Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 923 ggr
akvarium123
2/17/19, 10:52 AM

Stress inför prov.

Jag har nu haft ett helt sportlov men vare sig sovit gott eller mått bra under hela veckan då jag varit så nervös inför ett prov som vi har i skolan. Jag somnar sent och vaknar tidigt av mardrömmar för att jag är rädd för att få F vilket jag inte kommer få troligtvis. Men jag har alltid hatat prov och kommer antagligen alltid hata prov. Men det har stört mig så mycket denna veckan och jag har knappt orkat göra något annat än att plugga då jag varit så nervös. Fått säga nej till allt och bara pluggat men jag är fortfarande lika nervös som jag varit tidigare. 

Det man ska göra på ett lov är ju att slappna av men jag har gått med en klump i magen och inte sovit och de timmar jag klarat av att sova så har jag drömt om provet och med provet i handen med ett F på pappret. Och då när jag vaknar (vid 6 av stress att jag inte hunnit plugga mer) så pluggar jag ännu mer.

Vad ska jag göra? 

Provet är på Fredag och jag orkar inte med att vara nervös mer. Hur brukar ni göra för att slappna av inför prov. 

Kommer antagligen få ett B men fortfarande så är jag alltid så nervös…

Annons:
Calcifer
2/17/19, 11:16 AM
#1

För min del räckte det med att veta att jag gjort mitt bästa. Dvs att jag hade pluggat, tränat, och övat. Sen går det ju som det går ändå, men jag hade ändå försökt enligt min bästa förmåga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Emki
2/18/19, 12:16 AM
#2

Jag hade samma problem när jag gick i skolan.. oroade mig onödigt mycket för proven - och endå fick jag bra betyg på dom. För mig hjälpte det att bestämma vissa tider på dagarna när jag skulle plugga tex: Klockan 14 ska jag läsa in alla sidor jag behöver minst 1 gång, men max plugga 1-2h på hela dagen. (Beroende på hur stort provet är då och hur mkt de är att plugga.) Började i tid dvs kanske 1 v före provet. Dom 2 dagarna innan pluggade jag lite mer. Sedan tänkte jag " Ja nu har jag pluggat färdigt för idag, nu ska jag koppla bort dom tankarna tills imorgon." Och det kan vara svårt när det sista man vill göra är att läsa igenom det en SISTA gång innan man somnar, men gör inte det - för mig gav det bara mer stress. Man är bara människa, och man måste kunna leva ett liv utanför plugget. Gör sådant som vanligtvis gör dig glad eller avslappnad. Ett bad funkade bra dom avslappning för mig när hjärnan gick på högvarv. Så länge gjort ditt bästa och försökt. Mer än så kan man inte göra. Ta hand om dig :)

akvarium123
2/18/19, 5:28 PM
#3

#1 Jo jag blir jätteglad bara jag får ett E resten är som en bonus🙂

Men just detta med att plugga och känna att nu kan jag det är det som gör mig orolig. Att kunskapen försvinner bara sådär. 

#2 Aa som du beskriver är det nog. Nu har jag övat 2 veckor innan provet. I början bara varannan dag men för varje dag som går så blir jag än mer nervös. Och desto mer stress. 

Men detta med att säga till sig själv att man pluggat klart är nog bra att göra för annars hamnar man antagligen i en ond cirkel. Man kan inte plugga hur mycket som helst. 

Det värsta som kan hända och som gör mig mest stressad är nog detta med att få hjärnsläpp. Det har hänt 2 gånger och då går det verkligen inte bra och jag ger upp. Därför gillar jag inlämningar mycket bättre och där jag även kan skippa att öva hemma.

BokDuvan
2/18/19, 10:40 PM
#4

Om du pluggar för mycket är det lätt att du överpluggar och när det väl gäller släpper det totalt. För att minska stressen ska vi tydligen gå och prata långsamt och titta upp mot himlen så vi blottar strupen. Ingen aning om det funkar men tydligen ska det hjälpa lite i alla fall. Försök att göra dig upptagen fram till eftermiddagen innan där du går igenom det en sista gång för att vara säker på att du kan det, att träna minskar också stress och nervositet.

Upp till toppen
Annons: