Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 542 ggr
GemTwist
2019-02-03 15:25

(X) Har svårt att lita på folk

Hej! Jag har gått igenom ganska mycket i livet och har ganska mycket i bagaget. Är fosterplacerad, sexuellt utnyttjad och våldtagen samt varit i ett extremt destruktivt förhållande med en kille som uppvisar psykopatiska drag. (och det säger jag inte för att jag är ett galet ex) Har även blivit sviken av folk som skulle representera mina föräldrar och har insett mot min vilja att jag har väldigt svårt att lita på folk. Jag vill lita på dem, men hela min kropp är på spänn och jag har tankar om att alla kommer vända ryggen mot mig.

Jag har inte stört mig så mycket på det fram tills nu när jag inser hur allvarligt det kan vara. Har crushat lite på en kille och funderar på hur det hade varit ifall vi gick in i ett förhållande. Dock vet jag inte helt vad han tycker om mig, men när jag tänker på det inser jag att jag har lite problem.

För även om jag ser honom som en ursnäll, gullig, lite nervös, självsäker kille så har hela min kropp gått från förälskelse stadie till försvarsstadiet. Hela min kropp säger ifrån och ber mig att backa. Varför? För jag är rädd att han är en kille som bara är ute efter sex, som skryter inför sina killkompisar och att jag bara skulle vara ett objekt. Att han mot mig låtsas vara snäll och go men sedan visar sig vara fruktansvärd. Jag är helt enkelt rädd över att det ska bli som i min förra relation. Och den killen jag var ihop med skryter om att han skulle gjort slut med mig på min födelsedag fortfarande, även fast det var jag som gjorde slut och att det var en månad innan jag fyllde år. Jag är rädd att han kommer pusha mig till något jag inte vill och ja…

Jag vill försöka men är rädd över vem han egentligen är. Särskilt när han börjat göra små sexanspelningar eller vad man ska kalla det. 

Jag har även märkt i min umgängeskrets att de killar jag trott så bra om och känt att jag hade kunnat lita på skrattar åt våldtäktskämt, drogande av tjejer och uttnyttjandet och skrytet om sex.

Så egentligen är frågan: Hur ska jag gå tillväga för att våga bygga upp min tilltro till killar? Hade också varit skönt ifall någon velat dela med sig om en berättelse där de faktiskt kunnat lita på en kille. För jag vet att alla killar inte är som jag uppfattat dem och att jag troligtvis fått någon nitlott, men skulle verkligen vilja läsa några exempel.

Annons:
[134643]
2019-02-03 16:04
#1

Jag tror att det är viktigt att du inte är så hård mot dig själv. Det hade nästan varit konstigt om du inte hade svårt att lita på folk efter det du varit med om! Så stressa inte. Tillåt dig själv att känna känslorna, men försök också att reflektera och fundera över hur rimliga dem är. Har han gett dig någon anledning att tvivla? Diskutera kring dina känslor så inser du förhoppningsvis med tiden att de har fel. Jag tror att det ofta är en sådan där grej där man helt enkelt måste bli motbevisad så många gånger att man börjar inse att man hade fel. Det tar lite tid bara, och det är helt okej! 

Jag kan också lova att det finns bra killar. Förstående, tålmodiga, kärleksfulla, roliga, snälla, omtänksamma killar. De finns. Själv har jag dejtat en de senaste tre och ett halvt åren 😊 

Jag tycker att du ska vara ärlig med de killar du träffar. Förklara hur du känner och vad du behöver från deras sida, annars kanske du blir osäker för att de inte gör det, men de har ingen aning om att det är något du vill/behöver. De är inga tankeläsare. Jag har till exempel varit ärlig med min pojkvän om att jag behöver bli försäkrad om att han faktiskt tycker om mig när ångesten kickar in, så han är alltid noga med det. 

Så, summa summarum. Låt det ta tid. Stressa inte med den killen du tycker om. Lär känna honom först, berätta för honom hur du känner och se hur han reagerar. Förhoppningsvis vill han också göra allt han kan för att få dig att känna dig trygg med honom.

Upp till toppen
Annons: