Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1664 ggr
Travis D
2019-02-01 00:02

Idrottsdagen

Kan någon rädda mig? Fick av någon jävla skull simning på idrottsdagen. Yay varmt vatten inomhus. Jätte härligt för folk som kan simma JAG KAN INTE SIMMA Kul det ska bli att drunkna inför min klass 🤦🏽‍♀️ Vad ska jag göra? Jag är 100% okapabel till att simma det är helt emot min natur och bryter fysikenslagar för hur jag är byggd 🤯 Rädda mig pls vad kan jag göra??

Annons:
Tarotstollan
2019-02-01 00:10
#1

Det enda rätta är väl att säga att du inte kan simma och fråga om det finns något annat du kan göra istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2019-02-01 00:22
#2

#1 Det är ett bra förslag!

Travis D
2019-02-01 00:33
#3

Att säga att jag inte kan simma är ju det pinsammaste som finns 😥😓får lösa det på ngt sätt. Känns som om dey är fysiskt omöjligt för mig att simma 🤦🏽‍♀️

Tarotstollan
2019-02-01 00:41
#4

Har ni fått simundervisning i skolan? Om inte, så är det nog många av er i klassen som inte kan simma.
Det är inte pinsamt att inte kunna simma, snarare farligt eftersom det kan hända olyckor väldigt lätt när barn/ungdomar leker runt i vatten.
Själv var jag 10 år när jag började lära mig simma och det var min kompis som lärde mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Travis D
2019-02-01 00:58
#5

Vi hr haft simnträning i skolan sedan typ 2:an. Och hade simning förut och då simmade alla utim jag som "var förkyld". Skillnaden är att vi har en annan simnlärare som är MYCKET strängare.. Jag kunde simma när kag var yngre men nu sjunker jag bara, blir kritvit efter 5 min i vattnet och läpparna blir mörkblå och jag darrar till döts 😔

Calcifer
2019-02-01 01:25
#6

#5 Då säger du det, helt enkelt. Säg att du fysiskt mår dåligt av det och dessutom psykiskt. Kanske blir det så att det blir något samtal med dig eller med din mamma eller din mentor, men det är ju antingen att vara ärlig eller ljuga att du är sjuk eller har mens eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Travis D
2019-02-01 08:47
#7

#6 kommer inte säga att jag mår dåligt av det- då kommer massa frågor. Tror bara jag skiter i att gå dit istället.

Calcifer
2019-02-01 09:21
#8

Ja då får du ju naturligtvis räkna med frågor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
2019-02-01 13:34
#9

Säg som det är bara. Det är bättre att du talar om för läraren varför du inte vill vara med, än att du bara låter bli att gå dit. Du behöver inte tycka att det är pinsamt, för det finns många som inte kan simma. Dock kanske det skulle vara bra om du lärde dig? Det är väldigt bra att kunna ifall det skulle hända något någon gång. Men som sagt, det är inget du behöver skämmas för.

Travis D
2019-02-01 13:49
#10

Ser inte varför det är så viktigt att kunna simma -.- Jag gillar ju inte skridskor, simning eller någon aktivitet som har med vatten och göra och undviker havet till 110%

silverfiisk
2019-02-01 13:55
#11

#10 För att du kan hamna i situationer där du måste kunna simma för att överleva, eller för att kunna rädda någon annan som håller på att drunkna. Men vill du inte lära dig så är det upp till dig. Var dock beredd på att det kan krävas simkunskaper för att klara idrotten i gymnasiet.. så var det iallafall på min skola. Men åter till inlägget, prata med läraren istället för att skolka. Det går säkert att lösa så att du får göra något annat istället.

Vikan
2019-02-01 14:22
#12

#11 klara simning på är nog ett måste på alla gymnasien om man inte har något särskilt tillstånd?

Men prata och säg som det är? Även om du uppfattar det som pinsamt tror jag inte din lärare kommer tycka det, lärare är nog med om konstigare situationer än det

akvarium123
2019-02-01 16:04
#13

#11 Gäller även i högstadiet som kriterie. Att man måste klara av att simma 200 meter varav minst 50 meter rygg.

Annons:
Travis D
2019-02-01 16:11
#14

#13 tror jag kan överleva med F i simning 😊

Ellen_
2019-02-01 18:08
#15

#14 simning ingår i idrott så får du F i simning får du F i idrott😅 Smartaste skulle vara att förklara som det är eller kanske prata med din mamma om att du behöver lära dig simma så att ni kan kolla simskolor eller liknande. Det är inte pinsamt att inte kunna simma men det är livsnödvändigt!

Travis D
2019-02-01 19:55
#16

#15 simning är inte hela betyget. Har alltid haft F i simning och har än sålänge haft B- C i simning Hatar vatten och har varken tid eller råd för simskola, det är jätte pinsamt. Håller jag mig borta från havet behöver jag inte oroa mig

BokDuvan
2019-02-02 00:48
#17

#16 det är inte hela betyget men det ingår fortfarande, om du har F i något betygskriterie ska du egentligen få F i idrott, men din lärare har väl någon anledning till att ge dig ett såpass högt betyg. Tycker du ska vara ärlig med dina simkunskaper, om du alltid haft F i simning fattar väl läraren uppenbarligen att något är fel så det bästa är att berätta. Hen kanske kan ordna så att du får göra något annat den dagen? Simning och livräddningskunskaper är dock enormt viktigt, även om du håller dig borta från sjöar och hav så kan det komma en dag då då du är på stranden utan att bada och en olycka händer. Eller så är du på kryssning och båten sjunker, min poäng är att du inte kan veta att inget kommer att hända bara för att undvika det. Om det är jobbigt med simskola, kan ingen du känner lära dig simma? Du behöver inte ens hoppa i de första gångerna, bara sitta vid kanten och doppa benen eller något

Diiziz
2019-02-02 11:17
#18

Du är inte ensam, jag kan inte heller simma.

//elliot

Kaninlover4life
2019-02-02 19:16
#19

Jag tycker du ska prata med din idrottslärare ENSAM och berätta som det är. Att du inte kan simma, och vill inte "skämma ut dig" framför alla andra. Och ifall du kanske skulle kunna lära sig simma privat på egen hand, och innan betygen sätts visa upp det för läraren?

Gick att lösa på det sättet på mitt gamla högstadium! Lycka till :)

Sugar Mist
2019-02-02 19:43
#20

Tala med din lärare i enrum, den lilla stundens potentiella skam kommer du inte lägga någon större vikt på när du blir äldre.

-

Annons:
Sindri
2019-02-02 20:00
#21

Du har kanske blivit rädd/panikslagen någon gång i vattnet så att du bli blockerad.  Det låter nästan som det.
Säg som det är till din lärare, att du har kunnat simma, men något har hänt, du vet inte vad som gör att du inte kan längre, du behöver få hjälp.
Om 10 år ser ditt liv helt annorlunda ut, du har andra kompisar, gör andra saker. Du kan aldrig hänga med till stranden en fin sommardag, åka på utflykt (där det kanske blir bad), åka båt, åka på kryssning. Du kan inte utgår ifrån det liv du lever idag. Hur många vuxna känner du som gör exakt samma saker nu som när de var tonåringar?

Du låser in dig själv i något du kommer att ångra djupt när du blir vuxen, för det kommer bara att bli mer och mer jobbigt att ta tag i det.

Jag lärde mig inte heller simma ordentligt när jag var liten, det vara bara utomhus som gällde och jag frös så jag skakade. Som tur är kunde jag ta igen det innan jag blev vuxen, men jag trodde också att man bara kunde låta bli att bada, men oj, så mycket jag hade gått miste om då.

[EM_L]
2019-02-02 20:34
#22

Bäst att du lär dig att simma!

Kan inte heller så bra och tog många år innan jag ens kunde simma på rygg.

För att många saker har hänt där jag fått panik i vattnet så jag inte kunnat ställa mig upp på botten.

Kan du inte simma och har F, så får du F i idrotten.

Travis D
2019-02-03 10:13
#23

Bara för att man får F i simning får man inte F i idrott. Isåfall har ni riktigt konstiga betyg. Men aja jag fixar det själv, tack ändå.

Vrilen
2019-02-03 10:41
#24

Det är så svenska betygssystemet ser ut så det gäller även din skola.

[134643]
2019-02-03 10:59
#25

#23 Jo, faktiskt måste man få godkänt i simning för att få godkänt i idrott. Det står bland annat på skolverkets hemsida. Det är med andra ord dina lärare som sätter felaktiga betyg, vilket kanske känns skönt för dig nu men det kommer antagligen komma tillbaka och bita dig senare. 

Jag tycker att du ska säga som det är till din lärare. Säg att du inte kan simma men att du vill lära dig. Det är så viktigt att kunna simma, man vet aldrig när det uppstår en situation där det kan rädda både ditt liv eller någon annans.

Travis D
2019-02-03 11:24
#26

Konstigt då är den fel på min skola antar jag =) för än sålänge så har jag C i idrott men f i simning så jag klarar mig nog ;-) #25 jag vill inte lära mig simma för dwt är helt onödigt. Bara korkat att lära sig simma om man ändå inte gillar att flyga, åka båt, vara i närheten av vattnet. Somsagt vill jag inte ha mer tips nu för jag klarar mig bättre själv.

Loka03
2019-02-03 12:15
#27

Jag kan simma men behöver inte visa upp det och kan få ett betyg iallafall. Så det är nog olika på olika skolor. Men lycka till, du kommer att klara det! :)

Are humans real?👽👽👽

Annons:
BokDuvan
2019-02-03 12:29
#28

#27 alla skolor SKA genomföra simprov men du kan även gå till badhuset o en simlärare utanför skolan och få ett intyg av de att du kan simma

91Marran
2019-02-03 12:51
#29

#28 Det stämmer! :)

Mvh
Mig

Xseros
2019-02-03 13:31
#30

Det spelar ingen roll om du inte gillar att åka båt eller vara nära vatten. Som någon annan sade i denna tråd så kommer du ångra dig mer att du aldrig lärde dig simma om 10 år än du kommer ångra att du sade till din gympalärare att du inte kunde simma. Du kommer kanske gilla att vara på stranden när du är 25 men inte nu. Din familj kanske också kommer att åka på semester då ni måste ta färja eller något som du måste med på.

Det är KRAV på att kunna simma i alla skolor i Sverige av en anledning. Det spelar ingen som helst roll om du tycker att det är onödigt. För att då har du FEL. Vill inte vara dryg men du tycker FEL.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Travis D
2019-02-03 14:58
#31

Man kan inte tycka fel. Jag tycker som jag vill och jag bestämmer själv vad fan jag ska lära mig och jag har bestämt mig för att jag kommer skita i det. Det är idrottslektion inte liv och död. Om jag inte tänker vara nära vatten är det fanimej bara slöseri på tid att lära mig. #30 jag hoppas du fattar att du inte gör NÅGONTING bättre??? Det du skriver får en bara att vilja skita i det mer.

Loka03
2019-02-03 15:43
#32

#28 Det stämmer såklart och jag håller med dig. :) Men det kan vara undantag ibland. Beroende på vilka behov man har och vad man kan. T, ex så simmar jag varje sommar i havet och det kan min mamma bevisa och därför behöver jag inte ta ett simprov nu i 9an. Men också för att jag har så stora sociala problem så att jag klarar inte av att vara i en simhall eller omklädningsrum. Men eftersom min mamma kan bekräfta att jag kan simma så behövde jag som sagt inte ta 9ans simprov. Men som sagt så är det viktigt att man kan simma. Eftersom jag går på en friskola så kanske det är andra regler eller? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Are humans real?👽👽👽

Vikan
2019-02-03 16:00
#33

#26 Heads up att på gymnasiet kan det vara striktare regler om du missar ett betygskriterie och kan riskera ett F. Om du inte vill berätta det nu, okej, men var beredd på att du kan behöva ta upp det nån gång i framtiden och möjligtivs förberdda dig på det om du inte vågar berätta det för din befintliga lärare. Läraren jag hade var väldigt medgörlig med de som inte ville vara med på simningen av olika anledningar och fixade så att de kunde göra om simningen ensamma t.ex.

BokDuvan
2019-02-03 16:09
#34

#32 även friskolor ska följa läroplanen där simning ska ingå och utgöra en del av betyget. Går själv i friskola och vi har haft simprov 3/4 läsår, det året vi inte hade var för att ett badhus stängde ner så alla skolor i min stad kunde bara använda en och vi fick väl helt enkelt inte plats. Dina sociala problem är nog anledningen till att din mamma får bekräfta dina simkunskaper, undantag finns ju

Annons:
Kaninlover4life
2019-02-04 07:19
#35

Du får F om du har F i simning. Till slutbetyget du får i nian MÅSTE du ha godkänt i det för att få ett betyg. Alla betygskriterier måste vara uppe på E nivå för att få ett E. Är något på F (simning) blir du ej godkänd.

Travis D
2019-02-04 07:40
#36

Då är det ngåor fel på hela mitt betyg för jag har fått F på fler saker men ändå fått C i slutbetyg Men minns inte att jag frågade om det så håll er till tråden eller inte här alls

Calcifer
2019-02-04 17:33
#37

Folk kanske helt enkelt bryr sig om dina betyg i framtiden även om du är för ung för att göra det nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
2019-02-04 17:49
#38

Om inte jag bryr mig behöver ni inte heller göra det.

silverfiisk
2019-02-04 18:15
#39

#38 Det är ju i välmening, inte för att vara dryga. Du kommer att få ett jobbigt vuxenliv om du inte bryr dig om saker som faktiskt är viktiga.

Calcifer
2019-02-04 18:35
#40

#38 Nu är detta inte första gången du inte riktigt förstår att efter barndomen kommer ett vuxenliv och där ser det mesta annorlunda ut. Ingen påpekar det för att vara elak utan för att det är bättre att vara beredd än att sen komma dit och bli sparkad i ansiktet av livet för att man vägrade försöka se längre fram och vad som gäller då.

I din ålder kommer man undan med mycket. Mycket av vad du gör nu och tycker är ok nu kan få dig utslängd på näsan från t:ex universitet i framtiden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: