Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 2149 ggr
Anonymmmmmmm
2019-01-29 15:34

Mens

Hej! Min mens kan vara lite varierad, men jag har nog ändå ganska mycket. Låt oss säga att nästan alla månader har varit normalmycket, men den här månaden har det varit ännu mer. Hursomhelst, i söndags fick jag mens igen. I måndags var det väääldigt jobbigt. När jag reser mig upp känns det som att det bara rinner. Jag skulle resa mig upp från en stol efter en lektion och blev tvungen att snabbt sätta mig ner igen, pinsamt.. Toalettpapprerna är otroligt tunna och omöjliga att torka sig med. Det känns dessutom som att alla hör vad man gör där inne, för väggarna är väldigt tunna (man hör lätt ut). Bara när jag går kan det kännas som att allt rinner, och jag drar konstant ner min tröja ifall jag skulle ha blödit igenom. Jag brukar som sagt ha ganska mycket mens, men det här är utöver det vanliga. Jag tycker att det är jättejobbigt att gå i skolan under de omständigheterna så jag var hemma idag. Är det ok att bara stanna hemma någon dag till för att sen gå torsdag/fredag? Skulle vara så skönt! Har inte varit hemma förut pga mens.(förutom den dagen som jag fick mens för första gången i sjuan). Får jättedåligt samvete att stanna hemma, inte pga skolan utan för mina föräldrar, usch, hatar att ljuga för dem. För att vara hemma idag skyllde jag på huvudvärk, och har såååååååååå dåligt samvete nu.. Får ångest.. Jag kunde sagt att jag hade mens från början men det tyckte jag kändes pinsamt igår och nu kan jag ju inte bara säga att jag ljög.. ugh Vet inte om någon ser vad jag skriver för min grammatik och mina meningsuppbyggnader är hemska, för jag skriver i stress, då jag vill ha ett svar snabbt!

Annons:
Oklartliv123
2019-01-29 15:43
#1

Jag brukar stanna hemma första dagen när min mens kommer, men det är pga min hemska mensvärk. Ingenting biter på den och mår så illa och har så mycket kramper att jag ändå inte kan jobba på lektionerna eller vara trevlig med kompisar. Men du kan nog vara hemma med gott samvete, vafan de blöder ju ur din fiffi varför ska du inte få vara hemma för det??!! Sedan att det blöder igenom, eller du tror att det gör det. Vad använder du? Binda? Menskopp? Tampong? Själv använder jag binda då tampong känns läskigt och menskopp med.. Heh. Men för att jag ska känna mig lugn brukar jag ha ish två trosor på mig. Så har mina vanliga trosor där bindan är på, sedan har jag (oftast) ett par kallingar (hahah) över eller ett par tunna tygshorts. Då brukar jag känna mig ganska lugn, och i början av mensen hade jag även en kofta som jag knöt runt midjan som extra skydd. 😁

silverfiisk
2019-01-29 15:44
#2

Jag tycker att du ska vara ärlig och berätta för dina föräldrar. Jag är säker på att dom kommer att förstå, och det är nog skönt för dig att slippa ljuga också. 

Jag vet inte vad du använder för skydd, men du kan testa nattbindor om du inte redan har gjort det. Dom är ofta lite större och tjockare, bra om man är rädd att blöda igenom. Annars kanske tamponger + binda kan vara ett alternativ? Eller menskopp? 

Angående att stanna hemma från skolan pga mens så tycker jag att det är upp till var och en. När jag var yngre hade jag så extrem mensvärk att jag inte ens kunde röra mig, så då var det självklart att stanna hemma. Det kan vara jättejobbigt att blöda mycket också, så om du känner att du behöver vara hemma så var det. Försök att prata med läraren så att du får uppgifter att göra om du orkar, så slipper du hamna efter i skolan.

Calcifer
2019-01-29 15:45
#3

Alla upplever sin mens olika. För en del är det som en extra detalj i livet de knappt behöver tänka på, för andra kan det vara en extrem plåga som förstör deras vardag när den dyker upp, och sen finns det en heeeeeeeeel bit där emellan där det kan variera hur besvärligt/jobbigt/obekvämt det är.

Om du är rädd för att blöda igenom skulle jag rekommendera att antingen satsa på en menskopp (när man lärt sig använda dem är de underbara), eller använda tampong plus en nattbinda. Hellre att du kombinerar två olika skydd men inte längre har panik för att det ska läcka. Jag tyckte också det var panikartat i början.

Sen är det så att du förmodligen kommer ha mens i drygt 30 år till, så förr eller senare är det bara att vänja sig vid att man ibland måste nämna det, eller att folk ibland kommer gissa det. De flesta hälsosamma kvinnor får ju mens förr eller senare, och det vet de flesta människor om. Din mamma har haft (har?) mens, och din pappa är garanterat 100% medveten om det. Pinsamheten sitter i ditt huvud, för dem är det inget de skulle bry sig om faktiskt.

Tycker inte det är fel heller att stanna hemma från skolan någon gång pga det. Som sagt kan mensen göra livet väldigt besvärligt för en del. Jag får sån extrem mensvärk fortfarande efter 16 år med mens att jag gråter, skriker, kräks och svimmar om jag inte äter starka värktabletter en vecka i månaden. Då är det inte möjligt för mig att t:ex arbeta eller gå i skola och jag hade frånvaro pga detta relativt ofta när jag gick i gymnasiet. Jag berättade helt sonika för mamma och för min mentor på skolan, båda är ju kvinnor och vet hur det kan vara, och det var inga problem för dem.

Sen kunde det ibland kännas extra skönt när t:ex en manlig lärare gnällde på att man varit på toa för länge och man vågade säga lite halvhögt "Jag har mens, det är inte som om jag har valt det, har du PROBLEM med det eller?!" som jag gjorde en gång. Vilket generade läraren bra mycket mer än mig och jag fick applåder av tjejerna i klassen. :P

Kort och gott, mens är nåt du kommer ha länge, och pinsamt kan det kännas, men det är faktiskt inte det. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonymmmmmmm
2019-01-29 16:06
#4

Tack för alla svar, betyder massor! Det känns som att jag kan andas ut nu. Jag tar åt mig alla bra tips! Har precis försökt börja använda tampong för några månader sedan men tycker att det är ganska obehagligt och svårt men börjar luckas lite bättre nu! Annars använder jag bindor! Tror att jag berättar för mamma sen, men vi får se! Och tack ännu en gång för alla svar!

powerade
2019-02-02 02:10
#5

Skulle verkligen rekommendera menskopp. Så himla skönt. Är man på ställen man är rädd att de ska ske en olycka kan man alltid ha binda på också så känns det nog bättre. Samt ha mörka byxor

Gaara
2019-02-28 15:21
#6

Jag rekommenderar också menskopp. Brukade gå med både tampong, tunn binda och papper mellan för att jag var så nojig över att läcka. Köpte min menskopp för kanske 3 år sedan och önskar sååå att jag köpt en tidigare. Har aldrig känt mig så trygg med mens som jag gör med koppen. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: