Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 669 ggr
Alice san
2019-02-03 18:24

Oförsiktighet på nätet

Jag har märkt hur otroligt lätt det är att få reda på information om andra. Man kan få reda på så mycket om folk med bara några klick. Tex. Adress, födelsedag, föräldrar, skola. Såklart så andvänder jag inte informationen jag stalkar inte folk. Men jag ska ge er ett exempel påhittat alltså. Jag hittar en tjej på blocket jag vill få reda på när hon fyller år. Jag skrollar ner och ser hennes namn. Jag skriver in det på insta och hon dyker upp jag ser en bild på henne med en vän. Hon har taggat sin vän. Jag går in på vännens insta. Jag ser en bild på hon och hennes vän. Under den står det ”grattis på födelsedagen …..” under kan jag se datumet bilden laddades upp och nu vet jag när hon fyller år. Min poäng är att för det första bli privata på scociala medier, fråga era vänner innan ni lägger upp en bild på dem och sen taggar dem och var försiktig med privat information för det är lättare att få reda på privata saker en vad ni tror.

Annons:
ThatPie
2019-02-03 19:17
#1

#1 Det är faktiskt lättare att få reda på saker om någon än bara vad som läggs upp på sociala medier. Sure man kan få reda på mer personliga saker, men adress, födelsedag, hur mycket man troligen tjänar och massa annat finner du på de flesta ”hitta person eller telefon nummer” sidor. Så räcker med ett namn eller telefon nummer och du får reda på en hel del. Så klart så står jag för att man ska försöka vara så försiktig som möjligt med vad man lägger ut, men vet att folk kan finna en genom att bara vara med i samma gruppchatt som dig och några vänner. Hade en okänd snubbe som lyckades ta reda på vem jag var och var jag bodde genom att bara vara med i samma gruppchatt som mig och några kompisar (den var öppen för alla då var inte bara vi). Det lödde som tur var inte till mer än en blockning.

Travis D
2019-02-03 22:16
#2

Jag har mitt privata konto privat och mitt hästkonto å amdra konton öppna eftersom jag vill ha fler följare på dom men privatare på den andra. Jag är ju väldigt bra på att hitta information om folk har typ fått det från min mamma hahah för hon e oxå det. Taggar alltid mina vänner som e med på bilden jag lägger upp men dom kan ju ta bort taggen om dom inte vill vara med eller vara privata. Sen frågar man ju innan man lägger upp på andra :-)

BokDuvan
2019-02-04 06:54
#3

Det är därför jag typ aldrig väljer att ha ett användarnamn som liknar mitt riktiga namn när jag spelar spel eller behöver göra ett konto. Postar aldrig på insta typ och bara de jag känner på snap, inte de som bara går i min skola och jag aldrig pratat med

Lona
2019-02-08 18:19
#4

Jag taggar aldrig utan att fråga först, även om det gäller någon jag känner väl och inga andra än mina vänner kan se inläggen. Sen delar jag ALDRIG personefterlysningar på sociala medier såvida det inte garanterat är polisen eller Missing People som efterlyser. Det gäller för det mesta även stulna hundar - få av de efterlysningar som man ser är egentligen en "äkta stöld" när man börjar gräva i sakem, de flesta beror på något personligt tjafs eller andra underligheter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: