Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1445 ggr
Ellen_
2019-03-24 13:37

(X) sommar + ärr

Hej, jag har ett problem nu när sommaren är påväg. Jag har mycket problem mentalt och har under vintern haft en enorm relapse när det kommer till självskadebeteende. Har nu börjat prata med någon och mina föräldrar vet om mitt mående. Men faktum kvarstår att jag har massor ärr över underarmar, axlar, lår osv. De är väldigt tydliga och man ser de från flera meters avstånd. Hittills har det gått bra att dölja eftersom det varit kallt. Men nu närmar sig ju värmen och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är väldigt osäker på mig själv och gillar inte att dra blickarna till mig så jag vill inte visa ärren, men samtidigt är det inte hållbart att bara ha långärmat när det är 20+. Vad ska jag göra? Har flera i min klass som är väldigt dömande när det kommer till psykisk ohälsa och det är bara några som vet om att jag har ärr. Och ingen har heller sett de. Ska jag ha hoodie hela sommaren eller ska jag ha kortärmat iaf? Dock vill jag verkligen inte visa mina släktingar heller eftersom de inte vet något. Vill inte visa mina småsyrror heller. Allt blev så himla jobbigt. Vad ska jag göra?

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-03-24 19:17
#1

Först vill jag bara säga att sjukt starkt av dig att börja prata med ngn❤️ Sen. Det är några mån kvar och om än ärren fortfarande kmr synas så minskar "synligheten". Om du nu inte vill dina släktingar eller så ska se, ta på en tröja med typ tunn spetsarmar, typ som. Nätaktigt..likadant ksk du kan ha tunna strumpbyxor? Har själv skärsår fulla låren, nu även min vänsterarm. Första gången jag badade med dem var förra våren med klassen. Fullt medveten om att dem syntes tydligt, några var nyare dessutom. Men efter pratat. Med en av mina kompisar å de faktum att klassen visste om mitt självmordsförsök tidigare osv, bestämde jag mig för att köra. På med. Badkläder, och ner i vattnet. Ingen sa någonting eller kollade konstigt. Skulle ngn kolla konstigt och fråga, säg då att du hade en tuffare period men är på bättringsvägen nu =) För tänk dig själv, skulle du se ngn med skärsår skulle du notera det, skulle du döma den personen för det? Dröjde ett tag innan mina föräldrar fick se dem, men efter att jag jobbade på ett sommarcafé och en som. Kom. Å handla glass. Eller de var en tonårstjej samt en pappa. Hon hade kortärmat. Var smal å hade skärsår längs armen. Anledningen till jag la märke till henne vsr för hon sa till sin pappa att hon var tjock osv, vilket hon inte var(å han sa det t henne) iaf sen när hon beställde glass verkade hon så självsäker å som att de var så naturligt att gå i kortärmat, därav vågade jag sen bada med mina föräldrar. De noterade å frågade vad jag gjort där å sa det var från vintras. Sen frågade dem inte mer. Även sett ngn av mina kompisar skärsår när de vart varmt osv.. Men tänk det som. En tatuering. Ibörjan kollar alla släktingar osv på det, men sen ser de inte så noga på den sen. Då de blir vana det. Tänk även såhär, vad är det värsta som skulle kunna hända? Å hur illa vore det egentligen?

Ellen_
2019-03-24 19:24
#2

#1 Wow vad stark du är! Jomen (vill inte trigga någon) såren var såpass djupa att ärren är breda och står ut massor. Så kan inte ha åtsittande tunna tröjor för att det blir som bulle igenom tyget. Dessutom tror jag tyvärr inte att min klass kommer ta det lika bra. En i min parallellklass skär sig och jag hörde hur de i min klass pratade skit om hennes sår och hur hon "var självisk och uppmärksamhetssökande" osv osv. Jag kom undan simningen med klassen med det klassiska "jag har mens" tricket men snart är det ju dags att ta igen det tillfället…. jag vill bara få vara den där perfekta personen jag låtsas vara. Jag vill kunna längta efter sommaren inte frukta den😩

[Erica. Lundstrom]
2019-03-25 07:00
#3

#2 ❤️ Kmr säkert låta dryg nu eller så, men menar väl. Vad tusan har de där personerna i din rätt för att peka å skratta å kommentera om de nu ser dina ärr? Alltså det är din kropp, ditt liv, din historia. Försök bara köra på som om det är det naturligaste som finns. Ven vet, ngn av dem ksk själva mår dåligt å skärt sig? Å försök få andra att känna sig låga för att kunna känna sig själv bättre? Du är då inte ensam om att skära dig. I min klass trodde jag var själv. Två av mina kompisar(som nu knappt är på skolan) har skärt sig själva, tydligen två till I klassen också(därav de ej badat)

Travis D
2019-03-25 10:32
#4

På shein.se och många andra kläddsjter finns det badkläder med långa armar/ben vet inte om det hjälper men det finns 💁🏽‍♀️

Ellen_
2019-03-25 12:16
#5

#4 tack men problemet är väll mer att jag inte kommer kunna ha kortärmat i allmänhet. Jag gillar inte att bada så det är lixom inget konstigt om jag inte badar. Men känns som att de kommer vara svårt att ha långärmat i 25+😫

anonympajas
2019-03-25 13:56
#6

Okej för det första. Om du hör någon som snackar skit om någon annan, säg till. Det är fan inte ok! Spelar ingen roll vad det handlar om. Säg till direkt. Fyfan va äckligt det är när folk pratar skit bakom nåns rygg. Spyr.

Annons:
anonympajas
2019-03-25 13:56
#7

Okej för det första. Om du hör någon som snackar skit om någon annan, säg till. Det är fan inte ok! Spelar ingen roll vad det handlar om. Säg till direkt. Fyfan va äckligt det är när folk pratar skit bakom nåns rygg. Spyr.

Sugar Mist
2019-03-25 18:55
#8

Dina ärr är en del av din livshistoria. 
Bär dom, visa upp dom, de är bara ett kvitto på att du varit stark nog att ta dig igenom det. 

Jag tänker aldrig på mina ärr nu för tiden, är det någon som frågar brukar jag nästan skoja bort det med svaret "Krigsskador" vilket egentligen är sant, men det är ytterst, ytterst sällan någon frågar, då har jag även jobbat i butik i kortärmat i ett par år :)

-

nikeshyama
2019-04-03 19:28
#9

jag har också samma problem, jag hade en sämre period under september förra året då jag skar mig, jag har ärr på min arm och jag vill inte att min släkt ska se dem för jag är rädd för vad de ska tänka om mig. mina klasskompisar har redan sett dem men de verkar inte riktigt bry sig om det.

Xseros
2019-04-03 22:30
#10

Tjaaa…dina släktingar kan väl inte vara mycket värre än klassen? Mina är det då inte


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

greenredblue
2019-04-04 00:54
#11

Tycker inte att du ska bry dig om andras åsikter alls. Klä dig som känns bekvämt för vädret, inte andras åsikter.

Upp till toppen
Annons: