Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1302 ggr
wilma0201
2/10/19, 8:01 AM

Får inte sova över med en kille?

Hej alla. Jag är precis fyllda 17 år. För ca 1 år sen träffade jag en kille via nätet, vi började snapchatta väldigt mycket och sen började vi snacka facetime osv osv. Efter någon månad bestämde vi att det skulle va kul att ses, och jag bestämde ju utifrån att han kunde sova hos mig. Eftersom han bor några mil bort så kändes det tryggare för mig att vara här hemma hos mig när mina föräldrar var hemma och så, eftersom vi aldrig träffats. Jag brukar ofta berätta om sånt här för min mamma så jag gjorde det, och det blev kaos. Jag som var jätteglad fick världens utskällning och bestämmelsen att jag aldrig skulle få sova över med en kille förrens jag blev arton. Jag blev helt chockad.. Och nu sitter jag här ett halvår senare, utan kille. För den killen ville inte hålla på mer ( berodde ej på detta ) jag tror ändå att detta hade en liten del i detta. Men det suger, alla mina andra vänner ( det där lät jättetöntigt men jag jag menar verkligen ALLA mina andra vänner haha ) får sova över med killar, och vissa har precis fyllt 15/16… Jag vet inte vad jag ska göra. Och jag vill inte ha några kommentarer att hon är vuxen - hon bestämmer. För jag vet, men jag har träffat så många killar som avslutat allt för det här… och jag förstår dem..

Annons:
Sindri
2/10/19, 9:00 AM
#1

Och jag, som varit 17 även om det var längesedan, tycker att din mamma delvis har rätt.
Om hon hade träffat killen flera gånger och lärt sig tycka om honom hade det säkert fungerat. Men om inte ens du  träffat honom  innan! 

Ta hem dina pojkvänner och låt dina föräldrar/förälder träffa dem och lära känna dem, så kommer det säkert fungera.

ThatPie
2/10/19, 9:05 AM
#2

Well jag kommer inte säga att ”hon är vuxen-hon bestämmer” då då. Men skulle troligen reagerat lika dant själv både om någon jag själv träffat via nätet skulle vilja sova över, eller om någon i min närhet skulle berätta om det. För som sagt, även om man har snackat väldigt mycket så vet man inte 100% hur personen är. Och det är alltid bättre att vara försiktig. Kunde inte han (eller du) tagit in på hotell för en natt och träffats på neutral plats först (ex café eller resturang)? Har själv en vän via nätet (som ett tag var mer än det) och när vi snackade om att träffas (hände aldrig då vi båda var fattiga studenter och har lite mer än bara några mil i mellan varandra) så tänkte vi göra det på ”neutrala” platser först för att se hur det gick :) Och tja, om de avslutat relationen (när man bara är några mil från varandra, eller vad räknar du som ”några mil”?), hur seriösa var de från början? Sure lång distans kan vara knepigt (vet av egen erfarenhet), men om man inte träffats tidigare är det oftast lättare och man blir inte lika sårad. Och ”några mil” är ju inte jätte långt, så om de verkligen velat så kunde ni ha väntat något år, eller som tidigare sagt sätts på neutral mark först :) sedan är kanske inte relationer runt 15-17 lika ”seriösa” och lång variga som de blir senare.

Caeli
2/10/19, 9:07 AM
#3

Förstår att din mamma reagerade där! Att bjuda hem en kille att sova över som du aldrig träffat IRL var kanske inte så genomtänkt…

Åsa S
2/10/19, 9:18 AM
#4

Aldrig i livet, inte ens om man så är 50år gammal är det nån smart ide att låta nån man aldrig träffat IRL sova över.

wilma0201
2/10/19, 10:12 AM
#5

Jag tror inte att någon här förstår riktigt. Jag hade en pojkvän innan jag träffade den här killen. Mina föräldrar träffade honom 1000 ggr, men inte ens med honom fick jag sova över. Så det handlar uppenbarligen inte om att hon inte träffat honom, och det har hon själv sagt. SJÄLVKLART tänker jag inte låta honom sova över första kvällen, jag är inte så blåst som många av er verkar tro här. Men inte ens om vi känt varann i flera år så hade han fått sova över, jag kanske var otydlig men då behöver man inte döma så fort.

ThatPie
2/10/19, 10:33 AM
#6

#5 well vi går bara efter vad du skriver då vi inte känner dig, så har bara det att går efter när vi ger våra tankar. Sedan, även fast du inte vill höra det, så är det ens föräldrar som bestämmer. I alla fall så länge man är under 18 och fortfarande bor hemma, så man får ta och finna sig i det och göra som man själv känner och vill när man har egen bostad och är över 18 :) har själv flera saker jag vänta på att få göra när jag väl har råd att flytta hemifrån, thats life.

Annons:
akvarium123
2/10/19, 11:53 AM
#7

Kan det vara så att din mamma tror att ni ska ha samlag? Och därmed inte låter er sova över hos varann. Får du ha en kompis hemma hos dig som är din kompis och ingen partner? Och att denna personen då sover över.

silverfiisk
2/10/19, 12:32 PM
#8

#5 Jag förstår inte hur du kunde planera att han skulle sova hos dig om inte din kille som dina föräldrar träffat ”1000 ggr” fick göra det.. Jag skulle aldrig låta någon sova i mitt hem om jag inte träffat personen förut, så jag förstår dina föräldrar. Du får helt enkelt vänta tills du blir myndig, även om det känns tråkigt.

Honestyisdead
2/10/19, 6:25 PM
#9

Låter väldigt överdrivet att inte låta någon sova över när du är 17 år och dom är hemma. Det sker inget magiskt vara flr att man är 18. Man blir inte plötsligt mer klok.

wilma0201
2/10/19, 7:15 PM
#10

#7 Ja det får jag. Det handlar alltså antagligen bara om sex. #8 Jag skriver ju att jag inte hade tänkt att han skulle sova hos mig första gången. Han har andra vänner som bor i samma stad som mig, så tanken var att han skulle sova hos dem från början. #9 Det är så jag känner med.. han kan väl sova i gästrummet om de är osäkra haha.. Somsagt så gäller det inte ens första gången vi träffas utan efter att mina föräldrar träffat honom också.

silverfiisk
2/10/19, 7:46 PM
#11

#10 Okej. Då du skrev ”Efter någon månad bestämde vi att det skulle va kul att ses, och jag bestämde ju utifrån att han kunde sova hos mig. Eftersom han bor några mil bort så kändes det tryggare för mig att vara här hemma hos mig när mina föräldrar var hemma och så, eftersom vi aldrig träffats.” så uppfattade jag det som att han skulle sova hos dig första gången. Har du frågat dina föräldrar varför dom inte vill att någon sover över? Får du sova över hos andra eller säger dom nej till det också? Försök prata med dom så att ni förstår varandra. Eftersom du är 17 år så tycker jag att det borde vara okej att någon sover över, så länge man känner personen. Du är ju faktiskt byxmyndig, och som #9 sa så blir man ju inte plötsligt klokare för att man blir ett år äldre.

powerade
2/11/19, 11:13 PM
#12

Kan hända att din mamma reagerade så eftersom det var en kille du skulle träffa via internet ( vilken kan vara farligt och mammor reagerar så) Men annars så borde du fått en bra anledning till varför du ska vänta till 18? Förstår inte varför det är förbjudet att sova med varandra.

ThatPie
2/11/19, 11:55 PM
#13

Varför jag körde på ”vänta tills du är 18”, och så jag tror många andra resonerar, är just för att det är någon man träffat via internatet. Speciellt även när det är ens första möte. Om TS mamma skulle reagerat lika dant med någon hon känt en tid, skulle mitt tips vara mer i stil ”fråga varför hon känner så”. Man ska alltid vara varsam med personen man träffar för första gången irl, oavsett hur man upplevt dem under chat/vc konversationer.

Annons:
wilma0201
2/12/19, 12:23 AM
#14

#11 menade ej att låta otrevlig om det uppfattades så. Förlåt! Jag får sova över med andra, alltså typ tjejkompisar osv liksom. Och om vi är flera stycken, alltså t.ex jag, mina tjejkompisar och ngn kille så går det också bra. #12 Mycket möjligt, men eftersom hon har varit likadan med andra killar, som hon också känner, så blir jag fundersam. Jag är byxmyndig, och jag förstår ju att mina föräldrar bestämmer över mig i ett år till, fullt medveten om det. Men deras argument håller inte, för sist jag frågade mamma ” varför får jag inte? ” så svarade hon bara ” det är bara så! ” och det håller ej enligt mig.

ThatPie
2/12/19, 12:35 AM
#15

#14 håller med fullt ut att sådana argument inte håller. Ni ska kunna ha en vuxen diskussion där alla medverkande respekteras och lyssnas på. Precis som du sagt så har de sista ordet när det kommer till saker än så länge, men du ska fortfarande ha en röst och kunna vara delaktig i en diskussion/konversation angående ämnet. Det är som sagt lättare att se hur andra tänkte resonerar ifall man själv får en inblick i det, vilket är svårt om man inte får ett öppet och förklarande svar på ens frågor.

[134643]
2/12/19, 9:50 AM
#16

Om killarna lämnar enbart för att ni inte får sova tillsammans är de nog inga killar att ha ändå…

Xseros
2/12/19, 12:21 PM
#17

Fast även om de var bidragande är det nog inte huvudanledningen..


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

[134643]
2/12/19, 1:11 PM
#18

#17 Inte enligt ts som skrivit ”För jag vet, men jag har träffat så många killar som avslutat allt för det här…”.

Xseros
2/12/19, 1:37 PM
#19

Oj såg inte det, sorry


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Caeli
2/12/19, 1:45 PM
#20

#14 Man bestämmer inte allt bara för att man är myndig! Det är dina föräldrars hus/lgh och de tar beslutet angående vem som får övernatta under deras tak - oavsett om du är 18 eller inte…

Annons:
Åsa S
2/12/19, 6:36 PM
#21

#20 håller med så länge som man bor hos sina föräldrar bestämmer man just inget mer för att man fyller 18. Då är man ju inneboende hos nån som betalar räkningarna, maten mm. Inte ens om man är bra mycket mer än 18 och betalar för att få vara inneboende hos nån när man ex. studerar så kan man ta för givet att man får ta hem vemsomhelst för att sova över lite nu och då. Det är inte förrän man har eget boende och har allt ansvar som vuxen med räkningar mm. som man kan få börja bestämma sånt som om nån ska sova över.

Honestyisdead
2/13/19, 12:03 PM
#22

#20-21 Nu var det ju hennes mamma som sa "förens du är 18"

Travis D
2/13/19, 12:19 PM
#23

#22 oavsett om mamman sagt det eller inte så är det väl självklart att föräldrarna bestämmer sålänge man bor hemma?

Honestyisdead
2/13/19, 2:09 PM
#24

#23 Och mamman sa att hon får sova med killar när hon är 18.

Travis D
2/13/19, 2:39 PM
#25

#24 ja? Det var ju det #20 -#21 skrev. Ens förälder bestämmer tills man flyttar hemifrån.

Upp till toppen
Annons: