Annons:
Etikettövrigt
Läst 1091 ggr
missMoa
2019-03-05 18:17

Känns som jag inte kommer minnas min barndom

Asså vet inte ens varför detta tynger mig så mke. Det känns som att jag inte gjort något med min barndom, när jag va liten va jag väl ute och lekte men sen började jag spela starstable, va på mobilen o spelade spel o sen skaffade vi Netflix och det va allt jag gjorde, låg inne hela dagarna och det gör jag fortfarande. De ända jah gör hela dagarna är kollar på olika skärmar, o nu e jag 16år o de känns som hela min barndom är borta. Har typ inga minnen när jag va ute o lekte o sånt för jah bara låg o kollade på en skärm. O nu e de liksom försent. Vet inte vart jag vill komma me detta eller något. Men mår verkligen piss av dehär:/ ligger o gråter när jah skriver detta

Annons:
silverfiisk
2019-03-05 19:17
#1

Jag tror att det är väldigt många i din ålder som har spenderat mycket tid framför en skärm istället för att vara ute och leka. Visst kan det kännas tråkigt, men det går ju inte att göra något åt det nu. Det du däremot kan göra är att tänka på att ha mindre skärmtid i framtiden och istället umgås med vänner och familj utan telefoner osv. Du är bara 16 år, så du har lång tid kvar att skapa fina minnen :) Ge dig ut och utforska världen istället för att ligga inne och spela. Om du tycker att du mår dåligt av detta så kanske du vill prata med en kurator eller psykolog? Det kan kännas skönt att få prata ut med någon.

LinneaWik
2019-03-05 21:51
#2

Gud vad jag känner igen mig! Du är inte ensam hehe…

[Svea&Sabina]2
2019-03-05 22:01
#3

Jag är också 16 år men haft en fantastisk barndom med lek och skoj. Jag har inte varit ”besatt” av min mobil upp till 6:an, men då började man ju använda mobilen mer. De två senaste åren har jag inte gjort någonting och jag sitter i sängen från morgon till kväll framför en skärm. Har inga kompisar eller någonting, så det enda jag har att göra är att kolla på Ipad, mobil och umgås med djuren.

[Svea&Sabina]2
2019-03-05 22:02
#4

Känns som att jag slänger bort mitt liv.

akvarium123
2019-03-05 22:05
#5

Jag tänker att vår generation är inte precis som föregående generationer. På mamma och pappas generation så fanns det förmodligen inte ens mobiltelefoner vilket gör att de inte hade den möjligheten till att sitta vid en skärm utan istället då göra aktiviteter osv. Vilket gör att vi alla har olika förutsättningar!

Emptymoment
2019-03-06 15:31
#6

#4 Men det verkar ju (utifrån dina skrivna inlägg, kikade lite på din profil) att du har ganska mycket att göra med kaniner och din hamster? Det räcker mycket väl till som hobby och fritidssyssla om du nu känner dig lat. Kan lova att vi vuxna inte är mycket bättre heller på att ta vara på våra liv efter jobb, hem och eventuellt barn.

Men vad jag anser är ganska irrelevant, det viktiga är att du är nöjd. Men frågar du mig så är det inte bortslösad tid att lägga tid på dina djur, bygga saker till dem, gå i skolan och sedan varva ner framför en skärm eller två :)

Inte alla har råd, tid eller möjlighet att åka på stora resor eller äventyr varje helg!

Det enda tips jag har, utöver att försöka inse att du redan gör bra saker, är att ge dig ut och leta efter vänner som du kan lita på och göra saker med :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
[Devya]
2019-03-16 06:45
#7

Du kan alltid skapa nya och finare minnen om det stör dig. Jag har många härliga minnen bara från förra året då jag var 31 år gammal. Vi reste till Frankrike och var där en helg, sen åkte vi till Nederländerna och övernattade på ett mysigt hotell och gick sen och spelade minigolf. Senare det året åkte vi till Rom och vi va utomhus konstant! Gick bara tillbaka till hotellet för att sova. Vissa år är sämre och andra år är helt fantastiska. Det går upp och ner genom åren. Haka inte upp dig på ett par år från din barndom. Ditt hela liv består ju inte av bara de åren. :)

yeahsica
2019-03-16 17:27
#8

Först och främst, du har många år kvar som ung där du kan skapa fina minnen! Jag kände själv att jag var för gammal när jag var 16 men såhär i efterhand minns jag även åren i gymnasiet som att jag var ung/barn. Försök att tänka "imorgon är en ny dag" och skapa det liv du vill leva. Du kommer att få bakslag och det är okej, men om du varje dag går in med den inställningen kommer du till slut att känna att du lever ett bättre liv än du gör nu. Oftast när jag har ångest över att jag slösar bort mitt liv är det för att jag inte får någonting vettigt gjort. Om det är samma för dig; försök att göra åtminstone en vettig sak varje dag och VAR STOLT över att du fick det gjort. (Det är såklart okej att inte orka göra det bästa av varje dag, så glöm inte att också vara snäll mot dig själv om du misslyckas!).

Jag är ganska mycket äldre än dig men jag spenderade också hela min uppväxt framför en skärm. Kanske inte på precis samma sätt som barn och tonåringar gör nu för tiden, men jag har oavsett suttit framför datorn majoriteten av min uppväxt. Jag tycker trots det att jag inte har slösat bort mitt liv och jag tror att det beror på VAD man väljer att göra framför skärmen samt att balansera upp det med att komma ut och träffa folk. Nästan allt jag kan idag har jag lärt mig online och när jag var yngre lärde jag också känna nya vänner online.  Det gjorde att tiden framför en skärm inte kändes helt bortkastad (även om jag slösat bort en hel del tid också såklart).

Det finns en sajt jag är medlem hos som räknar hur mycket tid man spenderat med att se på serier. Enligt den sajten har jag spenderat 6 månader av mitt liv med att kolla på serier. Alltså över 4 000 timmar. Jag förstår att det låter helt sjukt i vissas öron, men för mig är det inte bortkastad tid eftersom jag haft kul medan jag kollat serierna och dessutom lärt mig nya grejer. Även komediserier lär en ju nya saker, t.ex. sociala grejer eller nya ord eller ny musik. 

Sorry för wall of text men för att sammanfatta skulle jag alltså ge rådet att göra medvetna val online; alltså att spendera tiden online med sådant du antingen tycker är kul eller som lär dig något och att balansera upp skärmtiden med att träffa folk. Samt att varje dag försöka göra bättre val än dagen innan. Det är INTE försent :)

Upp till toppen
Annons: