Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 976 ggr
Elisabeeth
3/3/19, 10:43 PM

Det är ngt fel på mig

Hejhej! Många kommer tycka jag är riktigt ung o kanske kommer få hat eller något, vill bara säga först att jag verkligen inte vill ha ngn elak kommentar eller något! Det är verkligen det sista jag vill med tanke på ämnet jag tänkte skriva om nu. Jag ska fylla 14 iår, därför ganska ung. Men jag är riktigt orolig.. Jag är väldigt kort, asså 1,48 eller 1,50 ngt sånt, inga bröst alls, asså är helt platt verkligen! Och asså de gör så ont psykiskt att vara så kort, många vill vara korta men jag kan säga såhär, jag får så jävla mycket hat för det och jag orkar inte mer!! En 04 satt på en bänk med ngn i min parallell klass, och bänken är vid mitt skåp. Så skulle jag ta lite svenska grejer, glömde min penna så var helt själv i korridoren med dem två, och hon säger till mig "du ser ut att vara 7 år!" Och jag svarade inte, och då säger han killen "inget illa menat" och skrattade sedan. Tjejen sa då "Jo! Jäävligt illa menat!". Får så mycket kommentarer mot mig om att jag är kort, Jo tack jag vet.. Och vi ska till badhuset med klassen på tisdag och jag vågar inte.. för vill inte att alla ska se att jag är helt platt… Skäms snälla vill bara gräva ner mig i ett hål o aldrig mer komma upp!

Annons:
Linnea0001
3/3/19, 11:16 PM
#1

Har samma problem, till och med min vän påpekar att jag är kort konstant. Men det värsta är att jag är helt platt. Jag bada aldrig med klassen utan jag fråga skolsyster och jag fick åka dit med henne eller min mamma och då be att en personal där skriver till skolan att jag gjort allt. Men kan iallafall säg TT men kan inte vara mer platt en mig… men mamma var också så tydligen

[Erica. Lundstrom]
3/3/19, 11:50 PM
#2

Ska sova så orkar inte läsa allt heh (men gör imorn) Men längd-varierar sjukt. Jag går i nian, är 181 mina två kompisar som går 2 an, är typ 155-61 varav några av deras kompisar är 145-150. (de räknar på ental cm. Jag är faktiskt 151 å hon är 150.5 haha. Iaf, ingen bryr sig om att e är korta =

Elisabeeth
3/4/19, 12:04 AM
#3

#1 hur gammal? Skönt att jag inte är ensam…

Novachan
3/4/19, 1:51 AM
#4

Det är inte dåligt att vara varken kort eller "platt" eller en kombination av båda. Vi ser alla olika ut, oavsett ålder. Det finns vuxna som har samma utseendedrag. Normen kan ha ett skönhetsideal, som förändras med tiden dessutom, men alla håller inte med det idealet.

Att hantera sina känslor är ju inte alltid så lätt som det kan låta vid råd men att visa att man inte bryr sig om vad andra säger om sitt utseende är nog bland ett av de bästa sätten, framförallt visa att man inte blir sårad av vad som sägs. Hur man gör det kan gå till på olika sätt, totalt ignorera - behandla som luft, kolla på dem som att det är dom som har sagt något korkat när de säger något för att försöka göra dig ledsen eller "var det det bästa du kunde komma med". Jag vet inte om/hur bra det funkar med comebacks, men det kan hjälpa att tänka på när man kollar på dem och sedan lämnar dem. Jag har oftast ignorerat och/eller gett blickar vid mobbningsförsök och när jag har behövt vara verbal t.ex. mobbare försöker få min kontakt genom att upprepa mitt namn, så svarar jag med en känsla av (ton och ansiktsuttryck) att jag inte bryr mig och som om jag vore uttråkad, möjligtvis en snudd av irriterad (vad vill du?!, varför pratar du med mig?!), men inget aggressiv, hetsig, arg eller ledsen. Då ger man dom inte vad de vill ha av din reaktion.

"Du ser ut att vara 7 år" - Och? So what? Vart vill du komma med det? Varför bryr du dig om hur jag ser ut?

När de får reaktioner de inte ville ha eller förväntade sig blir de obekväma och vet inte hur de ska agera vidare. Då går man därifrån  och lämnar man dem ensamma med den känslan. Fortsätter man så tappar de också intresset för att försöka fler gånger.

Jag känner folk som också varit korta och "platta" genom tonåren. Vissa ändrades senare och andra typ inte alls. Min utveckling var tvärtom; blev plötsligt jättelång jämfört med andra i min ålder och kroppen utvecklades tidigt. Det ledde till andra problem ibland; mobbningsförsök relaterad till utvecklingen, vuxna som flörtar med en för att de tror att man är äldre än vad man är, problem vid köp av barn-ungdomsbiljett…

Jag kan berätta en historia om när jag var i simhallen med min klass (6:an) och en kille försökte göra mig obekväm, men som blev tvärtom. Han kommenterade om min bikini, att mina bröstvårtor syntes - toppen var ej vadderade (vilket var vanligare då än nu) och hade möjligen blivit lite genomskinliga av klorblekning men det upptäckte jag inte förrns i simhallen. Jag visade att det inte kommer stoppa mig från att delta eller kommer försöka dölja det - "Jag har inga problem med det". Han däremot visade sig få problem av det, en naturlig reaktion som inte alltid är så lätt ellergår att kontrollera - speciellt som ung, vilket är mycket svårare att dölja. Så han fick stå obekväm och försöka dölja tills vi kunde hoppa i bassängen. Men även där blev det ett problem. Vi skulle öva livräddning och av slumpen parades vi ihop och han hade liiite svårare för att göra övningen - han vill ju inte att jag ska se eller känna hans "problem", så han simmade roligt. 😃

Emptymoment
3/4/19, 5:20 AM
#5

#0/TS Kolla dina privata meddelanden 🙂

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

unicarl
3/7/19, 10:47 AM
#6

Kan berätta att jag alltid varit kort och väldigt smal. Går i nian och är 155 cm. har alltid fått kommentarer om min längd samt att jag ser ut som en kille för att jag ej har kurvor. Jag vet att det är jobbigt, tro mig! Blir konstant klappad på huvudet, använd som armstöd och får kommentarer om hur liten jag ser ut. Och detta kanske inte är mycket till tips: men tro mig du kommer att tycka om din längd sedan även om du inte förstår det nu. Det är fint att vara kort, precis som det är fint att vara lång! Det tog mig ändå åttan att börja tycka om min längd! Längd säger inget om hur mogen du är eller hur vuxen du är, det vet du ju själv angående kommentaren du fick!

Ta hand om dig!

Annons:
Novachan
3/7/19, 3:07 PM
#7

Hur gick tisdagen?

Upp till toppen
Annons: