Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1936 ggr
akvarium123
2/5/19, 2:19 PM

Hur är eran skollunch?

Hej!

Det är mycket kritik kring vår skolmat i min skola och tänkte höra hur det är med eran skolmat i era skolor. Alla svar i undersökningen är anonyma men du får gärna skriva ditt svar och diskutera frågan vidare i denna tråd hur eran mat är osv. 

Med utemat menar jag att ha med egen mat, kan vara macka eller liknande men kan också vara att gå till restaurang/cafe.

Annons:
Travis D
2/5/19, 3:26 PM
#1

Alla skolor jag gått på har barnen bara klagat, det gör dom nu oxå. Men den jag ätkt tycker jag är riktigt god! Äter dock inte lunch längre men det är verkligen inte p.g.a maten! 😁

[Erica. Lundstrom]
2/5/19, 4:21 PM
#2

Alltså, nu är väl maten helt okej skulle jag tro, vi har lugnat oss lite iaf. (var några I klassen som tog upp med tidningen osv å gjorde både reportage i tidningen samt filmade haha.) Äter dock inte skolmaten. Men ja. Det är en annan femma

BokDuvan
2/5/19, 4:31 PM
#3

Att den är dålig, vi har inget kök så maten lagas i en annan stad 45 minuter bort och transporteras hit och ärligt talat är det inte så gott, de pepprar typ alla lasagner o grytor osv me massa peppar och de har sjukt konstiga kombinationer på mat ibland. En gång fick vi nudelsoppa vilket var 1% vatten, 98% spagetti och 1% grönsaker typ, har bild på det och det ser skitäckligt ut tbh. Häromdagen fick vi ”krämig kycklingsoppa” vilket var gult vatten med knappt någon kyckling i alls. Tog en vanlig portion och hade en liten kycklingbit inte större än en femkrona. Den enda maten som är god är chicken nuggets o spagetti med köttfärsås men det är fortfarande inte ”wow va gott”. Dessutom får vi ba 4 nuggets vilket är för lite för en 16-åring :/. Potatisen är skitäcklig med och grönsakerna torra, salladen är typ kål. De transporterar ju maten hit så då försvinner ju näringen med, mamma räknade på det o kom fram till att sista årskursen som äter äter mat med hälften av ursprungsnäringen. Hur ska vi elever klara oss på det? Äter alltid lite men går oftast hungrig

Magrat
2/5/19, 4:41 PM
#4

Nu var det ju några år sedan jag åt skolmat, men vad jag vill mimnas var det en bra balanserad kost enligt tallriksmodellen. Jag skulle kunna ge pengar för att få skolmat igen ;)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Vrilen
2/5/19, 4:42 PM
#5

Vår mat är oftast god. Äter dock aldrig lunch längre av andra stjäl.

Travis D
2/5/19, 4:57 PM
#6

Du borde gör ett alternativ osm är "jag gillar skolmaten men äter den inte" eller nåt sånt för jag gillar vår skolmat men äter inte lunch. Det är inte på grund av hur den smakar eller så. Och jag äter inte ute utan jag skippar den helt.

Annons:
akvarium123
2/5/19, 5:02 PM
#7

För oss har vi inget kök på skolan utan ett så fint namn som centralkök som dom kallar det där maten tillagas.  Också transporteras maten till skolan. Vi har haft 1 rätt förut och då var det mycket godare för då hade man fokus på just den rätten medans nu har vi 3 st olika rätter vilket inte alls blir på samma sätt. Fokuset försvinner och fler och fler saker får sämre kvalitet. Från att maten var god då de hade en bättre budget. Till att nu ha samma budget fast att 3 st olika rätter skulle dela på dessa pengarna vilket gjort att maten inte längre har samma kvalitet som den har haft. 

Av någon anledning har de i köket alltid haft problem med potatis. Den går inte att tillaga på något enkelt sätt för dom. Potatisen blir alltså alltid för hårda och trots upprepande att man ska koka den längre så görs ingen skillnad. Dessutom så är potatisen mer lik potatismos än potatis då de yngre eleverna, sorry ska inte säga att alla är så men just 7;orna är de som slarvar mest. Jag tror även vi gjorde på det sättet också när jag gick i 7;an men nu har jag förstått hur vi verkligen brutalt förstörde maten. Det går inte att gräva fram potatis som man gjorde i sjuan utan nu får man mer "plocka" de lite försiktigt med skeden så att de inte mosas. Så därför så gillar jag inte saker som har med potatis att göra i skolan då det mest bara blir småklumpar och rätten. 

Sedan så blir det oftast väldigt mycket fel i vad som ska vara till vad. Exempelvis; Köttfärsås tillsammans med Potatis fungerar inte.  Vi vill hellre ha spagetti. Sådana här tankar kring vad som ska vara till vad händer väldigt väldigt ofta. 

Och sedan är det så att de få gånger kring året som vi har matråd så känns det mest som att de på kommunens sida mm bara är där för att försvara sig och lära oss hur svårt det är att laga mat till 5000 personer varje dag. Det är ju trots allt KONSTRUKTIV KRITIK vi ger och inte negativ kritik. Så vi får aldrig någon ändring.

Det är som att vi inte vill ha fiskbullar i dillsås och pasta. Dels för att vi då vill ha potatis till denna rätt och inte ris och sedan att det inte är värt att ge fiskbullar då det slängs mer än vanligt dessa dagarna och det är onödigt att slänga mat som man faktiskt redan från början visste om att det inte är många som äter. Men trots det så serveras detta fler och fler gånger per år. Det minskas inte utan ökar.

akvarium123
2/5/19, 5:10 PM
#8

Glömde skriva att de gånger vi inte har det som jag nämnde här så är det oftast grytor med kanske 95% vatten och 5% andra saker. Man ser nästan botten av grytan.

#3 Mycket dåligt ju! Och att bara få 4 chocken Nuggets?? Där har vi turen att vi får ta av andra saker inte just chocken Nuggets. Vi får ta hur mycket vi vill av allt vi vill ha. 

#6 Du kan klicka på Övrigt om du vill och kommentera här inne🙂

Men vissa här inne ser jag att ni gillar/gillade skolans mat. Det är ju så det ska vara!

BokDuvan
2/5/19, 5:14 PM
#9

#8 jaa det är lite absurda gränser när niorna äter lika mycket som de i fyran… på min förra skola hade de gräns men det var bara rekommendation då man fick ta mer om man ville, det var mest för att man skulle tänka lite innan

Xseros
2/5/19, 5:29 PM
#10

Folk klagar för mycket på maten. Här får vi gratis mat i skolan och matbespisarna lägger ner så mycket arbete. De jobbar hela förmiddagen att förbereda en välbalanserad middag och så klagar bara folk. Lite respekt tycker man ju.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Calcifer
2/5/19, 5:31 PM
#11

Nu var det ett tag sen jag gick i skola där maten ingick. Så jag valde övrigt. 

I åk 1-2 gick jag i en pytteliten skola (drygt 60 elever sammanlagt) och all mat var hemlagad så gott det går och det märktes. Älskade den.

I åk 3-7 hade vi underbar skolmat, vår skola vann pris för Sveriges bästa skolmat ett år. Sen slutade en av mattanterna som var den som såg till att kvalitén hölls uppe och den blev mycket sämre.

På gymnasiet var maten helt okej. Inte gourmet, men den gick att äta och vissa rätter var vansinnigt god. Jag och en vän åt dock nästan alltid salladsbuffé varje onsdag då vi hatade fisk och det serverades den dagen - plus att vi hade teaterlektion i samma byggnad där restaurangen låg så vi skulle ändå behöva promenera dit den dagen.

Ett problem jag hört om nu från familj är att deras barn inte får ta om i matsalen. Alla får en portion, sen får de inget mer. Mackor får de äta om de inte är mätta. Det handlar alltså inte om att maten inte är god, utan att de helt enkelt inte får äta tills de blir mätta. Sonen i den familjen blir inte mätt utav den standardportion de får och måste alltid äta mackor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

91Marran
2/5/19, 5:53 PM
#12

Jag var rätt kräsen när jag gick i skolan. Fick leva på knäckebröd och peta ut det som jag åt. Jag önskar att de funnits mackor att äta. Jag åt knappt ingenting från dagis tills gymnasiet. På dagis/förskolan var man tvungen att äta det som lades på tallriken. Efter minst en timme så gav de argt upp. Jag åt knappt något. Jag önskar att jag kunde äta lika lite nu som jag gjorde i högstadiet. Då hade jag varit normalviktig. Tänk att äta en halv potatis och fyra köttbullar och överleva på det, det är något som jag strävar efter att komma tillbaka till.

Mvh
Mig

BokDuvan
2/5/19, 9:42 PM
#13

#10 skulle dock inte kalla vår mat välbalanserad eller ens näringsrik… #11 ja håller med, de brukar ofta ge oss typ 6 små köttbullar eller fyra nuggets eller en liten fiskfilé och förvänta sig att vi ska bli mätta på det. ”Ät mer ris pasta och potatis” säger de då. Potatisen är hård på utsidan men typ mos på insidan och smakar hemskt. Det finns sedan knäckebröd så det får man typ äta sig mätt på. Det erbjuds extralunch en viss tid där man får komma o äta igen, men hur lätt är det när man har lektioner den tiden?

Annons:
Xseros
2/5/19, 10:32 PM
#14

#11 aldrig hört om något sådant. Låter ju konstigt att man inte får ta om när mackor troligare är dyrare än lite potis


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[HästTokigTjej]
2/6/19, 7:55 AM
#15

Går oftast inte till matsalen, mest för annat men sen är inte maten speciellt rolig heller. Jag äter vegetariskt och tycker inte att den brukar vara jättebra, de andra i min klass som äter ”vanlig” mat gillar inte den heller men det kan ju inte jag säga så mycket om :) Ibland händer det att de faktiskt har nåt helt okej, men då kan den vara helt slut. Det har hänt några ggr/termin då de oftast inte lagar så mycket vegetariskt. Efter att några tog upp d, så har dem börjat lägga undan, men senast jag var i matsalen hade de lagt undan 2 falaflar(?) åt mig. När jag frågade om det fanns mer såg hon inte problemet och sa åt mig att ta knäckebröd :/ Har salladsbord också, men d består av typ blomkål med färskost, sill, riven morot o palsternacka.

powerade
2/6/19, 10:22 AM
#16

När jag gick skola på upp till högstadiet tyckte jag inte det var fel på maten bara konstiga maträtter som gjorde att jag inte åt den. I gymnasiet var det okej mat med åt sällan då jag inte ville gå typ 1km o äta själv.

akvarium123
2/6/19, 6:21 PM
#17

#10 Såklart så ska man inte klaga i onödan och det är absolut inte det jag vill framhålla utan det jag vill ha reda på i detta inlägg är hur andra har det i andra skolor. Är det likadant som oss att man har dålig kvalitet av mat eller är det bra och mat med god kvalitet i skolorna? Kanske är min kommun ett undantag som inte har samma kvalitet som resten av Sverige. 

#11 Den skolan vill jag börja på😃 

#13 Jag tror att det är just det att ni kanske har för samtliga årskurser för er? FSK upp till 9;an. Då kanske dom tar och säger en gräns för genomsnittet. Men du kanske kan fråga köket ifall du kan ta mer mat?

[Erica. Lundstrom]
2/6/19, 6:40 PM
#18

Grejen är här varierar det så sjukt mellan skolorna, beroende på antal elever samt om de lagar maten där eller så. De har som mål att inom några år ska all mat tillagas på skolorna. Men där maten tillagas där samt gymnasieskolorna är det bra. På gymnasieskolorna har de ofta 3-4 bra och goda rätter att välja mellan(fisk, kyckling, vegetarisk, kött, veganskt)

BokDuvan
2/6/19, 8:35 PM
#19

#17 det är från åk 4-9 men åk 4-5 är på en egen våning, dock kan de inte generalisera så, då får vi inte i oss tillräckligt med mat i skolan. Om man vill ha mer får man komma tillbaka vid 12:30 men hur lätt är det när man har lektioner just den tiden att gå och äta sig mätt då? Det varierar i min stad också hur god maten är, mina bröder går på andra skolor, i den ena tillagas maten på plats men är tydligen äcklig men på den andra transporteras den från en annan stad och är jättegod. På ett gymnasium tillagas maten också på plats men är tydligen inte heller god :/

vendelay
2/7/19, 12:56 PM
#20

Det var ganska länge sen jag gick ut gymnasiet nu (är 24 år) men jag har alltid gillat skolmaten i alla skolor jag gått på, jag är dock inte kräsen med maten så det kan bero på det (många barn har ju svårt med olika konsistenser eller smaker menar jag). Mitt problem var snarare miljön i skolmatsalen, i gymnasiet gick jag aldrig till matsalen (seriöst, gick några gånger under ettan men inte en enda gång under tvåan och trean) för det var så högljutt och stökigt och stressigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
MonicaLagerquist
2/7/19, 2:46 PM
#21

Jag har alltid ätit av skolmaten och även som vuxen betalt för den.

Jobbat i köket på ett antal skolor.

På vissa skolor får man inte ta hur mycket sovel som helst utan det ska vara balans mellan sovel och potatis/ris/pasta.

Sen upplevde jag att många av främst gymnasieungarna ville ha vegetariskt .Men då skulle det vara pasta och ostsås eller sojakorv för grönsaker tyckte de inte om!

Sen kastas det massor av mat. Ungarna tar för sig och äter sen inte upp. Det kastas mat på golv och lämnas kvar på borden.

Bedrövligt helt enkelt.

Stolt ägare till fem La permer

Derrtag
2/7/19, 3:58 PM
#22

Jag tycker att det beror mycket på vilken skola det handlar om. Jag har gått i skola i Ungern, skolmaten där kostade inte bara pengar, men den var helt förfärligt äckligt, ingen utbud, du fick bara ta en gång, inga grönsaker alls, och för det mesta var alla rätter dåligt tillagade kötträtter, alltså kunde man inte välja vegetarisk mat. Jag har även gått i skola i Gävle, det maten var helt okej, och jag tyckte väldigt mycket om den. Min nästa skola, i Västerbotten (märker ni att jag har flyttat runt lite haha) var däremot nästan som en restaurang; vi hade 3 väl tillagade rätter att välja från, massor av sallad och stor variation. Kvaliteten på mat var betydligt bättre än där jag bor nu, i Småland. Detta är då bara till 8:an, gymnasiet vet jag ingenting om:P

Alessie
2/14/19, 7:11 PM
#23

Ganska kräsen av mig och avskyr min skolmat :( Äter lite "ute", typ en macka. Sen äter jag så fort jag kommit hem.

Honestyisdead
2/15/19, 5:25 PM
#24

Var länge sedan jag gick i skolan. Jag gillade den. Visst fanns det ett par rätter jag inte gillade men det var ju inget fel på maten.

Många klagade ändå.

Istera
2/26/19, 6:41 PM
#25

Jag älskar skomaten! Jag går dock i en privat skola. Vi får juice,vegetariskt, vanligt, bröd och soppa!

akvarium123
2/26/19, 9:37 PM
#26

#23 Ja det är lite så jag försöker göra också. En vanlig skoldag går jag mellan ca 8-15. Men det finns dagar jag slutar vid 14 och då brukar jag passa på att äta hemma ifall jag inte gillar maten. Som idag när jag inte gillade någon av maten mer än knäckebröd så tog jag 2 knäckebröd och sedan åt jag en bra lunch efter skolan. Funkar perfekt då man annars på helger och så oftast också då äter vid 14 tiden hos oss.

#24 Kan det vara så att maten har fått sämre kvalitet med åren eller tror du det handlar mer om att man är mer kräsen idag?

#25 Juice har vi försökt få många gånger. Tyvärr så får vi inte det pga Livsmedelsverkets rekommendationer men ser juice som ett extra tillfälle att få i sig frukt. Kanske att skolan ska överväga att börja med smoothies också? Både nyttigt och enligt mig ganska billigt också.

BokDuvan
2/26/19, 9:53 PM
#27

I slutet av maj ska vi byta matleverantör, så näringsmässigt lär det bli en stor skillnad. Istället för att färdiglagad mat fraktas till oss som vi varmhåller kyls det ner precis innan det är färdiglagat som vi sedan värmer på plats. Konceptet används redan inom restaurangbranschen så tror det kan bli riktigt bra, beror såklart på om maten är god sedan och hur stora portioner men det lär vi väl se. Är förväntansfull i alla fall!

Annons:
Istera
2/27/19, 2:48 PM
#28

#26 Ibland får vi juice och ibland smoothie. 

#27 hoppas ni byter ni ångköket! Otroligt god maT!

BokDuvan
2/27/19, 3:08 PM
#29

#28 tyvärr inte, företaget heter typ Närda eller något

LinneaWik
2/27/19, 3:28 PM
#30

Tycker maten är helt okej men det finns nästan aldrig vegetarisk mat som är okej. (Vi får inte äta ute heller eller ens gå utanför skolans område)

akvarium123
2/27/19, 4:22 PM
#31

#27 Närda vill jag också ha som leverantör! Verkar ju toppen till skillnad mot den leverantören som vi har idag😕 

#30 Det är också sådant som jag har märkt. Vi får samma vegetariska mat varje dag nästan. Med annat innehåll i men konceptet är samma. Typ istället för morot så är det spenat.

Istera
2/27/19, 4:50 PM
#32

#27 Ångköket är också otroligt bra!!!

akvarium123
2/27/19, 7:11 PM
#33

#32 Såg Ångköket nu och det verkar också väldigt bra som kök. Tyvärr har vi vare sig Ångköket eller Närda utan något helt annat bolag.

Men brukar ni säga vad ni tycker till matpersonalen i skolan över maten?

91Marran
2/27/19, 7:45 PM
#34

Jag sa ifrån på gymnasiet när det var gott.

Mvh
Mig

Annons:
BokDuvan
2/27/19, 8:59 PM
#35

#33 vi har klagat på maten t våra lärare o på klassråden har vi tagit upp de t våra representanter i matrådet och elevrådet i snart 4 år nu, vissa har även pratat med matpersonalen som är dryga tillbaka så ja. Bra ändå att det sker förändring men lite negativt att det krävdes fyra år för att de skulle införa den

akvarium123
2/27/19, 9:16 PM
#36

#34 Bra att säga till även när det är god mat!

#35 4 år är lång tid. Hoppas det blir bättre snart när ni får en ny leverantör.

Elisabeeth
3/4/19, 8:47 PM
#37

Äter aldrig skolmaten men äter nt ute, hatar bara mat

VeilofElysium
3/4/19, 10:52 PM
#38

När jag gick i gymnasiet var maten toppen! Stort salladsbord och fanns alltid vegetariskt, fisk och köttalternativ. I högstadiet var det fruktansvärt oätligt de flesta dagarna trots att jag hade specialkost hemifrån att jag inte åt fläskkött de hittade alltid andra vidriga substitut. Är vegan idag x) Men i när man ser tillbaka var det riktigt bra i gymnasiet.

[Erica. Lundstrom]
3/6/19, 6:08 PM
#39

Gymnasierna här i stan har riktigt bra may, skolan blir väl bättre men ja, det var bäst när jag hade spec kost p alltid fick bra mat, men nu när jag ändå int ät igen spelar det inte så stor roll

Linnea0001
3/6/19, 7:32 PM
#40

Jag har inte varit i matsalen på superlänge. Kan knappt minnas hur det ser ut. Men det beror väl inte på maten utan att jag tycker det är jobbigt att äta

panini
3/7/19, 5:13 PM
#41

Nu går jag ju inte i skolan längre, men kommer ihåg att på grundskolan så var maten inte bra och jag åt där kanske en gång i månaden. På mitt första gymnasie så var den helt okej, och på mitt andra gymnasie så var den super. Jag var även den enda vegetarianen på skolan under tiden så dom gjorde maten speciellt till mig, hade en lista med saker jag tyckte om osv.

Annons:
monstermash
3/9/19, 4:24 PM
#42

I grundskolan hade vi fruktansvärt dålig mat, kryp i salladen osv. I gymnasiet lagade skolan själv maten och personalen plockade svampen till svampsåsen själv i skogen osv, vilket höjde kvalitén avsevärt :). 

De senaste åren när jag ätit i skolkök via jobbet har det varit väldigt varierande kvalité. Vissa maträtter är verkligen lagade helt utan kärlek.

Demeter
8/21/19, 6:22 PM
#43

Jag lovar er Närda är skit.

Maleficum
8/21/19, 7:55 PM
#44

Nu var det ett tag sen jag gick i skolan men överlag (vad jag minns) var skolmaten helt okej (och riktigt god ibland). Sen är jag inte den bästa att fråga om mat då jag alltid varit kinkig och aldrig riktigt gillat att äta.

Gick 1-3 i en skola med enbart två klasser men minns ärligt inte något om hur maten var.

Skolan jag gick 4-6 i hade världens bästa tomatsoppa! Annars minns jag inte jättemycket av den maten heller.

Där jag gick 7-9 hade helt okej mat också men av andra anledningar gick jag och mina kompisar ganska ofta hem och åt lunch (då vi bodde väldigt nära skolan).

Gymnasiet hade bra mat, alltid minst två olika rätter att välja på och riktigt bra salladsbar så fanns i princip alltid något man kunde äta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Shia1
8/22/19, 4:27 PM
#45

Stor skillnad på högstadiet-gymnasiet! Nu finns det 5-6 goda vanliga måltider/dag. Alltså mat man kunnat laga hemma likadant, nybakat bröd varje dag å mycket bättre grönsaker! Vegansk, vegetarianaskt osv också varje dag för alla.

Shia1
8/22/19, 4:27 PM
#46

Bland grönsakerna finns även böner osv så går göra vanlig måltid av allt det

Upp till toppen
Annons: