Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1079 ggr
Ebba03
2/13/19, 10:35 PM

Valt fel gymnasielinje????

Hej!

Iår är det min tur att välja till gymnasiet. Jag har alltid viljat jobba inom medicin (läkare, tandläkare, veterinär m.m.) så jag har sökt till natur linjen på en skola som verkar vara jättebra (så missförstå mig inte på det). Men nu några dagar efter jag skickat in ansökan så börjar jag få lite kalla fötter. Saken är att jag inte är säker på om jag är smart nog. Jag har ett meritvärde på 305p vilket såklart är bra men det börjar kännas som om jag typ fått "fel" betyg. Jag typ glömmer bort matte uträkningar jättefort och gör slarv fel. Så det känns som om jag bara får bra betyg för att jag engagerar mig i ämnerna. Jag var på elev för en dag och fattade nästan ingenting (det var 3ornas lektioner), t.o.m. eleverna som gick på skolan sa att natur var ett helvete. Dum som jag är så har jag inte heller kollat på något annat program eftersom jag enda sen typ sjuan velat gå natur. Jag vet heller inte vad jag skulle vilja bli förutom inom medicin, bara att jag skulle vilja plugga vidare så att jag liksom får en kompotens inom något. Jag vet inte om jag skulle orka plugget heller. Jag har häst också vilket måste fungera ihop med skolan. Så jag är rätt kluven nu, antingen byta linje i under bytesperioden i maj chansa på en linje eller försöka mig på natur och kanske misslyckas.

Annons:
Xseros
2/13/19, 10:40 PM
#1

Göra slarvfel är normalt och om du har 305 merit så är det inget att oroa sig för. Det är otroligt sällan en lärare är så pass "korrupt" så att hen sätter för höga betyg. Var lugn! Vad var förresten ditt 2a- och 3e handsval? Var de Natur ock fast andra skolor?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Äppelsnäckan
2/13/19, 10:44 PM
#2

Vill bara säga att det handlar egentligen inte om hur smart du är utan om hur mycket du pluggar och repeterar. Den verkligheten har slagit mig ganska hårt när jag blivit äldre. Det räcker inte med att vara "smart", vid en viss gräns krävs det att man börjar jobba och lägga ner tid på att lära sig också, och jag upplever att den gränsen var mellan högstadiet och gymnasiet. Går trean i ekonomi nu.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Ebba03
2/13/19, 10:46 PM
#3

Har den här skolan och en annan skola med samma program. Kollade inte på fler skolor.

Äppelsnäckan
2/13/19, 10:49 PM
#4

Förtydligande; man måste alltså inte vara smart för att klara svåra saker, utan det är mest ambitionen och hur mycket man pluggar som spelar roll. Visst ska man gilla matte och NO-ämnena men du måste inte vara Einstein för det. Bara du har en drivkraft. Är du skoltrött bör du kanske överväga något annat program. Men jag vill inte få dig att släppa din dröm. Försök gör mer research om naturprogrammet.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Ebba03
2/13/19, 10:50 PM
#5

Hur svår är matten?? Jag gillar ju matte så jag blir ju inte skoltrött så men blir det super mycket plugg med matten? Pluggar typ ingenting utanför skolan så det känns som om det kommer att vara som att gå in i en väg när man kommer till gymnasiet.

[Erica. Lundstrom]
2/13/19, 10:57 PM
#6

Tänk såhär, vi (går å I nian) tyck säkert att det verka skit konstigt med ex matten I tvåan, men det är för vi ej kommit dit än. Menar visst finns det lektioner jag undrar vad tusan menas här, men man lär sig sen. Titta ex tillbaka i fyran ksk man tyckte gångertabellen med 12 var svår, nu kan man den hur lätt som helst. Att ge en bok med uppgifter om pyt sats till en som inte haft genomgång med det än-omöjligt. Om du förstår vad jag menar

Annons:
Vikan
2/13/19, 10:59 PM
#7

Nu går jag inte natur, men av de jag känner har de sagt att matten efterhand inte är svår utan känns mer som en lite hårdare repetion stundvis. Däremot är det en högre takt, de läser väl två mattekurser på ett skolår. Dock har jag hört att det är mycket plugg, men det är också subjektivt.

Men om du velat gå det länge hade jag satsat på det. I värsta fall kan du alltid byta, och det är många som utnytjar bytesperioderna

[Erica. Lundstrom]
2/13/19, 11:01 PM
#8

Sen är det också individuellt vad man tyck är mkt plugg =p

akvarium123
2/13/19, 11:27 PM
#9

#7 Även jag hört att det är mycket plugg på Naturlinjen. Min kompis går den och han har läxa i matte varje dag där han ska arbeta 1 timma. Men sedan efter dessa åren har man ju faktiskt en riktigt bred utbildning.

Personligen tänker jag ta Ekonomilinjen då jag tror att den är enklare men fortfarande så har man en bred utbildning.  Och sedan är det ju ett bra val för mig som inte heller bestämt vad jag vill bli att gå detta så har jag några extra år på mig att fundera🙂

Ebba03
2/13/19, 11:33 PM
#10

Saken är ju bara den att jag inte har någon anning  om vad jag annars skulle vilja välja… Inte Sam eftersom jag tycker det är tråkigt med samhällskunskap,historia och allt dedär. Min kompis ska gå teknik vilket också verkar kul men saken är att jag inte vet vad som man kan plugga vidare till efteråt sen förutom typ ingenjör. Något yrkesförberedande skulle också vara kul att gå men man blir så fast eftersom man inte får så mycket högskoleförberedande.

Novachan
2/13/19, 11:33 PM
#11

Jag tror det är nerver som talar. Man kommer inte ihåg allt man lärt sig i skolan, även om det var nyligen, men man kan repetera saker man har glömt. Du förväntas inte förstå 3:djeårs gymnasieelever lektioner, du är ju inte klar med högstadiet än, du ska alltså inte förstå än, det var bara att visa en inblick hur en dag kan se ut. Du kommer förstå när du väl är där.

Du är där för att lära dig, inte för att du redan kan.

Är ett bra motto som jag läste på universitet som jag tycker hjälper att tänka på när man känner sig fast i sina studier.

Det låter som att du har valt rätt linje efter de områden du vill jobba med i framtiden, man måste inte veta exakt vad men är bra med ett hum, om inte så är natur en bra bas för vidare studier oavsett vad det kan tänkas vara.

Vissa säger att natur är svårt, andra inte, så är det med alla utbildningar, oavsett nivå (grundskola, gymnasiet, universitet). Om du är bra på högstadiematten så kommer du nog inte ha så stora problem med gymnasiematten, iaf inte i början. Slarvfel gör alla och alla är olika bra på att komma ihåg uträkningar, och man kan hitta metoder som hjälper en. Jag har svårt att göra vissa uträkningar i huvudet pga minner men jag kan göra dem om jag skriver ner allt på papper, även om det blir några extra utskrivna steg som andra kan skippa genom minnet. Utan kladdpapper skulle jag inte prestera bra, ibland har jag renskrivit uträkningar på proven också, beror på uppgiften och vad jag vill visa att jag kan.

Jag tyckte inte att matten var svår, även fast jag inte fick högsta betyg i alla kurserna, liksom tyckte jag att nästa mattekurs inte var så mycket svårare än föregående (finns vissa som tycker att Matte B är mycket svårare än Matte A, varför vet jag inte).

Jag tror många bara klagar för att klaga också. Klart att gymnasiet är svårare än högstadiet, mellanstadiet var väl svårare än lågstadiet, det är naturligt svårare, som det ska vara. Finns dem som valt fel och därför kan tycka att det är extra svårt men de som tycker det är svårt eller bara vill klaga representerar inte vad alla tycker om utbildningen - gäller som sagt alla utbildningar.

Jag kollade inte heller på andra linjer, jag var i liknande spår som du med vad jag ville, även fast jag inte visste exakt vad det var - vilket jag fortfarande inte gör. Just nu jobbar jag på apotek.

Ebba03
2/13/19, 11:39 PM
#12

Okej, tack!

ipopuma
2/15/19, 7:40 AM
#13

Man lär sig att plugga. Pluggade typ ALDRIG i grundskolan utan fick mina mer eller mindre gratis, pluggade bara i ämnen som var mer roliga. Sket inte i skolan utan gjorde det man skulle göra men inget mer förutom inom biologi som var mit favoritämne. Och jag tycker det ska vara så. Gymnasiet började jag plugga mer och fick ett helt ok snitt. Man lär sig! Så var inte orolig skulle jag säga.

Annons:
vendelay
2/15/19, 11:28 AM
#14

Om du vill gå natur, testa! Du kan hoppa av och börja på en annan linje senare. Det kanske låter fruktansvärt, jag hade tyckt det när jag gick i nian, men jag gjorde så och det blev ärligt talat otroligt lyckat. Du kan inte veta hur ditt liv kommer bli när du bara är 15-16 år. Det kommer gå bra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Alvirpo
2/16/19, 1:16 PM
#15

Om du är orolig för matten kan jag ju säga att matte 1 är så gott som bara repetition av högstadiets matte, så det är jätteenkelt! I matte 2 börjar det bli lite nya saker, men fortfarande ingen svår kurs. Det är först matte 3 som börjar bli lite krångligare, men bara man hänger med på lektionerna och försöker plugga på det men behöver är det inte svårt att få betyg. Sen vet jag inte hur långt ni kommer läsa men på min skola läser natur upp till matte 4, vilket såklart är en lite svårare kurs än matte 3, men klarar man matte 3 och jobbar på likadant i matte 4 så är det inga problem! Nu valde jag personligen att plocka bort just matte 4 eftersom jag inte behöver den kursen för min framtida utbildning, men flera i min klass läser kursen :)

Thotis90
2/16/19, 1:28 PM
#16

Man måste ha börjat gymnasiet senast hösten det år man fyller 20 år, så du behöver absolut inte stressa med att hitta rätt linje/inriktning nu. Du har möjlighet att prova dig fram för att hitta det som passar dig. Jag gick själv på 4 linjer på gymnasiet av olika anledningar. Idag studerar jag till dietist på universitet och jag gick inte natur på gymnasiet. Att gå natur om man vill arbeta inom vårdinriktade yrken kan absolut vara till en fördel, men inget måste. Man kan alltid läsa på Komvux i efterhand om man saknar behörighet, vill öka sin meritpoäng osv. 

Vad gäller matematik så har jag förstått det som att det är störst hopp mellan Matematik 1 och Matematik 2, men att övriga mattekurser inte skiljer sig så mycket.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Ellen_
2/16/19, 2:29 PM
#17

Tänk på att det bara är en preliminär sökning! Du kommer ju göra ett omval under våren så du är ju inte tvungen att gå det du sökt nu preliminärt (eller så är det iaf för oss)

Ebba03
2/17/19, 6:06 PM
#18

Är det någon här som har häst och går natur? Går det ihop eller räcker tiden inte till? Jag har en ponny som jag tävlar med och den måste tränas minst 3ggr i veckan. Vill verkligen inte göra mig av med den.

Alvirpo
2/17/19, 6:09 PM
#19

Min kompis har egen häst och det går bra, hon rider så gott som varje dag. Nu är ju inte det någon tävlingshäst, men tiden i stallet blir ju densamma. Sen beror det väl lite på hur mycket tid man måste lägga på plugg, hur mycket fritid man över osv. Men det funkar bra för min kompis, som inte direkt satsar på A i allt och därmed inte lägger så mycket tid på plugg!

thistletoe
2/17/19, 6:49 PM
#20

#18 Jag hade (har) tävlingshäst och gick natur på gymnasiet och det hann jag med utan problem, red i princip varje dag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: