Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 941 ggr
Travis D
2/3/19, 5:00 PM

Måste jag bo med mamma?

Hej.. Det är så att i typ mars/april åker pappa iväg i 3-4 månader.. eftersom jag inte kan bo ensam antar jag att jag kommer tvingas bo med Mamma och mina 3 bröder. Problemet är att jag inte kan. Jag mår 10 gånger så dåligt när jag bor med henne eller snarare när jag bor med mina bröder. Jag vet påriktigt inte om jag kommer överleva 3.5 månader med dom.. Att följa med pappa är inget alternativ men att bo hos mamma tror jag inte jag överlever.. kan inte bo med min faster och farfar i linköping för att missa 3.5 månaders skolan skulle väl blir för mycket.. antar att jag inte kan jobba på det hemma? Vad kan jag göra i detta fall? Asså måste jag bara ta att jag måste bo hos mamma eller finns det något jag kan göra? Sist jag bodde här på heltid blev jag deprimerad och mådde dåligt hela tiden.. var alltid nedstämd och framförallt klarade jag inte av skolan (det var då skolk problemet började) Jag vet inte vad jag ska göra för jag vet faktiskt inte om jag kan leva 3.5 månader här.. Vaf kan jag göra i denna situation? 😖😞

Annons:
Honestyisdead
2/3/19, 5:40 PM
#1

Det enda är väl att prata med soc. Men det krävs en hel del missförhållanden för att dom ska gå in.

Herveaux
2/3/19, 5:53 PM
#2

Minns jag rätt att din mamma och pappa bor väldigt nära varandra? I så fall kanske du kan ha pappas lägenhet som fristad och bo där själv en eller två dagar i veckan och få lite lugn och ro?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2/3/19, 6:45 PM
#3

TS, du behöver givetvis inte svara på det här, men om det handlar om övergrepp och liknande (vilket jag inte tror?) så bör det naturligtvis anmälas, via skolan, soc, polisen eller vem som helst som kan hjälpa dig. Om det "bara" (i jämförelse med ovanstående) är att de är jävliga rent allmänt så är det svårt att komma åt. Men…gör dig hörd! Prata med skolan, soc eller annan instans, säg hur dåligt du mår. Finns det dokumenterat nånstans att du mått dåligt tidigare? Kontakt med Bup, soc, kurator…? Det ska som sagt mycket till för att myndigheter eller motsvarande ska ingripa men prata som sagt gärna med någon i skolan. Mår du "tillräckligt" dåligt ska de göra en orosanmälan till soc. Dock är det få skolor som gör det, och det är långt ifrån säkert att soc engagerar sig. Har dessvärre ett par "situationer" på nära håll just nu, förutom att jag varit i liknande sits själv men det är ju längesedan. Tillägg; jag antar att det är i princip omöjligt att diskutera saken med dina föräldrar? Skulle Herveaux förslag kunna vara en lösning och skulle du i så fall klara av att ta hand om dig? Fixa skolan, läxor, Karin (hästen, för de som inte vet), rent allmänt med mat, sömn och annat? Hur gammal är det du är? 13? Då är det iofs möjligt att någon reagerar om du bor själv, även om det bara är ett par dagar i veckan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Adream]
2/3/19, 7:53 PM
#4

Skulle du inte kunna kompromissa med din mamma? ex att du ksk far hem till henne efter skolan, ät middag men sedan att du far till din pappas hus å är där på kvällarna/ sover? alt att du är hos din farafar/faster under helgerna?

Honestyisdead
2/3/19, 7:57 PM
#5

#4 Som förälder brukar man vilja ha sitt barn hemma på nätterna.

Travis D
2/3/19, 8:09 PM
#6

#2 2 dagar är max jag kan bo där utan att må mer dåligt än vanligt. 2 dar ihop brukar räcka (max) för att jag ska flytta upp till pappa resten av veckan för annars blir det massa bråk.. #3 nej det är inte övergrepp bara bråk och slagsmål varje dag.. ska prata med min kurator #4 kanske- jag vet inte riktigt.. hon är inte så lätt övertalad

Annons:
[Adream]
2/3/19, 9:59 PM
#7

Okej, men funkar ser inte att du sover hemma hos din mamma då? Å är övrig tid i din pappas hus/lägenhet. Tänk om du ksk kommer hem mellan åtta/nio om kvällarna?

Travis D
2/3/19, 10:12 PM
#8

#7 vet inte.. kanske skulle det gå.. En av mina kusiner (han gick i högstadiet eller i gymnasiet minns inte vilket) pluggade hemifrån i typ 1-2 år (gjorde samma arbete som dom andra fast hemma) Skulle jag kunna göra det? Om det bara är under tiden pappa är borta.. skulle var mindre skolkning, mera gjort och mer hästar..

Honestyisdead
2/3/19, 10:14 PM
#9

Det mpste du prata med skolan om, om nu dina föräldrar skulle tillåta det ens.

Men jag tvivlar på att det går.

Travis D
2/3/19, 10:18 PM
#10

Varför skulle det inte gå? :-(

Honestyisdead
2/3/19, 10:27 PM
#11

Dels pga din din frånvaro innan och att det vrukar krävas läkarintyg för distansstudier när man går i vanlig skola. Men blrja med att fråga skolan.

[Adream]
2/3/19, 10:29 PM
#12

Gymnasiet går det utan tvekan(sålänge du går teoretisk linje) Högstadiet är det nog svårare, spec om det bara gäller kortare tid. Med tanke mkt är praktiskt osv. Men tänk att om du tycker det är väldigt svårt att vara i skolan, kan ni höra m rektorn/kommunen osv om jlighet läsa delar hemifrån

Travis D
2/3/19, 10:29 PM
#13

Okej

Annons:
Calcifer
2/4/19, 1:16 AM
#14

Prata med din mamma och se om ni kan hitta en lösning. T:ex att du är hemma hos din pappa på dagarna men spenderar nätterna hos mamma. Se om ni kan göra en deal. T:ex att om du skolkar en enda dag under denna period så är dealen över och du måste vara hos din mamma heltid sen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

BokDuvan
2/4/19, 6:52 AM
#15

Vilken åk går du i? Runt den tiden sker väl alla NP så då är det kört för dig men du går väl inte i 6:an eller 9:an om jag minns rätt? Prata med skolan iaf

Lona
2/4/19, 10:09 AM
#16

Fast om du inte är i skolan är du ju ännu mer hemma… Visserligen finns stallet också men där bör du kanske inte spendera all din vakna tid (vilket jag faktiskt gjorde i åttan, men det var efter allvarlig sjukdom och utredning med skola, Bup och soc). Men som sagt, börja med att prata med kurator el liknande. Hur ni än löser det så måste det vara i samförstånd med skolan och dina föräldrar, kanske även med Bup och soc. Tänk dock på det som togs upp i en tidigare tråd, ibland kan det senare ligga en i fatet att olika myndigheter, Bup osv varit indragna i ens fall. Det gäller att väga det där mot varandra. I vilket fall tycker jag ändå att du/ni ska prata med skolan, de ser betydligt hårdare på skolk om de tror att man bara skiter i att gå dit än om det är för att man mår riktigt dåligt. Visserligen ska skolan fånga upp sådana elever men det sker alltför sällan. Vad är det för rutiner i nuläget om en elev skolkar/har frånvaro utan intyg?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2/4/19, 10:16 AM
#17

#16 i min skola är det så att om man har över en viss procent frånvaro blir det snack med en förälder, mentorn och kuratorn. Jag fick det snacket vid 46% frånvaro. Då blir det snack om varför man skolkar sen får man ett special schema som man måste följa hemma och massa möten med kuratorn. Annars vid en oanmäld frånvaro får mamma ett mail och en notis i schoolsoft per lektion man missar.

powerade
2/4/19, 11:48 AM
#18

Prata med båda föräldrarna ordentligt. Kan ju va bra att öva pånatt få vara lite ensam också. Beror ju på hur gammal man är. Men om du är hos mamma som Någon sa och ser till att du får i dig mat kanske du kan åka till din pappa och sova och bara vara ifred. Går han med på det först är det ju lättare att prata med den andra föräldern sen.

powerade
2/4/19, 11:49 AM
#19

Någon släkting till din pappa som inte jobbar som kan komma och bo med dig ?

Travis D
2/4/19, 12:07 PM
#20

#19 min farfar bor 2h bort och min faster bor ca 30min bort men är antagligen hos farfar men kanskekan kolla med henne Resten av familjen på pappas sida bor i cameron..

Annons:
Upp till toppen
Annons: