Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 962 ggr
akvarium123
2019-03-21 14:51

Vill byta praoplats!

Hej!

Nu har jag fått en praoplats som jag inte vill ha alls! Det stället jag ska jobba på är ett ställe där jag inte alls hade tänkt mig. Och då man inte fick välja arbete själv utan enbart vad för slags områden man ville jobba inom så fick jag ett inom det område jag valt men ett arbete som jag inte alls ville ha från början. 

Jag vill helst bara slippa arbetet och få ett annat jobb men man kan inte få det. Det är för krångligt enligt kommunen. Och då har jag nu gått in med en negativ bild om yrket och har presenterat mig fast jättedåligt vilket gjort att dom sagt till mig att "det inte var den bästa presentationen". Det enda jag vill är att ha ett annat jobb och har aldrig viljat ha detta jobbet. 

Men vad ska jag göra för att få dom att gilla mig? Att förstå att jag inte är slarvig då jag knappt var intresserad när jag prata med dom. Man hörde på mig nästan hur jag bara gick dit för att "få det överstökat" så att jag kunde sluta sedan. 

Och sedan vad kan man göra för att bita ihop och bara göra det? Vet att allting inte kan vara kul här i livet men man kan väl ändå göra det roligare medans man gör arbetet? Finns det något kul man kan tänka och få drivkraft till att göra det?

// En mycket ledsen person som fått en praoplats som tyvärr inte passar mig😕

Annons:
Åsa S
2019-03-21 14:59
#1

Du måste ha skolan med dig de måste säga OK till att du är på en plats annars är du inte försäkrad. Men annars kan du ju prata med ansvarig på skolan och få OK att fixa egen plats men glöm isåfall inte att få OK från ansvarig på skolan. . Alt. så går du dit med öppet sinne arbetet kanske inte är alls så som du tänkt dig det kanske är riktigt bra trots allt. Ex. så jobbade jag med praktikplaceringar på en trädgårdsskola för flera år sedan jag hade en tjej som bara ville vara på trädgårdsbutiker och trots att hon ville vara där fick hon mediokra betyg. Hon var dock tvungen ha nån praktikperiod som inte var odling utan mera skötsel och anläggning och vi mer eller mindre tvingade iväg henne till trädgårdsarbete på kyrkogård och hon var jättesur. Hon kom tillbaka med ett stort leende och visade upp sitt betyg med enbart MVG vilket hon nog aldrig fått i sitt liv och berättade att hon fått anställning redan under sommaren och att det hade varit jättekul och inte så som hon trodde.

Lona
2019-03-23 22:53
#2

TS, hur länge ska du vara där?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Xseros
2019-03-24 12:15
#3

Kan vara redigt knivigt att byta om du redan jobbar där.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

akvarium123
2019-03-24 13:32
#4

Får inte byta praoplats, tyvärr! 

#2 1 vecka. 

Men det kanske bara är att bita i det sura äpplet då och göra arbetet😕

[134643]
2019-03-24 15:19
#5

#4 En vecka är ingenting. Se det som erfarenhet. 

Vad är det för jobb om jag får fråga? :)

akvarium123
2019-03-24 15:35
#6

#5 Jo får se det som det men ändå! Lager och det är det som jag är helt ointresserad av😊

Annons:
Lona
2019-03-24 19:11
#7

För att svara som en tråkig vuxen så äh, det är karaktärsdanande med en vecka på "fel" ställe. Såvida inte personalen är otrevlig eller elak på något sätt så kan det faktiskt vara bra att hamna på ett jobb som inte är det man tänkt sig. Förutom att man kan få upp ögonen för andra yrken än de man tänkt på så får man faktiskt lite självförtroende av att göra något jobbigt. Det är bra att ha i ryggsäcken längre fram i livet för sannolikt kommer du förr eller senare att hamna på ett jobb du inte tänkt dig även om det bara är tillfälligt (sommarjobb, extrajobb när man pluggar osv). Lycka till nu, det här fixar du! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2019-03-25 19:34
#8

#7 Nej de är säkert snälla och trevliga bara det att det tyvärr inte är det jag har som tanke att jobba med. Men ja det kanske är bra ändå att lära sig andra yrken än man tänkt sig🙂

Får göra de uppgifter som jag ska göra tänker jag och sedan ifall jag anstränger mig lite extra så blir det ju inte sämre för det!

Lona
2019-03-25 20:33
#9

#8, Bra inställning!👍
En vecka går relativt fort, om inte annat så se det som att du slipper skolan ett tag och får lite nya intryck.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
2019-03-26 20:07
#10

#9 Tack!

Ja att få en vecka bortanför skolan är ju inte helt fel🙂

Honestyisdead
2019-03-27 02:34
#11

Ja en vecka går snabbt. Och kanske visar det sig att du gillar det. Inom lager finns många jobb.

Och ett tips. Var alltid ditt bästa jag när du är på intervjuer, även om du inte vill ha jobbet. Man vet aldrig vem som känner vem och om det jobbet kanske är det enda du kan få.

Upp till toppen
Annons: