Annons:
Etikettövrigt
Läst 1364 ggr
nikeshyama
2019-03-18 22:26

namnbyte

hejj, jag är en tjej på 13 år (05) och jag har funderat ett tag nu på att byta namn. jag undrar bara om någon av er har erfarenheter av detta. jag vill inte att det ska bli stelt med typ släkt, kompisar och familj efter namnbytet. jag bara känner min inte som namnet jag fötts med längre. jag heter då rebecka och jag vill byta till ett namn jag hittat för inte alls länge sedan, california (cali/callie). jag känner att namnet lite grann ska spegla ens personlighet men det känner inte jag att mitt namn gör. tips och tankar om detta?

Annons:
Xseros
2019-03-18 22:58
#1

Alltså denna kommentar kommer säkert verka skitdryg men… Om 20 år. Vill du bära samma namn som en delstat i USA?


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Calcifer
2019-03-18 23:21
#2

Jag har bytt namn. Alla jag möter nu kallar mig mitt nya namn, familj använder mitt gamla. Det är inget som stör mig, mamma sa direkt att hon inte tänkte lära om sig och jag sa okej.

Däremot utan dina föräldrars tillåtelse kan du inte byta namn så ung som du är. Dessutom bör du använda dig av namnet under en lång, lång tid innan du faktiskt byter. Använd det online, be nya vänner använda det, etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

KentHjärta
2019-03-19 00:18
#3

Jag har också bytt namn. SNÄLLA, ta inte ett random namn du hittat för en vecka sen. Jag väntade från att jag var 14 enda tills jag var 19 innan jag bytte mitt namn på papper. Då var jag myndig samt alla kallade mig redan för mitt nya namn och jag var helt säker på att det var vad jag ville.

Kostar även pengar att byta namn, samt att en inte får göra det utan föräldrars tillåtelse under 18 år. Rekommenderar dig till att vänta tills du är 18 och från nu tills dess be folk i din närhet använda det namnet för dig. På så sätt kommer du veta då om du verkligen vill byta det på papper.

Emptymoment
2019-03-19 03:53
#4

Jag LADE till ett namn när jag var 9 år, men det används idag överallt som mitt riktiga namn på exempelvis Bankonto, adress, jobb osv. Bättre att lägga till ett först och välja det som tilltals namn som en prövoperiod, ifall du skulle ångra dig. Och det kostar en del att byta helt, om jag minns rätt.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Emptymoment
2019-03-19 03:55
#5

#1 Inget fel på det :p Jag valde en spelkaraktärs namn för 19 år sedan, aldrig ångrat mig. Sen får folk tycka och säga vad dem vill :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Travis D
2019-03-19 06:31
#6

Vill själv byta namn. Mitt egna är fruktansvärt fult och inget man vill heta. Vill dock bara byta till mitt mellan namn, Martha, men vi får se hur det blir.. är oxå 05. Vet att pappa kommer vägra sluta kalla mig mitt "riktiga" namn och folk kommer mig av vana kalla mig det. Så tror jag kommer vänta tills jag ska börja på gymnasiet så jag kan presenteta mig som Martha utan att folk undrar.

Annons:
Travis D
2019-03-19 06:34
#7

Btw California är jätte fint! Skulle själv velat heta Celeste men det skulle inte passa mig, när jag var liten var jag GALEN i namnet Dennis, efter dom här filmerna om den där busiga ungen Dennis, men det var visst ett kill namn och ville absolut inte heta Denise 🙈

Emptymoment
2019-03-19 07:01
#8

#7 Utifrån den lilla bild jag ser på dig så tycker jag faktiskt att Celeste är ett passande namn på dig :p Och jag tycker dessutom inte att ditt nuvarande namn är fult alls. Men det är få som gillar sitt eget namn :)

Och ja du har rätt angående att familj och släkt kommer ha svårt/vägra att kalla dig för nya namnet. Det blev lättare när man fick nya vänner, kärlekar osv i gymnasiet. Då presenterade man sig med det nya och det var den man blev :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Travis D
2019-03-19 08:21
#9

#8 Ja, sen är det jobbigt med stavningen av mitt namn för folk skriver ofta Antara, Atara, Adara och uttalar Addarra, Antarra och sånt 🤪

Emptymoment
2019-03-19 08:49
#10

#9 Jag förstår, du har ju ett ganska unikt namn(hade aldrig hört det innan du sa det för ett tag sedan ens), så kan tänka mig att det blir jobbigt :p Speciellt i skolan med nya lärare och upprop och allt sånt haha 🤪

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[Devya]
2019-03-19 12:49
#11

Min bror bytte sitt namn men ingen kallar honom för det annan än hans fru (men hon lärde först känna honom då han redan hade bytt namn). Min mamma tog det oerhört hårt och på basen av det skulle jag själv aldrig kunna byta mitt namn. Det skulle kännas respektlöst. Om min flicka skulle byta namn då hon är äldre så skulle jag vara otroligt besviken. Lyckligtvis, i mitt fall, så får man inte byta förnamn eller efternamn här. Det är emot lagen i det här landet så min dotter får bara leva med sitt namn nu. 😆 Jag tycker annars att man växer in i sitt namn. Man gör det till sitt eget. Jag skulle aldrig kunna lystra till något annat namn än mitt eget, även om jag inte är så himla förtjust i mitt förnamn.

Calcifer
2019-03-19 13:00
#12

Mitt namn har alltid känts fel. Jag har aldrig känt mig som mitt namn och jag trivdes inte med det alls. Mådde under långa perioder väldigt psykiskt dåliga pga det. Att byta namn var som att äntligen få vara mig själv, på riktigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Russinlimpa
2019-03-19 18:01
#13

Jag funderar på att byta efternamn, men det är ju inte riktigt samma sak 😅

Annons:
nikeshyama
2019-03-19 18:53
#14

jag har velat byta namn ända sedan jag var 8-9 år gammal. min pappa dog när jag var 7 år och jag vill bara få lägga det bakom mig, starta ett nytt kapitel. jag har många gånger tittat mig i spegeln och sagt mitt namn, försökt intala mig att det är mitt namn men det går bara inte. det känns helt fel, inte att det är för ovanligt eller något och jag har inger emot namnet. det bara känns som någon annan, jag är inte samma person längre och jag har förändrats mycket sen jag faktiskt kände mig som rebecka. tack för hjälpen med era egna historier också :) jag har också tänkt igenom om jag verkligen skulle vilja heta california längre fram. jag bryr mig inte vad folk tycker om mitt namn helt ärligt, bara jag känner mig bekväm med det och inte behöver anpassa mig för att vara mitt eget namn. <3

Hoseok
2019-03-20 11:02
#15

#1 Det går att byta namn flera gånger. Det är inte som att du byter och det är kört. Sen förstår jag inte varför California skulle vara ett så konstigt namn. Det är jättefint. Finns flera namn som är samma som delstater.

Herveaux
2019-03-21 10:49
#16

Jag har bytt både mitt för- och efternamn. 
Hade velat byta i många, många år. Mitt nya efternamn hittade jag  i en bokserie och passande nog var det min favoritkaraktärs namn. 
Mitt nya förnamn hittade jag på en namnsida där jag scrollade genom massor av namn tills jag såg DET - mitt nya namn. Behövde inte mycket betänketid, älskade det från första stund och trivs fortfarande lika bra med det.  

#0 California är ett väldigt vackert namn - kör på säger jag!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[EM_L]
2019-03-25 09:33
#17

Jag skulle vilja byta ett av mina mellannamn. Heter Camilla Minnea i mellannamn, Men vill byta Camilla mot Nova eller Mira.

Honestyisdead
2019-03-27 04:37
#18

Jag  ville byta namn i många år i tonåren. Idag är jag glad att jag inte gjorde det. Älskar mitt namn idag och jag fick det för att mina föräldrar älskar det.

Namnet jag länge ville byta till tycker jag inte alls om längre.

Så lägg hellre till ett namn än att byta. Du är så ung fortfarande och mycket kan ändras.

lunaticIam
2019-03-27 16:50
#19

Båda mina bröder har bytt namn - den äldre till ett av mellannamnen och den yngre till ett smeknamn han fick som liten. Båda gjorde det i tonåren och det dröjde inte länge innan alla (familj, släkt, vänner och klasskamrater) kallade dem för det.
Jag har aldrig sett namn som bestående och förstår inte riktigt hur namnbyte är något att bli upprörd över som förälder. Det är ju du som ska leva med namnet och inte någon annan. Det viktigaste borde ju då vara att du är bekväm och nöjd med det. 
Vill du byta så gör det! Jag skulle dock rekommendera att du gör det först när du är 18 och är helt säker (enbart för att det är vad jag själv skulle ha gjort). Pratar du med dina föräldrar och de går med på det kan du ju byta tidigare 🙂

Upp till toppen
Annons: