Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1149 ggr
Kaninlover4life
2019-03-15 23:21

Föräldrar som inte bryr sig

Hej.

Jag bor ensam med mina förälrar, har äldre syskon som flyttat.

Dom bryr sig inte om mig. Eller innerst inne gör dom väl det, dom vill ju såklart inte att någonting ska hända med mig. Men dom visar det verkligen inte.

Jag minns inte när de senast frågade hur jag mår, hur det går i skolan eller liknande. Nån enstaka gång när jag behövt hjälp med nån uppgift har det varit suckade att de inte har tid osv. Dom har tid för massa saker, men inte för mig.

På mina tidigare syskon la de ner jättemycket tid och umgicks med de, följde med på alla deras träningar osv. Men mig har dom kanske följt med på 2 träningar genom hela mitt liv. Dom stöttar mig inte ALLS i min hobby. Från att jag var 11 år fick jag ta mig själv till min ridskola, för dom inte villa köra mig. (Notera det var inte långt alls med bil, en halvmil) men långt att gå i mörkret ensam.

Det handlade inte om att dom inte hade tiden, dom hade tiden men ville bara inte lägga den tiden på mig. På mina intressen dom inte är intresserade av. 

Så har det alltid sätt ut och så är det en idag. Jag förstår inte, alla andras förädlar umgås med sina barn och stöttar dom. Och det är absolut inte att jag är någon rebellisk tonåring. Har väldigt bra betyg, sköter mig och är alltid trevlig. 

Förstår inte varför dom inte lägger ner energi på mig?

Pga detta har jag även inte någon super relation till dom, därav är det svårt att prata med dem om problemet.

De har alltid varit villiga att betala saker dock, men inte att involvera sig i saker. (tex min hobby)

Jag förstår inte hur man kan VILJA vara så lite involverad i sitt barns liv?

Är det fler som känner samma? Rörig text kanske.

Annons:
[Hukanson]
2019-03-16 01:51
#1

Dina föräldrar kanske har det klassiska syndromet av att vilja se de äldre barnen flytta hemifrån men den yngste ska vara kvar och ta hand om föräldrarna.  Den hemliga planen vill de inte prata om. 

Förstår att det känns sorgligt att du inte får samma hjälp och uppmärksamhet som dina syskon. Men det går ju bra för dig i skolan och i övrigt så du kan ju tacka ödet för att du får lära dig att uthärda och ta hand om dig själv. Se det positiva i situationen och att det gör dig starkare. Snart kommer tiden då du kan välja hur du vill komma ut i vuxenlivet. Se till att du då har vänner att prata med och lära av.

Mooniq
2019-03-16 06:17
#2

När jag var ung hade jag det likadant.  Mina föräldrar hade inte tid med oss barn, jag är äldst av 3 syskon. Vi fick sköta oss själva. Jag älskade oxå hästar och fick gå eller cykla till stallet. Jag kan lätt räkna de gånger som pappa hämtade mig och då var det alltid suck o stön. 

Min kompis mamma var nästan som min mamma för vi var oftast hos henne och hennes mamma, som var ensamstående fick oss alltid att känna oss sedda. Jag minns än hur hon stod i trappen o hojtade - flickor, jag har gjort te o smörgås - och så fick vi sätta oss till dukat bord - jättemysigt. 

Men jag är en person som anpassar mig, och lärde mig att göra det tidigt i livet. Jag ser efter mig själv, gör det som jag tror är bäst för mig själv och jag är i själen en stark person. 

I vuxen ålder har jag pratat med min pappa om att jag eller mina syskon absolut aldrig fick nån respons eller tid och i vuxen ålder försöker han verkligen reparera skadan, när jag köpte hus så snickrade han massor och hjälpte mig massor men ändå finns det en liten tagg kvar i själen. Jag tycker tex inte om att han kramar om  mig, jag har svårt att ta emot en kram från min egen far, för han känns inte som en nära person i mitt liv - kanske lite svårt att förstå, men jag känner så. 

Jag tycker du ska sätta dig ner med dina föräldrar och lugnt o enkelt berätta hur du upplever vardagen och att du känner dig osynlig och osedd. Föreslå nån gemensam aktivitet på tex en lördag eller söndagseftermiddag - kanske gå en buggkurs, bowla, gå en lånpromenad på helgen och ta kort som ni sen kanske redigerar o gör nån fin tavla av.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: