Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 771 ggr
Rimmaren
3/3/19, 8:09 PM

Matte

Hej Vet inte på vilken sajt jag ska skriva det här på, men jag gör det här eftersom de har med skolan att göra. Jag hade tydligen ett test imorgon på area och omkrets, som dom andra i min klass hade övat på i slutet av veckan och då var jag sjuk. Jag har ingen aning hur man räknar ut arean på en cirkel och när jag googlar fattar jag ingenting.. jag borde kanske veta hur man gör, men har verkligen ingen aning, kan någon förklara?

Annons:
Emptymoment
3/3/19, 8:26 PM
#1

Hej! Förstår du tillräckligt om jag säger att du räknar ut en cirkels area genom att ta talet 3,14 x cirkelns radie?

Radiens mått får du genom att mäta från cirkelns mitt till ytterkanten.

Så exempelvis: Från mitten till kanten kan det vara 8 cm. Då tar du helt enkelt 8 x 3,14. Behöver du mer hjälp så skicka ett PM haha. Så kan jag försöka.

Jag har inte suttit i skolbänken på ett par år, så andra får gärna fylla i eller rätta mig.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emptymoment
3/3/19, 8:33 PM
#2

Cirkelns omkrets räknar du ut genom att först få reda på dessa radie(som jag skrev ovan), multiplicera det x2 för att få dess diameter.

Sedan använder du dig utav talet 3,14 igen och multiplicerar det med diametern.

Så exempelvis: Diametern är 10 cm, multiplicera det med 3,14 och du får en omkrets på 31,4 cm.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Grace2009
3/3/19, 10:22 PM
#3

#1 Radie * radie * pi = area! Så ditt exempel är 8 * 8 * 3.14  = 201 kvadrat cm.

Xseros
3/3/19, 10:22 PM
#4

Nja…. cirkelns omkrets är Diameter x 3.14 och arean är radie x radie x 3.14


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Xseros
3/3/19, 10:25 PM
#5

Oj whoops. Läste ditt omkrets meddelande fel #2 . Arean är dock så jag säger


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Emptymoment
3/4/19, 4:29 AM
#6

Jag ber om ursäkt om jag lärde ut fel xD Jag har uppenbarligen varit borta från skolbänken alldeles för länge. Inte haft en enda mattelektion sedan 1:an i gymnasiet, 12 år sedan. Jag är ändå stolt över att jag ens kunde säga något mer än "öööh".

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
Grace2009
3/4/19, 9:33 AM
#7

#6 Liknande situation här, har glömt det mesta vi gjorde på matten i gymnasiet 😂

Emptymoment
3/4/19, 9:41 AM
#8

#7 Hahaha, ja jag förstår! Jag sölade mig igenom Matte A(som det hette 2007-2008)  med G i betyg och när årskurs två började så blev jag sååå lättad av att matte inte längre var obligatoriskt för programmet. Aldrig droppat en kurs så snabbt. Bytte ut Matte B mot filosofi vilket var det lugnaste jag någonsin haft som ämne. Aldrig något prov, aldrig något hemarbete och allt vi gjorde var att diskutera ideér 😂 Och!!! Det fanns inga fel, för all var bara olika filosofier 😎

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

powerade
3/4/19, 11:02 AM
#9

Area på en cirkel är som dom säger radie gånger radie gånger pi. Pi räknas oftast som 3.14. Radie är halva diametern på en cirkel. Diametern är rakt genom cirkeln ( går att googla) Omkrets är diameter gånger pi. Oftast på ett test ska man antingen mäta själv på ett uppritar streck eller har man något angivet mått. ( iallafall våra) Har du koll på de andra formerna på area och omkrets?

Upp till toppen
Annons: