsdag morgon och kommer hem på torsdag. Om du inte har viktiga lektioner som du ska gå på, då bör du inte åka. Även om de inte blir exakt som du vill kanske din mamma ändå låter dig åka till slut. Du kan exempelvis lova att försöka dra ner på skolkandet även om det inte är det lättaste eller hjälpa till med sysslor hemma mer för att kompensera

Calcifer
2019-01-28 11:28
#25

#23 Fast att en förälder bestämmer att man inte får göra något pga skolkning behöver inte alls handla om någon slags bestraffning. Det är helt enkelt en konsekvens man själv valt genom att handla som man har gjort. Det är ju som att skylla på att lärarna bestraffar en med dåliga betyg för att man skolkar - när det naturligtvis är helt logiskt att ens betyg kan sjunka om man har mycket frånvaro…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2019-01-28 12:59
#26

#25 men jag har ju bättrat mig från skolkning och skolkar betydligt mycket mindre men eftersom jag inte tjänar någonting på att inte skolka varför sluta? Det är ju intr så att jag skolkar för att jag vill vara cool eller sän skit utan för att jag inte KAN vara i skolan.

Calcifer
2019-01-28 13:46
#27

#26 Om du mår så pass dåligt av att vara i skolan att du inte klarar av att gå dit måste du söka hjälp så att du kommer igenom det. Det blir inte direkt enklare ju äldre du blir, för då kommer pressen om betyg så man ska komma in på gymnasiet. På gymnasiet om du skolkar för mycket hamnar du på mätning och riskerar att förlora ditt studiebidrag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2019-01-28 14:06
#28

#27 på gymnasiet kommer jag inte skolka, och betyg och det är inga problem.

Calcifer
2019-01-28 14:09
#29

#28 Men om det som hindrar att du går i skolan nu förföljer dig in på gymnasiet då? Vad kommer skillnaden vara som gör att du låter bli att skolka då? Om jag förstått dig rätt har du anledningar till varför du skolkar, och inte gör det bara för att du har lust, de anledningarna kommer ju inte magiskt försvinna för att du börjar på gymnasiet om du inte är villig att försöka göra något åt det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loka03
2019-01-28 14:09
#30

#29Denna tråd handlade om tips på hur hon kunde få träffa sin farfar på hans födelsedag. Börja inte prata om betyg, skolkning eller gymnasium. Jag vet att sådant är viktigt men tråden handlade inte om det. Och jag tror inte att hon mår bättre av att du skriver så. Var mer förstående. Försök att sätta dig in i hennes situation. Som hon säger själv så har hon fina betyg och ligger bra i ämnena. Att träffa sin farfar några dagar är kanske det ända som gör henne glad just nu? Det kanske blir en positiv styrka som gör henne starkare och lite gladare. Eftersom detta verkar betyda mycket för henne så är det viktigt. Och om hon får ett ja av pappan så är det väl inga problem.

Are humans real?👽👽👽

Travis D
2019-01-28 14:11
#31

#29 det är rent av omöjligt. Nuvarande klassen kommer inte gå där, resten av skolan kommer inte vara där. Bara jag och Kakan.

Calcifer
2019-01-28 14:16
#32

#30 Nu råkar jag ha personlig erfarenhet av exakt samma situation som TS, så att sätta mig in i hennes skor är inga problem för mig. Min poäng är att om TS vill i framtiden slippa dessa problem kan det vara en bra idé att ta tag i det nu. Det skulle ju göra att nästa gång det är något hon vill göra så har hennes mamma ingen anledning till att säga nej. Som det låter på TS nu har mamman redan bestämt sig, så att försöka övertala i dagsläget låter inte som om det kommer fungera vad TS än gör.

#31 Det enda du kan göra i dagsläget är väl att försöka göra en deal med din mamma. Föreslå att ni ska sätta er ner och skriva ett kontrakt, där hennes del av avtalet är att du får åka till din farfar, och din del av avtalet är att du under x antal veckor inte får ha en enda ogiltig frånvaro, och har du det får din mamma välja den konsekvens som är bäst enligt henne (ta ifrån dig mobil, internet, dator, eller vad det nu kan vara). Förutom det låter det som om du helt enkelt får acceptera vad din mamma säger, som sagt är det inte orimligt av henne att säga nej med tanke på att du haft mycket frånvaro.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2019-02-04 16:43
#33

Hur gick det? Som jag ser det är det ganska oansvarigt av din faster att ens föreslå en sak som denna när det är vardag och du går i skolan. Och utan att ens fråga din mamma innan om detta. Att du sen blir besviken över att få ett nej kan jag förstå. Men ditt "jobb" just nu är skolan. Och lika lite som man kan bara strunta i att gå och jobba bara för att det finns något roligare att göra är det lika dumt att strunta i skolan. Och ju mer du struntar i den och ju mer du hamnar efter så kommer du känna mer och mer olust att gå till skolan. Så vänd detta så fort du kan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Travis D
2019-02-04 17:15
#34

#33 oansvarigt att fråga om jag vill följa med när minnfarfar fyller år? Varför skulle hon fråga mamma först? Jag har skiljda föräldrar så dom har ingen kontakt. Tycker det är en självklarhet att fråga någon om den vill följa med till dens farfar när han fyller år.

Annons:
Aleya
2019-02-04 17:58
#35

#34 oansvarigt att säga att ni skulle stanna så länge utan att fråga din mamma när du har skola.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Travis D
2019-02-04 19:39
#36

#35 hon hade ju planerat sin resa och sen undrade om jag ville följa med. Oansvarit att säga att vi skulle stanna till söndag? Om man äker 2 timmar kan man väl vara där längre än en dag? Sen var hans födelsedags fest på torsdagen så det var ju inte så att hon bestämde det.

Sugar Mist
2019-02-04 21:22
#37

#28 Jag var också väldigt duktig på att skolka och gick inte ens en kvarts termin i åttan till exempel, och tänkte också att i gymnasiet då jäklar ska jag bättra mig. 
Gissa vad jag inte gjorde? Bättrade mig.
Det är väldigt lätt att hamna i den situationen där man gör ursäkter för att undvika konflikter(Till exempel skola, att behöva möta lärare/andra elever som undrar varför man varit borta etc), och det är ett personlighetsdrag som är väldigt svårt att jobba bort.  
Snälla se till att ta tag i rutiner redan nu i grundskolan, skjut inte upp på det, det kommer hjälpa dig enormt senare i livet.

-

[Adream]
2019-02-04 21:27
#38

Hur gick det?

Aleya
2019-02-05 05:14
#39

#36 jag tror att du ärligt inte vill förstå det jag skriver för att det inte skulle vara i din fördel, men ska ändå förklara vad jag menar. Det jag menar är att om jag ska ta med en som är minderårig på ett kalas så skulle jag bara erbjuda kalaset och inte börja blanda in att stanna längre. För stanna hos någon kan man göra under lov eller helg. Så jag tycker hela situationen är onödig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: